Winkeliers slikken hogere btw zelf

Winkeliers slikken hogere btw zelf

Winkeliers in de non-foodsector zullen over vier weken de verhoging van de btw voor eigen rekening nemen. Die maatregel maakt deel uit van het zogenoemde Kunduz-akkoord om de Nederlandse begroting binnen de Europese limiet te brengen en gaat anders dan de meeste maatregelen uit deze overeenkomst al dit jaar in.

Vooral non-food getroffen

Vooral in de bouw en bij winkels die geen voedsel verkopen is de "een-op-eendoorberekening per 1 oktober uitgesloten. Beiden hebben al last van de lage koopbereidheid en hevige concurrentie", schrijven analisten van ING. Hogere prijzen zouden die branches nog dieper de put in kunnen helpen. Consumenten zijn zo koopschuw dat een prijsverhoging nu de klanten nog verder kan afschrikken, vrezen ze.

 

"Benadrukken dat men tijdelijk tegen het oude tarief blijft verkopen stemt de klant mogelijk positiever in de laatste maanden van dit jaar", denken de auteurs. ING vermoedt dat de prijzen begin volgend jaar alsnog zullen worden verhoogd. Deze week werd al gemeld dat supermarktketen Nettorama de verhoging niet doorberekent aan de klant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top