Winkels schrappen chipknip

Winkels schrappen chipknip

De chipknip gaat als betaalmethode in winkels definitief verdwijnen. Detailhandel Nederland roept winkeliers op het liefst voor de feestdagen, maar in ieder geval voor 1 april 2013 de betaalmethode te schrappen.

Enkel nog vertragende factor

De brancheorganisatie noemt twee redenen waarom de chipknip moet verdwijnen. Ten eerste maken consumenten nog maar amper gebruik van de betaalmethode en ten tweede vertraagt de chipknip pintransacties. Bij het betalen met een pasje moeten klanten nu op de betaalterminal eerst kiezen of ze willen chippen of pinnen alvorens ze hun pincode kunnen intikken. Dit zorgt ervoor dat klanten onnodig lang bezig zijn met betalen.

 

De belangrijkste reden waarom de chipknip ooit werd ingevoerd is ook weggevallen: door de daling van de kosten van pintransacties is de chipknip niet langer nodig. Deze werd ruim tien jaar geleden gelanceerd als methode voor kleinere betalingen. Intussen rekenen de meeste winkeliers geen pintoeslag meer bij lage transacties. Detailhandel Nederland adviseert winkeliers zo snel mogelijk te stoppen met de chipknip, zodat tijdens de feestdagen klanten al sneller kunnen afrekenen met pin.

 

Dit betekent niet dat de chipknip helemaal gaat verdwijnen: vooral automaten zullen de betaalmethode voorlopig blijven accepteren. De mogelijkheid om geld op de chipknip te zetten blijft bovendien op de meeste bankpassen zitten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top