Werknemers Albert Heijn krijgen instructies rond Zwarte Piet | RetailDetail

Werknemers Albert Heijn krijgen instructies rond Zwarte Piet

Werknemers Albert Heijn krijgen instructies rond Zwarte Piet

Supermarktketen Albert Heijn heeft alle vestigingen in Nederland een handleiding rond Zwarte Piet gestuurd om te vermijden dat er problemen komen rond de figuur van Zwarte Piet in de winkels. Albert Heijn vreest discussies met voor- en tegenstanders.

Geen contact met pers

Als er problemen plaatsvinden, moeten medewerkers onmiddellijk de beveiliging bellen en zeker niet in discussie gaan met voor- of tegenstanders. In de handleiding staat ook te lezen hoe ze in eerste instantie moeten reageren: "Het kan zijn dat klanten uit jouw winkel zich niet in ons standpunt kunnen vinden. Geef aan dat we het oprecht vervelend vinden dat culturele gebruiken rondom het geliefde Sinterklaasfeest ook kwetsend kunnen zijn."

 

De keten zegt ook dat van elk incident melding moet worden gemaakt, zodat ze landelijk kan monitoren hoe het sentiment tegenover Zwarte Piet verloopt. Medewerkers mogen echter niet met de pers te praten over de incidenten. Er zijn ook strenge regels rond het uitbeelden van Zwarte Piet in de winkels. Albert Heijn liet eerder al verstaan dat Zwarte Piet niet zal verdwijnen uit de winkels, omdat hij een belangrijk onderdeel is van de sinterklaascultuur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.