Winkeliers slikken hogere btw zelf | RetailDetail

Winkeliers slikken hogere btw zelf

Winkeliers slikken hogere btw zelf

Winkeliers in de non-foodsector zullen over vier weken de verhoging van de btw voor eigen rekening nemen. Die maatregel maakt deel uit van het zogenoemde Kunduz-akkoord om de Nederlandse begroting binnen de Europese limiet te brengen en gaat anders dan de meeste maatregelen uit deze overeenkomst al dit jaar in.

Vooral non-food getroffen

Vooral in de bouw en bij winkels die geen voedsel verkopen is de "een-op-eendoorberekening per 1 oktober uitgesloten. Beiden hebben al last van de lage koopbereidheid en hevige concurrentie", schrijven analisten van ING. Hogere prijzen zouden die branches nog dieper de put in kunnen helpen. Consumenten zijn zo koopschuw dat een prijsverhoging nu de klanten nog verder kan afschrikken, vrezen ze.

 

"Benadrukken dat men tijdelijk tegen het oude tarief blijft verkopen stemt de klant mogelijk positiever in de laatste maanden van dit jaar", denken de auteurs. ING vermoedt dat de prijzen begin volgend jaar alsnog zullen worden verhoogd. Deze week werd al gemeld dat supermarktketen Nettorama de verhoging niet doorberekent aan de klant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.