Winkeliers laten diefstalvergoeding lopen | RetailDetail

Winkeliers laten diefstalvergoeding lopen

Winkeliers laten diefstalvergoeding lopen
Nederlandse winkeliers laten jaarlijks vele duizenden euro's aan compensatie voor winkeldiefstal liggen. Per maand worden in Nederland 165.000 winkeldiefstallen gepleegd, terwijl slechts in duizend gevallen de betrapte winkeldief wordt gedwongen de winkelier een vergoeding te betalen.Dat meldt het dagblad Metro. Winkeliers kunnen sinds maart vorig jaar 151 euro op een winkeldief verhalen, via het project Afrekenen met Winkeldieven. Retailers die participeren, hebben vaak stickers en borden in de winkel hangen, waarop staat dat winkeldieven kunnen rekenen op een boete van 151 euro. Als een winkel wrodt bestolen, dan kunnen winkeliers tussenpersonen inschakelen. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en de StichtingOverlastDonatie (SODA) verhalen de schadevergoeding dan schriftelijk op de overtreder.

Hendrik-Jan Kaptein van het HBD stelt dat het gebruik van het project aan het afvlakken is. "Winkeliers moeten actiever achter winkeldieven aangaan dan nu het geval is. Wat ons betreft verhalen we nog niet genoeg schadevergoedingen. De stickers in winkels doen dienst als preventiemateriaal, maar niet lang meer als het zo doorgaat. Het project verliest zijn werking, als er niet veel mee gedaan wordt. Dieven gaan zich realiseren dat ze die vergoeding toch niet hoeven te betalen."

Albert Heijn is een van de winkelketens die zich het commentaar van de HBD-woordvoerder mag aantrekken. De supermarktketen is met 1900 winkels aangesloten bij het HBD, maar doet er weinig mee. "Wij hebben onze winkelmanagers de instructie gegeven om na elke diefstal een verzoek in te dienen, maar dat gebeurt in de praktijk heel weinig", zegt woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn tegen Metro. "Dat heeft te maken met de administratieve last en we richten ons na een diefstal liever zo snel mogelijk op een veilige werken winkelomgeving."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.