Winkelpersoneel wil meepraten over koopzondagen | RetailDetail

Winkelpersoneel wil meepraten over koopzondagen

Winkelpersoneel wil meepraten over koopzondagen

Gemeenten moeten de belangen van werknemers sterk laten meewegen bij beslissingen over koopzondagen. Dat hebben de vakorganisaties in de detailhandel afgesproken met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Belangen winkeliers én winkelpersoneel

Gemeenten moesten al rekening houden met werknemersbelangen, maar daar kwam volgens de vakbonden in de praktijk weinig van terecht. Ook met de belangen van de kleinere winkeliers moeten gemeenten volgens een wijziging van de Winkeltijdenwet sinds 1 januari 2011 rekening houden.

 

Diverse gemeenten hebben het aantal koopzondagen uitgebreid zonder recht te doen aan de belangen van het winkelpersoneel, zeggen de vakorganisaties. In onder meer Leiden, Lelystad en Wageningen hebben de vakorganisaties daar tegen bezwaar aangetekend.

Werken volgens CAO

Detailhandel Nederland vindt de discussie om het aantal koopzondagen te beperken evenwel niet van deze tijd. Volgens de vakorganisatie werkt winkelpersoneel volgens de cao’s op zondagen geheel op basis van vrijwilligheid.

 

Detailhandel Nederland legt uit dat winkeliers graag de deuren van winkels openen wanneer er klanten op de stoep staan, ook op zondagen. Het zou goed zijn, zeker in de huidige economische tijd, om de koopzondagen op een betere manier te regelen. De huidige wetgeving bevat onnodige en onnodig ingewikkelde bepalingen: ‘Laat winkeliers en gemeenten samen bepalen of er koopzondagen in een gemeente moeten worden aangewezen en zo ja hoeveel.’

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.