Winkeliers slikken hogere btw zelf

Winkeliers slikken hogere btw zelf

Winkeliers in de non-foodsector zullen over vier weken de verhoging van de btw voor eigen rekening nemen. Die maatregel maakt deel uit van het zogenoemde Kunduz-akkoord om de Nederlandse begroting binnen de Europese limiet te brengen en gaat anders dan de meeste maatregelen uit deze overeenkomst al dit jaar in.

Vooral non-food getroffen

Vooral in de bouw en bij winkels die geen voedsel verkopen is de "een-op-eendoorberekening per 1 oktober uitgesloten. Beiden hebben al last van de lage koopbereidheid en hevige concurrentie", schrijven analisten van ING. Hogere prijzen zouden die branches nog dieper de put in kunnen helpen. Consumenten zijn zo koopschuw dat een prijsverhoging nu de klanten nog verder kan afschrikken, vrezen ze.

 

"Benadrukken dat men tijdelijk tegen het oude tarief blijft verkopen stemt de klant mogelijk positiever in de laatste maanden van dit jaar", denken de auteurs. ING vermoedt dat de prijzen begin volgend jaar alsnog zullen worden verhoogd. Deze week werd al gemeld dat supermarktketen Nettorama de verhoging niet doorberekent aan de klant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top