Winkeliers laten diefstalvergoeding lopen

Winkeliers laten diefstalvergoeding lopen
Nederlandse winkeliers laten jaarlijks vele duizenden euro's aan compensatie voor winkeldiefstal liggen. Per maand worden in Nederland 165.000 winkeldiefstallen gepleegd, terwijl slechts in duizend gevallen de betrapte winkeldief wordt gedwongen de winkelier een vergoeding te betalen.Dat meldt het dagblad Metro. Winkeliers kunnen sinds maart vorig jaar 151 euro op een winkeldief verhalen, via het project Afrekenen met Winkeldieven. Retailers die participeren, hebben vaak stickers en borden in de winkel hangen, waarop staat dat winkeldieven kunnen rekenen op een boete van 151 euro. Als een winkel wrodt bestolen, dan kunnen winkeliers tussenpersonen inschakelen. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en de StichtingOverlastDonatie (SODA) verhalen de schadevergoeding dan schriftelijk op de overtreder.

Hendrik-Jan Kaptein van het HBD stelt dat het gebruik van het project aan het afvlakken is. "Winkeliers moeten actiever achter winkeldieven aangaan dan nu het geval is. Wat ons betreft verhalen we nog niet genoeg schadevergoedingen. De stickers in winkels doen dienst als preventiemateriaal, maar niet lang meer als het zo doorgaat. Het project verliest zijn werking, als er niet veel mee gedaan wordt. Dieven gaan zich realiseren dat ze die vergoeding toch niet hoeven te betalen."

Albert Heijn is een van de winkelketens die zich het commentaar van de HBD-woordvoerder mag aantrekken. De supermarktketen is met 1900 winkels aangesloten bij het HBD, maar doet er weinig mee. "Wij hebben onze winkelmanagers de instructie gegeven om na elke diefstal een verzoek in te dienen, maar dat gebeurt in de praktijk heel weinig", zegt woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn tegen Metro. "Dat heeft te maken met de administratieve last en we richten ons na een diefstal liever zo snel mogelijk op een veilige werken winkelomgeving."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top