Apple voor de eerste keer onder analistenverwachtingen

Het afgelopen kwartaal, het laatste van zijn gebroken boekjaar, was voor Apple het beste vierde kwartaal ooit: de omzet steeg met 39% tot 28,27 miljard dollar (20 miljard euro) en de nettowinst ging 54% hoger tot 6,6 miljard dollar. Toch werd kersvers CEO Tim Cook meteen in het defensief gedrongen: voor het eerst in zes jaar stelt Apple de analisten teleur en blijft het resultaat onder de verwachtingen.

Duizelingwekkende cijfers

Apple verkocht het laatste kwartaal ‘maar’ 17,07 miljoen iPhones. Dat is niet alleen minder dan verwacht, het is vooral een pak minder dan de 20,3 miljoen stuks van het derde kwartaal. Blijkbaar hebben vele consumenten hun aankoop uitgesteld in afwachting van de opvolger voor de iPhone4. Dat, en het feit dat er vorig kwartaal geen écht spraakmakende nieuwigheden werden gelanceerd, verklaart wellicht grotendeels de mindere resultaten.

 

Al is “mindere resultaten” een relatief begrip, want zeker gezien de economische omstandigheden blijft de verkoop ronduit indrukwekkend: zo verkocht Apple het voorbije trimester naast 17,07 miljoen iPhones (+21% tegenover Q4 2010) ook nog eens 11,12 miljoen iPads (+166%) en 4,89 miljoen Macs (+26%). Enkel van de iPod gingen er 27% minder over de toonbank dan in het vierde kwartaal van 2010, al was de mediaplayer nog altijd goed voor 6,62 miljoen stuks.

Groeitempo gehalveerd

Met een kwartaalomzet van 28,27 miljard dollar bleef Apple voor het eerst in minstens zes jaar onder de analistenverwachtingen. Die hadden gerekend op 29,3 miljard dollar. Toch is de grootste ontgoocheling dat Apple, dat de afgelopen kwartalen record na record wist te boeken, nu zijn groeitempo ferm ziet dalen. In het derde kwartaal groeide Apple nog ruim 80%, in het vierde kwartaal is de groei tot de helft teruggevallen.

 

Tim Cook klinkt wel zelfverzekerd: “We zijn zeer zeker dat we een all-time record neerzetten in de komende feestmaanden wat de verkoop van iPhones betreft”, aldus de Apple-CEO in de Wall Street Journal. “We zijn echt verheugd met de zeer sterke finish van een uitstekend boekjaar 2011, waarbij de jaaromzet groeide tot 108 miljard dollar (78 miljard euro) en de winst tot 26 miljard dollar (19 miljard euro).” Niettemin daalde het Apple-aandeel na de bekendmaking van de kwartaalresultaten 7%. Daardoor is het bedrijf uit Cupertino op papier niet langer het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Die symbolische titel gaat nu weer naar oliemaatschappij ExxonMobil.

 

Koren op de molen van tegenstanders Tim Cook

De goede en tegelijk teleurstellende resultaten van Apple klinken al wie in Tim Cook nooit de natuurlijke opvolger van Steve Jobs heeft gezien, als muziek in de oren. Cook staat bekend als een “spreadsheets spuwende en supply chain hervormende” bureaucraat, zoals The Independent hem ooit omschreef. Het talent en de begeestering van de eerder deze maand overleden Steve Jobs heeft hij duidelijk niet. Kwaliteiten die Jonathan Ive, het Britse head of design van Apple, wél heeft, aldus bepaalde media. Jonathan Ive tekende voor het strakke design van de iMac, de iPod, de iPhone en de iPad en is al even perfectionistisch als Steve Jobs zelf, wat van hem “de verpersoonlijking van de Apple-cultuur en de ware erfgenaam van Steve Jobs” maakt, aldus nog The Independent. Tim Cook weet wat hem te wachten staat: bewijzen dat hij wel degelijk the right man for the job is.

