Amsterdam zestiende winkelstad van de wereld.

De Nederlandse hoofdstad Amsterdam is een middenmotor in de wereld als het gaat om de totale omzet van non-foodwinkels. In totaal werd er afgelopen jaar voor 11 miljard euro omgezet in de stad, zo blijkt uit cijfers van prijsvergelijker Kelkoo.

 

De lijst wordt aangevoerd door Londen, dat omgerekend liefst 75 miljard euro aan omzet boekte. De Britse hoofdstad liet daarmee Tokio (72 miljard), New York (55 miljard) en Parijs (54 miljard) achter zich. Opvallend is dat er in de toptien vier Aziatische steden staan. Behalve Tokio zijn dat Dubai, Hong Kong en Singapore. Amsterdam laat onder meer Kopenhagen, Moskou en Johannesburg achter zich

 

Volgens de onderzoekers is Londen niet alleen de stad met de meeste winkels, er zijn er 26.000, maar is het aanbod vooral ook kwalitatief subliem. Van de 250 grootste merken in de wereld zijn er in Londen 138 te vinden, aanzienlijk meer dan elders. Er staan geen Belgische steden in de top-22.

De Nederlandse hoofdstad Amsterdam is een middenmotor in de wereld als het gaat om de totale omzet van non-foodwinkels. In totaal werd er afgelopen jaar voor 11 miljard euro omgezet in de stad, zo blijkt uit cijfers van prijsvergelijker Kelkoo.

 

De lijst wordt aangevoerd door Londen, dat omgerekend liefst 75 miljard euro aan omzet boekte. De Britse hoofdstad liet daarmee Tokio (72 miljard), New York (55 miljard) en Parijs (54 miljard) achter zich. Opvallend is dat er in de toptien vier Aziatische steden staan. Behalve Tokio zijn dat Dubai, Hong Kong en Singapore. Amsterdam laat onder meer Kopenhagen, Moskou en Johannesburg achter zich

 

Volgens de onderzoekers is Londen niet alleen de stad met de meeste winkels, er zijn er 26.000, maar is het aanbod vooral ook kwalitatief subliem. Van de 250 grootste merken in de wereld zijn er in Londen 138 te vinden, aanzienlijk meer dan elders. Er staan geen Belgische steden in de top-22.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

14/06/2017

Komt er een huwelijk tussen Carrefour en Fnac Darty, nu Fnac-topman Alexandre Bompard aan het stuur komt van Carrefour? Kunnen een zoekende supermarktketen, een cultuurverkoper in relance en een gewilde elektroretailer de Franse retail ‘great again’ maken? 

Back to top