Winst Metro Group stijgt licht | RetailDetail

Winst Metro Group stijgt licht

Winst Metro Group stijgt licht

In het eerste kwartaal van zijn financieel jaar is de nettowinst van de Duitse Metro Group met 1,2% gestegen naar 445 miljoen euro, hoewel de omzet met 2,2% daalde naar 18,3 miljard euro.

Sterke terugval Oost-Europa

De terugval in omzet was vooral te wijten aan een sterke daling (-12,4%) in Oost-Europa door negatieve wisselkoerseffecten. In lokale munteenheden bleef de omzet immers ongeveer status quo. Ook op thuismarkt Duitsland waren er amper verschuivingen, met een omzet van 7,7 miljard euro.

 

In de rest van West-Europa was er een omzetgroei van 1,1% ten opzichte van vorig jaar, tot 5,6 miljard euro. De grootste sprong kwam er in de zone Azië/Afrika, waar de omzet met 10,5% steeg (2,8% voor wisselkoersen) naar 961 miljoen euro.

 

Media-Saturn doet het goed

Winkelketen Real kreeg de zwaarste klappen door de verkoop van de Oost-Europese winkels, al steeg de omzet van Real op een vergelijkbare basis met 0,9%. Galeria Kaufhof heeft het moeilijker: de vergelijkbare omzet daalde er met 1,4% en de totale omzet met 1% naar 993 miljoen euro.

 

Bij Metro Cash & Carry steeg de vergelijkbare omzet met 1,4%, maar daalde de totale omzet met 3,6% naar 8,2 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten was ook daar een stijging van 1,1% waarneembaar, maar die werd dus teniet gedaan door enkele negatieve koerseffecten in Oost-Europa. Metro Group maakte ook bekend dat de Griekse afdeling van Metro Cash & Carry zal verkocht worden aan de retailer Sklaventitis.

 

Media-Saturn tot slot zag de omzet met 4,1% stijgen naar 6,9 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetgroei van 3,8%: op alle markten kon Media-Saturn een groei laten optekenen, met vooral in Oost-Europa een flinke sprong voorwaarts.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.