Apple voor de eerste keer onder analistenverwachtingen

Het afgelopen kwartaal, het laatste van zijn gebroken boekjaar, was voor Apple het beste vierde kwartaal ooit: de omzet steeg met 39% tot 28,27 miljard dollar (20 miljard euro) en de nettowinst ging 54% hoger tot 6,6 miljard dollar. Toch werd kersvers CEO Tim Cook meteen in het defensief gedrongen: voor het eerst in zes jaar stelt Apple de analisten teleur en blijft het resultaat onder de verwachtingen.

Duizelingwekkende cijfers

Apple verkocht het laatste kwartaal ‘maar’ 17,07 miljoen iPhones. Dat is niet alleen minder dan verwacht, het is vooral een pak minder dan de 20,3 miljoen stuks van het derde kwartaal. Blijkbaar hebben vele consumenten hun aankoop uitgesteld in afwachting van de opvolger voor de iPhone4. Dat, en het feit dat er vorig kwartaal geen écht spraakmakende nieuwigheden werden gelanceerd, verklaart wellicht grotendeels de mindere resultaten.

 

Al is “mindere resultaten” een relatief begrip, want zeker gezien de economische omstandigheden blijft de verkoop ronduit indrukwekkend: zo verkocht Apple het voorbije trimester naast 17,07 miljoen iPhones (+21% tegenover Q4 2010) ook nog eens 11,12 miljoen iPads (+166%) en 4,89 miljoen Macs (+26%). Enkel van de iPod gingen er 27% minder over de toonbank dan in het vierde kwartaal van 2010, al was de mediaplayer nog altijd goed voor 6,62 miljoen stuks.

Groeitempo gehalveerd

Met een kwartaalomzet van 28,27 miljard dollar bleef Apple voor het eerst in minstens zes jaar onder de analistenverwachtingen. Die hadden gerekend op 29,3 miljard dollar. Toch is de grootste ontgoocheling dat Apple, dat de afgelopen kwartalen record na record wist te boeken, nu zijn groeitempo ferm ziet dalen. In het derde kwartaal groeide Apple nog ruim 80%, in het vierde kwartaal is de groei tot de helft teruggevallen.

 

Tim Cook klinkt wel zelfverzekerd: “We zijn zeer zeker dat we een all-time record neerzetten in de komende feestmaanden wat de verkoop van iPhones betreft”, aldus de Apple-CEO in de Wall Street Journal. “We zijn echt verheugd met de zeer sterke finish van een uitstekend boekjaar 2011, waarbij de jaaromzet groeide tot 108 miljard dollar (78 miljard euro) en de winst tot 26 miljard dollar (19 miljard euro).” Niettemin daalde het Apple-aandeel na de bekendmaking van de kwartaalresultaten 7%. Daardoor is het bedrijf uit Cupertino op papier niet langer het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Die symbolische titel gaat nu weer naar oliemaatschappij ExxonMobil.

 

Koren op de molen van tegenstanders Tim Cook

De goede en tegelijk teleurstellende resultaten van Apple klinken al wie in Tim Cook nooit de natuurlijke opvolger van Steve Jobs heeft gezien, als muziek in de oren. Cook staat bekend als een “spreadsheets spuwende en supply chain hervormende” bureaucraat, zoals The Independent hem ooit omschreef. Het talent en de begeestering van de eerder deze maand overleden Steve Jobs heeft hij duidelijk niet. Kwaliteiten die Jonathan Ive, het Britse head of design van Apple, wél heeft, aldus bepaalde media. Jonathan Ive tekende voor het strakke design van de iMac, de iPod, de iPhone en de iPad en is al even perfectionistisch als Steve Jobs zelf, wat van hem “de verpersoonlijking van de Apple-cultuur en de ware erfgenaam van Steve Jobs” maakt, aldus nog The Independent. Tim Cook weet wat hem te wachten staat: bewijzen dat hij wel degelijk the right man for the job is.

