Vertrouwen Nederlandse consument verbetert verder

Vertrouwen Nederlandse consument verbetert verder

De Nederlandse consumenten zijn in november veel minder somber dan in oktober. Na een aantal maanden van haperend consumentenvertrouwen, steeg het vertrouwen deze maand met 9 punten en kwam uit op -18 op de schaal van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Eerste positieve teken in meer dan twee jaar

Voor het eerst sinds het voorjaar van 2011 waren de consumenten weer positief over de toekomstige economische situatie. Er zijn nu opnieuw meer optimisten dan pessimisten. Ook de bereidheid van consumenten om aankopen te doen nam in november toe, al was de vooruitgang minder sterk dan bij het vertrouwen in het economisch klimaat. Bovendien was de bereidheid nog niet aanwezig voor grote aankopen.

 

De stijging van de koopbereidheid is in ieder geval welkom: in het derde kwartaal kwam de omzet van de detailhandel in Nederland nog 2% lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Bovendien werd dat cijfer nog positief beïnvloed door een stijging van de prijzen met 2,2%: in volume was er een terugval met 4,2%.

 

Sterke verschillen per sector

De situatie was wel verschillend per sector. Zo kon de voedingssector zijn omzet met 2% opdrijven (4% prijsstijging, 2% volumedaling), maar bij de non-food was er een daling met bijna 5% (1% prijsstijging, 6% volumedaling). Winkels in consumentenelektronica zetten zelfs bijna 13% minder om. Ook de verkopen van winkels in woninginrichtingartikelen en doe-het-zelfwinkels liepen fors terug. De textielsupermarkten noteerden wel een omzetstijging.


Supermarkten boekten weliswaar een omzetstijging, maar net als een kwartaal eerder kromp het volume licht. Voor de speciaalzaken viel de omzetkrimp dit kwartaal iets minder sterk uit dan in de drie voorgaande kwartalen.

Tags: