Winkeliers laten diefstalvergoeding lopen

Winkeliers laten diefstalvergoeding lopen
Nederlandse winkeliers laten jaarlijks vele duizenden euro's aan compensatie voor winkeldiefstal liggen. Per maand worden in Nederland 165.000 winkeldiefstallen gepleegd, terwijl slechts in duizend gevallen de betrapte winkeldief wordt gedwongen de winkelier een vergoeding te betalen.Dat meldt het dagblad Metro. Winkeliers kunnen sinds maart vorig jaar 151 euro op een winkeldief verhalen, via het project Afrekenen met Winkeldieven. Retailers die participeren, hebben vaak stickers en borden in de winkel hangen, waarop staat dat winkeldieven kunnen rekenen op een boete van 151 euro. Als een winkel wrodt bestolen, dan kunnen winkeliers tussenpersonen inschakelen. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en de StichtingOverlastDonatie (SODA) verhalen de schadevergoeding dan schriftelijk op de overtreder.

Hendrik-Jan Kaptein van het HBD stelt dat het gebruik van het project aan het afvlakken is. "Winkeliers moeten actiever achter winkeldieven aangaan dan nu het geval is. Wat ons betreft verhalen we nog niet genoeg schadevergoedingen. De stickers in winkels doen dienst als preventiemateriaal, maar niet lang meer als het zo doorgaat. Het project verliest zijn werking, als er niet veel mee gedaan wordt. Dieven gaan zich realiseren dat ze die vergoeding toch niet hoeven te betalen."

Albert Heijn is een van de winkelketens die zich het commentaar van de HBD-woordvoerder mag aantrekken. De supermarktketen is met 1900 winkels aangesloten bij het HBD, maar doet er weinig mee. "Wij hebben onze winkelmanagers de instructie gegeven om na elke diefstal een verzoek in te dienen, maar dat gebeurt in de praktijk heel weinig", zegt woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn tegen Metro. "Dat heeft te maken met de administratieve last en we richten ons na een diefstal liever zo snel mogelijk op een veilige werken winkelomgeving."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top