Zomerweer schiet geplaagde detailhandel te hulp

Zomerweer schiet geplaagde detailhandel te hulp

Het plotselinge zomerweer schiet de geplaagde Nederlandse detailhandel te hulp. Koepelorganisatie Detailhandel Nederland verwacht komend weekeinde een topomzet voor de zwaar getroffen winkels.

Zomerweer countert grootste dip in 20 jaar

"Het weer van komend weekend is perfect voor de detailhandel. Het wordt te koud om naar het strand te gaan, maar goed genoeg om de consument warm te krijgen voor lente- en zomeroutfits", zegt een woordvoerder van Detailhandel Nederland tegen de persdienst ANP. Daarmee klinkt voor het eerst in tijden weer een positief geluid vanuit de non-fooddetailhandel, nadat gisteren nog duidelijk was geworden dat de Nederlandse winkels hun grootste verkoopsdip sinds 1994 kenden.

 

Vooral tuincentra en modeverkopers hadden de afgelopen maanden veel last van het aanhoudende koude weer. Nederlanders waren niet in de stemming om een verse garderobe aan te schaffen of aan de slag te gaan in de tuin.

 

Ook goed nieuws voor supermarkten

Ook vanuit de supermarktwereld klinkt gejuich over de voorspelling van het aanhoudende mooie weer: "Als mensen lang hebben moeten wachten op goed weer, dan gaan ze helemaal los als het eindelijk goed weer is", stelt een woordvoerster.

 

Bij de supermarktketens vliegen op dit moment vooral de barbecue-artikelen de deur uit. Albert Heijn verwacht deze week vier keer meer kant-en-klaarbarbecues, drie keer zoveel barbecuesaus en twee keer zoveel ijsjes te verkopen dan vorige week. Ook de Nederlandse horeca verheugt zich na maanden van somber weer op een topweekeinde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top