Applicatiewarenhuizen en applicatie-retailers, een nieuwe markt!

altHet aanbieden van applicaties voor smartphones is dé business van het moment. Er zijn tegenwoordig al meer dan 200.000 iPhone applicaties beschikbaar. En dat is dan alleen nog maar voor de iPhone. Om die mooi overzichtelijk op één plek aan de consument te tonen, riep Apple de online App Store in het leven. Maar volgens de CEO van de Linux Foundation Jim Zemlin is dat zakenmodel nu al volledig voorbijgestreefd, en zijn Apple’s bedoelingen met de App Store ook minder eerbaar.

 
In een interview met Wired.com trok Jim Zemlin hard van leer tegen Apple. Apple kan via de App Store rechtstreekse controle houden op de markt van iPhone aplicaties. Zij kiezen wat wel en niet wordt aangeboden aan hun iPhone klanten. Bovendien houden ze 30% van de opbrengst van elke verkochte applicatie. Uiteraard gaat dit rechtstreeks in tegen de open source strategie van Linux. alt


Daarom stelt de ontwikkelaar een meer open platform als alternatief voor, waar applicatieontwikkelaars hun programmaatjes kunnen delen met de rest van de wereld. Ongeacht voor welk type smartphone. Hij noemt het “applicatiewarenhuizen”. Op dat platform kunnen applicatieverkopers (app stores) dan de applicaties uitkiezen die hen interessant lijken en ze als tussenpersoon aan de eindconsument aanbieden.


Voor applicatieontwikkelaars biedt zo’n applicatiewarenhuis een breed en lucratief forum, waar ze kansen krijgen die ze van Apple misschien niet krijgen. Maar het biedt ook de gelegenheid om een geheel nieuw soort retailer te creëren: de applicatie retailer, die niet enkel Apple of Google of Nokia zelf hoeft te zijn. Een onafhankelijke retailer die in zijn online store een eigen selectie aan smartphone-applicaties verkoopt.


Sowieso is het model van de App Store volgens Zemlin niet houdbaar. Applicatieontwikkelaars willen geen exclusiviteit bieden aan Apple, aangezien de winst die ze ermee kunnen halen toch te klein is. Ontwikkelaars hebben er baat bij hun applicaties zo breed mogelijk aan te bieden, aangezien een applicatie slechts 2 à 3 dollar kost. Als men ze een beter forum biedt, zullen ze niet twijfelen.

altHet aanbieden van applicaties voor smartphones is dé business van het moment. Er zijn tegenwoordig al meer dan 200.000 iPhone applicaties beschikbaar. En dat is dan alleen nog maar voor de iPhone. Om die mooi overzichtelijk op één plek aan de consument te tonen, riep Apple de online App Store in het leven. Maar volgens de CEO van de Linux Foundation Jim Zemlin is dat zakenmodel nu al volledig voorbijgestreefd, en zijn Apple’s bedoelingen met de App Store ook minder eerbaar.

 
In een interview met Wired.com trok Jim Zemlin hard van leer tegen Apple. Apple kan via de App Store rechtstreekse controle houden op de markt van iPhone aplicaties. Zij kiezen wat wel en niet wordt aangeboden aan hun iPhone klanten. Bovendien houden ze 30% van de opbrengst van elke verkochte applicatie. Uiteraard gaat dit rechtstreeks in tegen de open source strategie van Linux. alt


Daarom stelt de ontwikkelaar een meer open platform als alternatief voor, waar applicatieontwikkelaars hun programmaatjes kunnen delen met de rest van de wereld. Ongeacht voor welk type smartphone. Hij noemt het “applicatiewarenhuizen”. Op dat platform kunnen applicatieverkopers (app stores) dan de applicaties uitkiezen die hen interessant lijken en ze als tussenpersoon aan de eindconsument aanbieden.


Voor applicatieontwikkelaars biedt zo’n applicatiewarenhuis een breed en lucratief forum, waar ze kansen krijgen die ze van Apple misschien niet krijgen. Maar het biedt ook de gelegenheid om een geheel nieuw soort retailer te creëren: de applicatie retailer, die niet enkel Apple of Google of Nokia zelf hoeft te zijn. Een onafhankelijke retailer die in zijn online store een eigen selectie aan smartphone-applicaties verkoopt.


Sowieso is het model van de App Store volgens Zemlin niet houdbaar. Applicatieontwikkelaars willen geen exclusiviteit bieden aan Apple, aangezien de winst die ze ermee kunnen halen toch te klein is. Ontwikkelaars hebben er baat bij hun applicaties zo breed mogelijk aan te bieden, aangezien een applicatie slechts 2 à 3 dollar kost. Als men ze een beter forum biedt, zullen ze niet twijfelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alles aan 3 dollar bij webshop Brandless

19/07/2017

Twee Amerikaanse ondernemers zijn op de proppen gekomen met een interessant nieuw concept. In hun webshop Brandless wordt immers slechts één prijs gehanteerd: 3 dollar. Die lage prijs kan het vasthouden omdat er flink is gesneden in de kosten.

Nederlandse e-commerce heeft tekort aan personeel

17/07/2017

De Nederlandse e-commercebedrijven kunnen op vlak van personeel nog moeilijk de groei van de sector volgen. Meer dan de helft van de bedrijven heeft openstaande vacatures die het moeilijk ingevuld krijgt.

Kopen.nl heeft een nieuwe eigenaar gevonden

13/07/2017

De domeinnaam Kopen.nl, die in handen was van de curatoren van Macintosh, heeft met YoungMinded een nieuwe eigenaar gevonden. Dat is ook het bedrijf achter vergelijkingssite GSMacties.nl.

Beslist.nl start met uitrol nieuw bedrijfsmodel

11/07/2017

Beslist.nl heeft zijn eerste stappen gezet richting nieuw bedrijfsmodel. Daarin gaat de vergelijkingssite verder als een online marktplaats, in plaats van een pure prijsvergelijker.

Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker

05/07/2017

Na Amazon, Apple en Google ziet nu ook het Chinese Alibaba graten in de markt van de intelligente speakers. De speaker van Alibaba is bovendien een stuk goedkoper dan die van zijn concurrenten. Een beperkte groep mag het toestel alvast een maand uittesten.

Bol.com breidt servicepunten bij Albert Heijn uit

03/07/2017

Bol.com is bij drie Nederlandse vestigingen van Albert Heijn gestart met een pilootproject, waarbij de servicepunten in de supermarkten uitgebreid worden met een extra balie. Daar kunnen klanten onder andere terecht met hun vragen.

Back to top