Het afgelopen kwartaal, het laatste van zijn gebroken boekjaar, was voor Apple het beste vierde kwartaal ooit: de omzet steeg met 39% tot 28,27 miljard dollar (20 miljard euro) en de nettowinst ging 54% hoger tot 6,6 miljard dollar. Toch werd kersvers CEO Tim Cook meteen in het defensief gedrongen: voor het eerst in zes jaar stelt Apple de analisten teleur en blijft het resultaat onder de verwachtingen.

Duizelingwekkende cijfers

Apple verkocht het laatste kwartaal ‘maar’ 17,07 miljoen iPhones. Dat is niet alleen minder dan verwacht, het is vooral een pak minder dan de 20,3 miljoen stuks van het derde kwartaal. Blijkbaar hebben vele consumenten hun aankoop uitgesteld in afwachting van de opvolger voor de iPhone4. Dat, en het feit dat er vorig kwartaal geen écht spraakmakende nieuwigheden werden gelanceerd, verklaart wellicht grotendeels de mindere resultaten.

 

Al is “mindere resultaten” een relatief begrip, want zeker gezien de economische omstandigheden blijft de verkoop ronduit indrukwekkend: zo verkocht Apple het voorbije trimester naast 17,07 miljoen iPhones (+21% tegenover Q4 2010) ook nog eens 11,12 miljoen iPads (+166%) en 4,89 miljoen Macs (+26%). Enkel van de iPod gingen er 27% minder over de toonbank dan in het vierde kwartaal van 2010, al was de mediaplayer nog altijd goed voor 6,62 miljoen stuks.

Groeitempo gehalveerd

Met een kwartaalomzet van 28,27 miljard dollar bleef Apple voor het eerst in minstens zes jaar onder de analistenverwachtingen. Die hadden gerekend op 29,3 miljard dollar. Toch is de grootste ontgoocheling dat Apple, dat de afgelopen kwartalen record na record wist te boeken, nu zijn groeitempo ferm ziet dalen. In het derde kwartaal groeide Apple nog ruim 80%, in het vierde kwartaal is de groei tot de helft teruggevallen.

 

Tim Cook klinkt wel zelfverzekerd: “We zijn zeer zeker dat we een all-time record neerzetten in de komende feestmaanden wat de verkoop van iPhones betreft”, aldus de Apple-CEO in de Wall Street Journal. “We zijn echt verheugd met de zeer sterke finish van een uitstekend boekjaar 2011, waarbij de jaaromzet groeide tot 108 miljard dollar (78 miljard euro) en de winst tot 26 miljard dollar (19 miljard euro).” Niettemin daalde het Apple-aandeel na de bekendmaking van de kwartaalresultaten 7%. Daardoor is het bedrijf uit Cupertino op papier niet langer het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Die symbolische titel gaat nu weer naar oliemaatschappij ExxonMobil.

 

Koren op de molen van tegenstanders Tim Cook

De goede en tegelijk teleurstellende resultaten van Apple klinken al wie in Tim Cook nooit de natuurlijke opvolger van Steve Jobs heeft gezien, als muziek in de oren. Cook staat bekend als een “spreadsheets spuwende en supply chain hervormende” bureaucraat, zoals The Independent hem ooit omschreef. Het talent en de begeestering van de eerder deze maand overleden Steve Jobs heeft hij duidelijk niet. Kwaliteiten die Jonathan Ive, het Britse head of design van Apple, wél heeft, aldus bepaalde media. Jonathan Ive tekende voor het strakke design van de iMac, de iPod, de iPhone en de iPad en is al even perfectionistisch als Steve Jobs zelf, wat van hem “de verpersoonlijking van de Apple-cultuur en de ware erfgenaam van Steve Jobs” maakt, aldus nog The Independent. Tim Cook weet wat hem te wachten staat: bewijzen dat hij wel degelijk the right man for the job is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in 12 steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door koeriers van Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top