Vertrouwen consumenten herstelt zich na Griekse dip

Vertrouwen consumenten herstelt zich na Griekse dip

Het consumentenvertrouwen in Nederland is in augustus opnieuw aangetrokken. Daarmee is het dipje van juli meteen weggeveegd. De verkopen in de detailhandel zitten overigens ook in de lift.

Griekse crisis verdwijnt naar achterplan

In juli kende het consumentenvertrouwen in Nederland nog een kleine terugval. De barometer van het Centraal Bureau voor de Statistiek daalde toen met 2 punten tot 4 punten, vooral omdat de dagelijkse berichtgeving rond de problematiek van de Griekse schuldencrisis voor een terugval van het vertrouwen in de economie zorgde.

 

Nu die Griekse crisis weer wat naar het achterplan is verhuisd, heeft het consumentenvertrouwen zich hersteld. In augustus klom de barometer opnieuw tot 6 punten, het niveau van juni en meteen het hoogste peil in bijna acht jaar. De 6 punten houden in dat er 6 procent meer optimisten dan pessimisten zijn.

 

 

Het resultaat ligt aanzienlijk boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat op -8 punten staat. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27 punten). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44 punten of 44 procent meer pessimisten dan optimisten).

 

De vooruitgang weerspiegelt de betere houding tegenover de economische toestand, zowel voor de afgelopen twaalf maanden als voor het komende jaar. Onder meer op het vlak van werkgelegenheid ziet het er een stuk beter uit.

 

Koopbereidheid toch iets minder

Toch is de hemel hiermee niet volledig opgeklaard. In de peiling van het CBS valt de koopbereidheid van consumenten een fractie negatiever uit dan in juli. Dit komt vooral doordat consumenten iets minder rooskleurig oordelen over hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden. Daardoor vinden ze de tijd ook iets minder gunstig voor het doen van grote aankopen.

 

Dit alles houdt in dat het parcours naar het herstel hobbelig blijft verlopen. In juni gaven de consumenten immers 2,2 procent meer uit dan in dezelfde maand van 2014. Ze hebben vooral meer besteed aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten, wat samenhangt met het aantrekken van de Nederlandse huizenmarkt. Ook gaven consumenten in juni meer uit aan personenauto’s.

 

Globaal lagen de aankopen van duurzame goederen in juni overigens 5,7 procent boven het peil van 2014. Verder besteedden de consumenten 1,8 procent meer aan voedings- en genotmiddelen. Aan overige goederen, zoals gas en motorbrandstoffen, gaven ze 3,9 procent meer uit. Ten slotte werd 1,0 procent meer betaald voor diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Tags: