Wisseling aan de top bij Bijenkorf | RetailDetail

Wisseling aan de top bij Bijenkorf

Wisseling aan de top bij Bijenkorf
Warenhuisketen de Bijenkorf moet op zoek naar een nieuwe topman. Jacob de Jonge stapt op 31 maart, na zes jaar als hoogste baas van het toonaangevende warenhuisbedrijf, op.

De Jonge stelt een reactie dat zijn doelstellingen zijn bereikt en het derhalve "een natuurlijk moment is om me te oriënteren op een nieuwe uitdaging". Financieel directeur Giovanni Colauto zal op interimbasis de functie van De Jonge na zijn vertrek waarnemen tot er een opvolger is gevonden.

 

Succesvolle scheiding van zusjes

De Jonge gaf leiding aan de Bijenkorf in de jaren dat het bedrijf werd gescheiden van zusterketens V&D en Hema. De drie grote Nederlandse warenhuisbedrijven waren jarenlang binnen Vendex KBB in dezelfde handen, maar na de overname door een investeringsfonds werden de ketens apart verkocht. De Bijenkorf is tegenwoordig een volle dochteronderneming van het Britse warenhuisconcern Selfridges.

 

Volgens De Jonge heeft De Bijenkorf de laatste jaren zijn positie in het duurdere marktsegment weten te versterken. Daardoor zijn zowel het marktaandeel als de winstgevendheid van de formule verbeterd. Derhalve ziet De Jonge zijn missie bij het bedrijf als volbracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.