Vertrouwen Nederlandse consument verbetert verder | RetailDetail

Vertrouwen Nederlandse consument verbetert verder

Vertrouwen Nederlandse consument verbetert verder

De Nederlandse consumenten zijn in november veel minder somber dan in oktober. Na een aantal maanden van haperend consumentenvertrouwen, steeg het vertrouwen deze maand met 9 punten en kwam uit op -18 op de schaal van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Eerste positieve teken in meer dan twee jaar

Voor het eerst sinds het voorjaar van 2011 waren de consumenten weer positief over de toekomstige economische situatie. Er zijn nu opnieuw meer optimisten dan pessimisten. Ook de bereidheid van consumenten om aankopen te doen nam in november toe, al was de vooruitgang minder sterk dan bij het vertrouwen in het economisch klimaat. Bovendien was de bereidheid nog niet aanwezig voor grote aankopen.

 

De stijging van de koopbereidheid is in ieder geval welkom: in het derde kwartaal kwam de omzet van de detailhandel in Nederland nog 2% lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Bovendien werd dat cijfer nog positief beïnvloed door een stijging van de prijzen met 2,2%: in volume was er een terugval met 4,2%.

 

Sterke verschillen per sector

De situatie was wel verschillend per sector. Zo kon de voedingssector zijn omzet met 2% opdrijven (4% prijsstijging, 2% volumedaling), maar bij de non-food was er een daling met bijna 5% (1% prijsstijging, 6% volumedaling). Winkels in consumentenelektronica zetten zelfs bijna 13% minder om. Ook de verkopen van winkels in woninginrichtingartikelen en doe-het-zelfwinkels liepen fors terug. De textielsupermarkten noteerden wel een omzetstijging.


Supermarkten boekten weliswaar een omzetstijging, maar net als een kwartaal eerder kromp het volume licht. Voor de speciaalzaken viel de omzetkrimp dit kwartaal iets minder sterk uit dan in de drie voorgaande kwartalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.