Het afgelopen kwartaal, het laatste van zijn gebroken boekjaar, was voor Apple het beste vierde kwartaal ooit: de omzet steeg met 39% tot 28,27 miljard dollar (20 miljard euro) en de nettowinst ging 54% hoger tot 6,6 miljard dollar. Toch werd kersvers CEO Tim Cook meteen in het defensief gedrongen: voor het eerst in zes jaar stelt Apple de analisten teleur en blijft het resultaat onder de verwachtingen.

Duizelingwekkende cijfers

Apple verkocht het laatste kwartaal ‘maar’ 17,07 miljoen iPhones. Dat is niet alleen minder dan verwacht, het is vooral een pak minder dan de 20,3 miljoen stuks van het derde kwartaal. Blijkbaar hebben vele consumenten hun aankoop uitgesteld in afwachting van de opvolger voor de iPhone4. Dat, en het feit dat er vorig kwartaal geen écht spraakmakende nieuwigheden werden gelanceerd, verklaart wellicht grotendeels de mindere resultaten.

 

Al is “mindere resultaten” een relatief begrip, want zeker gezien de economische omstandigheden blijft de verkoop ronduit indrukwekkend: zo verkocht Apple het voorbije trimester naast 17,07 miljoen iPhones (+21% tegenover Q4 2010) ook nog eens 11,12 miljoen iPads (+166%) en 4,89 miljoen Macs (+26%). Enkel van de iPod gingen er 27% minder over de toonbank dan in het vierde kwartaal van 2010, al was de mediaplayer nog altijd goed voor 6,62 miljoen stuks.

Groeitempo gehalveerd

Met een kwartaalomzet van 28,27 miljard dollar bleef Apple voor het eerst in minstens zes jaar onder de analistenverwachtingen. Die hadden gerekend op 29,3 miljard dollar. Toch is de grootste ontgoocheling dat Apple, dat de afgelopen kwartalen record na record wist te boeken, nu zijn groeitempo ferm ziet dalen. In het derde kwartaal groeide Apple nog ruim 80%, in het vierde kwartaal is de groei tot de helft teruggevallen.

 

Tim Cook klinkt wel zelfverzekerd: “We zijn zeer zeker dat we een all-time record neerzetten in de komende feestmaanden wat de verkoop van iPhones betreft”, aldus de Apple-CEO in de Wall Street Journal. “We zijn echt verheugd met de zeer sterke finish van een uitstekend boekjaar 2011, waarbij de jaaromzet groeide tot 108 miljard dollar (78 miljard euro) en de winst tot 26 miljard dollar (19 miljard euro).” Niettemin daalde het Apple-aandeel na de bekendmaking van de kwartaalresultaten 7%. Daardoor is het bedrijf uit Cupertino op papier niet langer het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Die symbolische titel gaat nu weer naar oliemaatschappij ExxonMobil.

 

Koren op de molen van tegenstanders Tim Cook

De goede en tegelijk teleurstellende resultaten van Apple klinken al wie in Tim Cook nooit de natuurlijke opvolger van Steve Jobs heeft gezien, als muziek in de oren. Cook staat bekend als een “spreadsheets spuwende en supply chain hervormende” bureaucraat, zoals The Independent hem ooit omschreef. Het talent en de begeestering van de eerder deze maand overleden Steve Jobs heeft hij duidelijk niet. Kwaliteiten die Jonathan Ive, het Britse head of design van Apple, wél heeft, aldus bepaalde media. Jonathan Ive tekende voor het strakke design van de iMac, de iPod, de iPhone en de iPad en is al even perfectionistisch als Steve Jobs zelf, wat van hem “de verpersoonlijking van de Apple-cultuur en de ware erfgenaam van Steve Jobs” maakt, aldus nog The Independent. Tim Cook weet wat hem te wachten staat: bewijzen dat hij wel degelijk the right man for the job is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top