Apple voor de eerste keer onder analistenverwachtingen

Het afgelopen kwartaal, het laatste van zijn gebroken boekjaar, was voor Apple het beste vierde kwartaal ooit: de omzet steeg met 39% tot 28,27 miljard dollar (20 miljard euro) en de nettowinst ging 54% hoger tot 6,6 miljard dollar. Toch werd kersvers CEO Tim Cook meteen in het defensief gedrongen: voor het eerst in zes jaar stelt Apple de analisten teleur en blijft het resultaat onder de verwachtingen.

Duizelingwekkende cijfers

Apple verkocht het laatste kwartaal ‘maar’ 17,07 miljoen iPhones. Dat is niet alleen minder dan verwacht, het is vooral een pak minder dan de 20,3 miljoen stuks van het derde kwartaal. Blijkbaar hebben vele consumenten hun aankoop uitgesteld in afwachting van de opvolger voor de iPhone4. Dat, en het feit dat er vorig kwartaal geen écht spraakmakende nieuwigheden werden gelanceerd, verklaart wellicht grotendeels de mindere resultaten.

 

Al is “mindere resultaten” een relatief begrip, want zeker gezien de economische omstandigheden blijft de verkoop ronduit indrukwekkend: zo verkocht Apple het voorbije trimester naast 17,07 miljoen iPhones (+21% tegenover Q4 2010) ook nog eens 11,12 miljoen iPads (+166%) en 4,89 miljoen Macs (+26%). Enkel van de iPod gingen er 27% minder over de toonbank dan in het vierde kwartaal van 2010, al was de mediaplayer nog altijd goed voor 6,62 miljoen stuks.

Groeitempo gehalveerd

Met een kwartaalomzet van 28,27 miljard dollar bleef Apple voor het eerst in minstens zes jaar onder de analistenverwachtingen. Die hadden gerekend op 29,3 miljard dollar. Toch is de grootste ontgoocheling dat Apple, dat de afgelopen kwartalen record na record wist te boeken, nu zijn groeitempo ferm ziet dalen. In het derde kwartaal groeide Apple nog ruim 80%, in het vierde kwartaal is de groei tot de helft teruggevallen.

 

Tim Cook klinkt wel zelfverzekerd: “We zijn zeer zeker dat we een all-time record neerzetten in de komende feestmaanden wat de verkoop van iPhones betreft”, aldus de Apple-CEO in de Wall Street Journal. “We zijn echt verheugd met de zeer sterke finish van een uitstekend boekjaar 2011, waarbij de jaaromzet groeide tot 108 miljard dollar (78 miljard euro) en de winst tot 26 miljard dollar (19 miljard euro).” Niettemin daalde het Apple-aandeel na de bekendmaking van de kwartaalresultaten 7%. Daardoor is het bedrijf uit Cupertino op papier niet langer het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Die symbolische titel gaat nu weer naar oliemaatschappij ExxonMobil.

 

Koren op de molen van tegenstanders Tim Cook

De goede en tegelijk teleurstellende resultaten van Apple klinken al wie in Tim Cook nooit de natuurlijke opvolger van Steve Jobs heeft gezien, als muziek in de oren. Cook staat bekend als een “spreadsheets spuwende en supply chain hervormende” bureaucraat, zoals The Independent hem ooit omschreef. Het talent en de begeestering van de eerder deze maand overleden Steve Jobs heeft hij duidelijk niet. Kwaliteiten die Jonathan Ive, het Britse head of design van Apple, wél heeft, aldus bepaalde media. Jonathan Ive tekende voor het strakke design van de iMac, de iPod, de iPhone en de iPad en is al even perfectionistisch als Steve Jobs zelf, wat van hem “de verpersoonlijking van de Apple-cultuur en de ware erfgenaam van Steve Jobs” maakt, aldus nog The Independent. Tim Cook weet wat hem te wachten staat: bewijzen dat hij wel degelijk the right man for the job is.

