Winkels schrappen chipknip | RetailDetail

Winkels schrappen chipknip

Winkels schrappen chipknip

De chipknip gaat als betaalmethode in winkels definitief verdwijnen. Detailhandel Nederland roept winkeliers op het liefst voor de feestdagen, maar in ieder geval voor 1 april 2013 de betaalmethode te schrappen.

Enkel nog vertragende factor

De brancheorganisatie noemt twee redenen waarom de chipknip moet verdwijnen. Ten eerste maken consumenten nog maar amper gebruik van de betaalmethode en ten tweede vertraagt de chipknip pintransacties. Bij het betalen met een pasje moeten klanten nu op de betaalterminal eerst kiezen of ze willen chippen of pinnen alvorens ze hun pincode kunnen intikken. Dit zorgt ervoor dat klanten onnodig lang bezig zijn met betalen.

 

De belangrijkste reden waarom de chipknip ooit werd ingevoerd is ook weggevallen: door de daling van de kosten van pintransacties is de chipknip niet langer nodig. Deze werd ruim tien jaar geleden gelanceerd als methode voor kleinere betalingen. Intussen rekenen de meeste winkeliers geen pintoeslag meer bij lage transacties. Detailhandel Nederland adviseert winkeliers zo snel mogelijk te stoppen met de chipknip, zodat tijdens de feestdagen klanten al sneller kunnen afrekenen met pin.

 

Dit betekent niet dat de chipknip helemaal gaat verdwijnen: vooral automaten zullen de betaalmethode voorlopig blijven accepteren. De mogelijkheid om geld op de chipknip te zetten blijft bovendien op de meeste bankpassen zitten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.