Volumegroei kan druk op winstmarge in detailhandel niet ontlasten

Volumegroei kan druk op winstmarge in detailhandel niet ontlasten

In een nieuwe sectorprognose stelt ABN Amro dat ook in 2016 de winstmarge in de detailhandel wellicht onder druk zal blijven staan. Het volume zal dan wel groeien, maar onder andere de grote concurrentie zorgen voor lage marges.

 

Sterke concurrentie en zwakke euro

ABN Amro verwacht dat het volume in 2016 met 2,25 procent zal stijgen. Die stijging zal echter niet zorgen voor grotere winsten. Veel retailers ondervinden sterke concurrentie en proberen zich te onderscheiden met branchevreemde producten. Daarnaast is ook de zwakkere positie van de euro ten opzichte van de dollar een groot probleem voor heel wat retailers, vooral in de modesector.


Binnen het non-foodsegment voorspelt ABN Amro een volumegroei van 2 procent per jaar voor 2016 en 2017. Dat is ook nodig, want het volume in die sector ligt 17 procent lager dan acht jaar geleden.

 

Volume stijgt, maar...

Supermarkten staan er op dat vlak beter voor. Daar is het volume vergeleken met acht jaar geleden gestegen met 6,5 procent. ABN Amro verwacht dat de supermarkten in 2016 opnieuw hun volume en hun prijzen zullen verhogen. De omzetgroei zou daardoor uitkomen op 2,5 procent. Bij voedingsspeciaalzaken zal het volume echter verder blijven dalen, voornamelijk vanwege de concurrentie van supermarkten.


Bij kledingwinkels zal het volume in 2016 verder stijgen, maar zal de druk op de winstmarge steeds groter worden. Woonwinkels profiteren daarentegen van de betere huizenmarkt en zullen in 2016 en 2017 hun volume zien groeien.


In de bouwmarktsector heeft de krimp zich in 2015 ook verder gezet, maar nu verwacht ABN Amro dat de bodem wel bereikt is en voorspelt het voor de komende jaren een volumegroei. De sterke concurrentie van grote, buitenlandse spelers kan er wel voor zorgen dat er gemakkelijker fusies zullen plaatsvinden om schaalvergroting te bewerkstelligen.