Het afgelopen kwartaal, het laatste van zijn gebroken boekjaar, was voor Apple het beste vierde kwartaal ooit: de omzet steeg met 39% tot 28,27 miljard dollar (20 miljard euro) en de nettowinst ging 54% hoger tot 6,6 miljard dollar. Toch werd kersvers CEO Tim Cook meteen in het defensief gedrongen: voor het eerst in zes jaar stelt Apple de analisten teleur en blijft het resultaat onder de verwachtingen.

Duizelingwekkende cijfers

Apple verkocht het laatste kwartaal ‘maar’ 17,07 miljoen iPhones. Dat is niet alleen minder dan verwacht, het is vooral een pak minder dan de 20,3 miljoen stuks van het derde kwartaal. Blijkbaar hebben vele consumenten hun aankoop uitgesteld in afwachting van de opvolger voor de iPhone4. Dat, en het feit dat er vorig kwartaal geen écht spraakmakende nieuwigheden werden gelanceerd, verklaart wellicht grotendeels de mindere resultaten.

 

Al is “mindere resultaten” een relatief begrip, want zeker gezien de economische omstandigheden blijft de verkoop ronduit indrukwekkend: zo verkocht Apple het voorbije trimester naast 17,07 miljoen iPhones (+21% tegenover Q4 2010) ook nog eens 11,12 miljoen iPads (+166%) en 4,89 miljoen Macs (+26%). Enkel van de iPod gingen er 27% minder over de toonbank dan in het vierde kwartaal van 2010, al was de mediaplayer nog altijd goed voor 6,62 miljoen stuks.

Groeitempo gehalveerd

Met een kwartaalomzet van 28,27 miljard dollar bleef Apple voor het eerst in minstens zes jaar onder de analistenverwachtingen. Die hadden gerekend op 29,3 miljard dollar. Toch is de grootste ontgoocheling dat Apple, dat de afgelopen kwartalen record na record wist te boeken, nu zijn groeitempo ferm ziet dalen. In het derde kwartaal groeide Apple nog ruim 80%, in het vierde kwartaal is de groei tot de helft teruggevallen.

 

Tim Cook klinkt wel zelfverzekerd: “We zijn zeer zeker dat we een all-time record neerzetten in de komende feestmaanden wat de verkoop van iPhones betreft”, aldus de Apple-CEO in de Wall Street Journal. “We zijn echt verheugd met de zeer sterke finish van een uitstekend boekjaar 2011, waarbij de jaaromzet groeide tot 108 miljard dollar (78 miljard euro) en de winst tot 26 miljard dollar (19 miljard euro).” Niettemin daalde het Apple-aandeel na de bekendmaking van de kwartaalresultaten 7%. Daardoor is het bedrijf uit Cupertino op papier niet langer het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Die symbolische titel gaat nu weer naar oliemaatschappij ExxonMobil.

 

Koren op de molen van tegenstanders Tim Cook

De goede en tegelijk teleurstellende resultaten van Apple klinken al wie in Tim Cook nooit de natuurlijke opvolger van Steve Jobs heeft gezien, als muziek in de oren. Cook staat bekend als een “spreadsheets spuwende en supply chain hervormende” bureaucraat, zoals The Independent hem ooit omschreef. Het talent en de begeestering van de eerder deze maand overleden Steve Jobs heeft hij duidelijk niet. Kwaliteiten die Jonathan Ive, het Britse head of design van Apple, wél heeft, aldus bepaalde media. Jonathan Ive tekende voor het strakke design van de iMac, de iPod, de iPhone en de iPad en is al even perfectionistisch als Steve Jobs zelf, wat van hem “de verpersoonlijking van de Apple-cultuur en de ware erfgenaam van Steve Jobs” maakt, aldus nog The Independent. Tim Cook weet wat hem te wachten staat: bewijzen dat hij wel degelijk the right man for the job is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top