Vertrouwen Nederlandse consument verbetert verder | RetailDetail

Vertrouwen Nederlandse consument verbetert verder

Vertrouwen Nederlandse consument verbetert verder

De Nederlandse consumenten zijn in november veel minder somber dan in oktober. Na een aantal maanden van haperend consumentenvertrouwen, steeg het vertrouwen deze maand met 9 punten en kwam uit op -18 op de schaal van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Eerste positieve teken in meer dan twee jaar

Voor het eerst sinds het voorjaar van 2011 waren de consumenten weer positief over de toekomstige economische situatie. Er zijn nu opnieuw meer optimisten dan pessimisten. Ook de bereidheid van consumenten om aankopen te doen nam in november toe, al was de vooruitgang minder sterk dan bij het vertrouwen in het economisch klimaat. Bovendien was de bereidheid nog niet aanwezig voor grote aankopen.

 

De stijging van de koopbereidheid is in ieder geval welkom: in het derde kwartaal kwam de omzet van de detailhandel in Nederland nog 2% lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Bovendien werd dat cijfer nog positief beïnvloed door een stijging van de prijzen met 2,2%: in volume was er een terugval met 4,2%.

 

Sterke verschillen per sector

De situatie was wel verschillend per sector. Zo kon de voedingssector zijn omzet met 2% opdrijven (4% prijsstijging, 2% volumedaling), maar bij de non-food was er een daling met bijna 5% (1% prijsstijging, 6% volumedaling). Winkels in consumentenelektronica zetten zelfs bijna 13% minder om. Ook de verkopen van winkels in woninginrichtingartikelen en doe-het-zelfwinkels liepen fors terug. De textielsupermarkten noteerden wel een omzetstijging.


Supermarkten boekten weliswaar een omzetstijging, maar net als een kwartaal eerder kromp het volume licht. Voor de speciaalzaken viel de omzetkrimp dit kwartaal iets minder sterk uit dan in de drie voorgaande kwartalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.