Volumegroei kan druk op winstmarge in detailhandel niet ontlasten | RetailDetail

Volumegroei kan druk op winstmarge in detailhandel niet ontlasten

Volumegroei kan druk op winstmarge in detailhandel niet ontlasten

In een nieuwe sectorprognose stelt ABN Amro dat ook in 2016 de winstmarge in de detailhandel wellicht onder druk zal blijven staan. Het volume zal dan wel groeien, maar onder andere de grote concurrentie zorgen voor lage marges.

 

Sterke concurrentie en zwakke euro

ABN Amro verwacht dat het volume in 2016 met 2,25 procent zal stijgen. Die stijging zal echter niet zorgen voor grotere winsten. Veel retailers ondervinden sterke concurrentie en proberen zich te onderscheiden met branchevreemde producten. Daarnaast is ook de zwakkere positie van de euro ten opzichte van de dollar een groot probleem voor heel wat retailers, vooral in de modesector.


Binnen het non-foodsegment voorspelt ABN Amro een volumegroei van 2 procent per jaar voor 2016 en 2017. Dat is ook nodig, want het volume in die sector ligt 17 procent lager dan acht jaar geleden.

 

Volume stijgt, maar...

Supermarkten staan er op dat vlak beter voor. Daar is het volume vergeleken met acht jaar geleden gestegen met 6,5 procent. ABN Amro verwacht dat de supermarkten in 2016 opnieuw hun volume en hun prijzen zullen verhogen. De omzetgroei zou daardoor uitkomen op 2,5 procent. Bij voedingsspeciaalzaken zal het volume echter verder blijven dalen, voornamelijk vanwege de concurrentie van supermarkten.


Bij kledingwinkels zal het volume in 2016 verder stijgen, maar zal de druk op de winstmarge steeds groter worden. Woonwinkels profiteren daarentegen van de betere huizenmarkt en zullen in 2016 en 2017 hun volume zien groeien.


In de bouwmarktsector heeft de krimp zich in 2015 ook verder gezet, maar nu verwacht ABN Amro dat de bodem wel bereikt is en voorspelt het voor de komende jaren een volumegroei. De sterke concurrentie van grote, buitenlandse spelers kan er wel voor zorgen dat er gemakkelijker fusies zullen plaatsvinden om schaalvergroting te bewerkstelligen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof – waar ook Galeria Inno toe behoort – zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.