Applicatiewarenhuizen en applicatie-retailers, een nieuwe markt!

altHet aanbieden van applicaties voor smartphones is dé business van het moment. Er zijn tegenwoordig al meer dan 200.000 iPhone applicaties beschikbaar. En dat is dan alleen nog maar voor de iPhone. Om die mooi overzichtelijk op één plek aan de consument te tonen, riep Apple de online App Store in het leven. Maar volgens de CEO van de Linux Foundation Jim Zemlin is dat zakenmodel nu al volledig voorbijgestreefd, en zijn Apple’s bedoelingen met de App Store ook minder eerbaar.

 
In een interview met Wired.com trok Jim Zemlin hard van leer tegen Apple. Apple kan via de App Store rechtstreekse controle houden op de markt van iPhone aplicaties. Zij kiezen wat wel en niet wordt aangeboden aan hun iPhone klanten. Bovendien houden ze 30% van de opbrengst van elke verkochte applicatie. Uiteraard gaat dit rechtstreeks in tegen de open source strategie van Linux. alt


Daarom stelt de ontwikkelaar een meer open platform als alternatief voor, waar applicatieontwikkelaars hun programmaatjes kunnen delen met de rest van de wereld. Ongeacht voor welk type smartphone. Hij noemt het “applicatiewarenhuizen”. Op dat platform kunnen applicatieverkopers (app stores) dan de applicaties uitkiezen die hen interessant lijken en ze als tussenpersoon aan de eindconsument aanbieden.


Voor applicatieontwikkelaars biedt zo’n applicatiewarenhuis een breed en lucratief forum, waar ze kansen krijgen die ze van Apple misschien niet krijgen. Maar het biedt ook de gelegenheid om een geheel nieuw soort retailer te creëren: de applicatie retailer, die niet enkel Apple of Google of Nokia zelf hoeft te zijn. Een onafhankelijke retailer die in zijn online store een eigen selectie aan smartphone-applicaties verkoopt.


Sowieso is het model van de App Store volgens Zemlin niet houdbaar. Applicatieontwikkelaars willen geen exclusiviteit bieden aan Apple, aangezien de winst die ze ermee kunnen halen toch te klein is. Ontwikkelaars hebben er baat bij hun applicaties zo breed mogelijk aan te bieden, aangezien een applicatie slechts 2 à 3 dollar kost. Als men ze een beter forum biedt, zullen ze niet twijfelen.

altHet aanbieden van applicaties voor smartphones is dé business van het moment. Er zijn tegenwoordig al meer dan 200.000 iPhone applicaties beschikbaar. En dat is dan alleen nog maar voor de iPhone. Om die mooi overzichtelijk op één plek aan de consument te tonen, riep Apple de online App Store in het leven. Maar volgens de CEO van de Linux Foundation Jim Zemlin is dat zakenmodel nu al volledig voorbijgestreefd, en zijn Apple’s bedoelingen met de App Store ook minder eerbaar.

 
In een interview met Wired.com trok Jim Zemlin hard van leer tegen Apple. Apple kan via de App Store rechtstreekse controle houden op de markt van iPhone aplicaties. Zij kiezen wat wel en niet wordt aangeboden aan hun iPhone klanten. Bovendien houden ze 30% van de opbrengst van elke verkochte applicatie. Uiteraard gaat dit rechtstreeks in tegen de open source strategie van Linux. alt


Daarom stelt de ontwikkelaar een meer open platform als alternatief voor, waar applicatieontwikkelaars hun programmaatjes kunnen delen met de rest van de wereld. Ongeacht voor welk type smartphone. Hij noemt het “applicatiewarenhuizen”. Op dat platform kunnen applicatieverkopers (app stores) dan de applicaties uitkiezen die hen interessant lijken en ze als tussenpersoon aan de eindconsument aanbieden.


Voor applicatieontwikkelaars biedt zo’n applicatiewarenhuis een breed en lucratief forum, waar ze kansen krijgen die ze van Apple misschien niet krijgen. Maar het biedt ook de gelegenheid om een geheel nieuw soort retailer te creëren: de applicatie retailer, die niet enkel Apple of Google of Nokia zelf hoeft te zijn. Een onafhankelijke retailer die in zijn online store een eigen selectie aan smartphone-applicaties verkoopt.


Sowieso is het model van de App Store volgens Zemlin niet houdbaar. Applicatieontwikkelaars willen geen exclusiviteit bieden aan Apple, aangezien de winst die ze ermee kunnen halen toch te klein is. Ontwikkelaars hebben er baat bij hun applicaties zo breed mogelijk aan te bieden, aangezien een applicatie slechts 2 à 3 dollar kost. Als men ze een beter forum biedt, zullen ze niet twijfelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top