Winkels Selexyz blijven buiten uitstel van betaling

Winkels Selexyz blijven buiten uitstel van betaling
De boekenwinkels van keten Selexyz blijft voorlopig buiten het uitstel van betaling, dat door de rechtbank in Utrecht is verleend. Vooralsnog heeft alleen de houdstermaatschappij uitstel van betaling, en bewindvoerder Jan Dingemans probeert dat voorlopig ook zo te houden.

Keten zelf wél in de problemen

Gisteren vroeg de keten zelf wel bescherming tegen schuldeisers aan. "Ondanks de relatief goede resultaten in winkel- en internetomzet van de Boekenweek is er onvoldoende liquiditeit in kas om de winkelhuur en salariskosten te kunnen betalen. Daarom is besloten surseance van betaling aan te vragen", stelt het bedrijf zelf in een persbericht.

 

Het was al langer bekend dat Selexyz het financieel moeilijk heeft: in januari maakte het bedrijf bekend in gesprek te zijn met een investeerder die de toekomst van het bedrijf voor de lange termijn moest veiligstellen, maar die gesprekken zijn dus uiteindelijk op niets uitgelopen.

 

'Extra financiering nodig'

Dingemans is nu begonnen met gesprekken met aandeelhouders en financiers, om te kijken of de dochteronderneming waar de winkels onder vallen buiten de regeling kan worden gehouden. Hij stelt dat daarvoor wel extra financiering nodig is.

 

Met 42 winkels en een filiaal op internet is Selexyz in omzet de grootste keten van boekwinkels in Nederland. Tot de keten behoren bekende boekhandels als Donner in Rotterdam, Scheltema in Amsterdam en Verwijs in Den Haag. Ook beschikt het over een beroemde winkel gevestigd in een voormalige kerk in Maastricht. Selexyz heeft echter veel last van de verplaatsing van de boekenverkoop van de winkelstraten naar het internet.

 

Opvallend genoeg had Selexyz zelf tien jaar geleden de mogelijkheid om Bol.com over te nemen. Daar werd toen vanaf gezien. Selexyz zelf begon pas relatief laat op grote schaal via het web te verkopen. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug naar 1753.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top