Winkeliers laten diefstalvergoeding lopen

Winkeliers laten diefstalvergoeding lopen
Nederlandse winkeliers laten jaarlijks vele duizenden euro's aan compensatie voor winkeldiefstal liggen. Per maand worden in Nederland 165.000 winkeldiefstallen gepleegd, terwijl slechts in duizend gevallen de betrapte winkeldief wordt gedwongen de winkelier een vergoeding te betalen.Dat meldt het dagblad Metro. Winkeliers kunnen sinds maart vorig jaar 151 euro op een winkeldief verhalen, via het project Afrekenen met Winkeldieven. Retailers die participeren, hebben vaak stickers en borden in de winkel hangen, waarop staat dat winkeldieven kunnen rekenen op een boete van 151 euro. Als een winkel wrodt bestolen, dan kunnen winkeliers tussenpersonen inschakelen. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en de StichtingOverlastDonatie (SODA) verhalen de schadevergoeding dan schriftelijk op de overtreder.

Hendrik-Jan Kaptein van het HBD stelt dat het gebruik van het project aan het afvlakken is. "Winkeliers moeten actiever achter winkeldieven aangaan dan nu het geval is. Wat ons betreft verhalen we nog niet genoeg schadevergoedingen. De stickers in winkels doen dienst als preventiemateriaal, maar niet lang meer als het zo doorgaat. Het project verliest zijn werking, als er niet veel mee gedaan wordt. Dieven gaan zich realiseren dat ze die vergoeding toch niet hoeven te betalen."

Albert Heijn is een van de winkelketens die zich het commentaar van de HBD-woordvoerder mag aantrekken. De supermarktketen is met 1900 winkels aangesloten bij het HBD, maar doet er weinig mee. "Wij hebben onze winkelmanagers de instructie gegeven om na elke diefstal een verzoek in te dienen, maar dat gebeurt in de praktijk heel weinig", zegt woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn tegen Metro. "Dat heeft te maken met de administratieve last en we richten ons na een diefstal liever zo snel mogelijk op een veilige werken winkelomgeving."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top