Zomerweer schiet geplaagde detailhandel te hulp | RetailDetail

Zomerweer schiet geplaagde detailhandel te hulp

Zomerweer schiet geplaagde detailhandel te hulp

Het plotselinge zomerweer schiet de geplaagde Nederlandse detailhandel te hulp. Koepelorganisatie Detailhandel Nederland verwacht komend weekeinde een topomzet voor de zwaar getroffen winkels.

Zomerweer countert grootste dip in 20 jaar

"Het weer van komend weekend is perfect voor de detailhandel. Het wordt te koud om naar het strand te gaan, maar goed genoeg om de consument warm te krijgen voor lente- en zomeroutfits", zegt een woordvoerder van Detailhandel Nederland tegen de persdienst ANP. Daarmee klinkt voor het eerst in tijden weer een positief geluid vanuit de non-fooddetailhandel, nadat gisteren nog duidelijk was geworden dat de Nederlandse winkels hun grootste verkoopsdip sinds 1994 kenden.

 

Vooral tuincentra en modeverkopers hadden de afgelopen maanden veel last van het aanhoudende koude weer. Nederlanders waren niet in de stemming om een verse garderobe aan te schaffen of aan de slag te gaan in de tuin.

 

Ook goed nieuws voor supermarkten

Ook vanuit de supermarktwereld klinkt gejuich over de voorspelling van het aanhoudende mooie weer: "Als mensen lang hebben moeten wachten op goed weer, dan gaan ze helemaal los als het eindelijk goed weer is", stelt een woordvoerster.

 

Bij de supermarktketens vliegen op dit moment vooral de barbecue-artikelen de deur uit. Albert Heijn verwacht deze week vier keer meer kant-en-klaarbarbecues, drie keer zoveel barbecuesaus en twee keer zoveel ijsjes te verkopen dan vorige week. Ook de Nederlandse horeca verheugt zich na maanden van somber weer op een topweekeinde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.