Winkels schrappen chipknip

Winkels schrappen chipknip

De chipknip gaat als betaalmethode in winkels definitief verdwijnen. Detailhandel Nederland roept winkeliers op het liefst voor de feestdagen, maar in ieder geval voor 1 april 2013 de betaalmethode te schrappen.

Enkel nog vertragende factor

De brancheorganisatie noemt twee redenen waarom de chipknip moet verdwijnen. Ten eerste maken consumenten nog maar amper gebruik van de betaalmethode en ten tweede vertraagt de chipknip pintransacties. Bij het betalen met een pasje moeten klanten nu op de betaalterminal eerst kiezen of ze willen chippen of pinnen alvorens ze hun pincode kunnen intikken. Dit zorgt ervoor dat klanten onnodig lang bezig zijn met betalen.

 

De belangrijkste reden waarom de chipknip ooit werd ingevoerd is ook weggevallen: door de daling van de kosten van pintransacties is de chipknip niet langer nodig. Deze werd ruim tien jaar geleden gelanceerd als methode voor kleinere betalingen. Intussen rekenen de meeste winkeliers geen pintoeslag meer bij lage transacties. Detailhandel Nederland adviseert winkeliers zo snel mogelijk te stoppen met de chipknip, zodat tijdens de feestdagen klanten al sneller kunnen afrekenen met pin.

 

Dit betekent niet dat de chipknip helemaal gaat verdwijnen: vooral automaten zullen de betaalmethode voorlopig blijven accepteren. De mogelijkheid om geld op de chipknip te zetten blijft bovendien op de meeste bankpassen zitten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

14/11/2017

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Back to top