Automarkt kwakkelt nog voort tot 2019 | RetailDetail

Automarkt kwakkelt nog voort tot 2019

Automarkt kwakkelt nog voort tot 2019

Er moet geen groei in de West-Europese automarkt worden verwacht voor 2019, zegt bedrijfsadviseur AlixPartners. Dit betekent dat we ons aan meer sluitingen van autofabrieken mogen verwachten, maar ook voor de retail lijken de gloriedagen voorbij.

Geen herstel dit decennium

In 2012 werden in West-Europa 13,2 miljoen wagens verkocht. Dat zal dit jaar echter niet beter zijn, en volgend jaar zakt het zelfs naar 12 miljoen stuks. Nadien zal het wel wat stabiliseren, maar een toename is niet voor meteen.


Een herstel tot pre-crisisniveau van 16 miljoen zit er immers niet in voor het einde van dit decennium, zegt co-voorzitter Stefano Aversa van AlixPartners in een gesprek met de Financial Times.


Meerdere trends werken autoverkoop tegen

De huidige verkoop van nieuwe wagens ligt zowat een kwart onder het peil van 2007, toen de financiële crisis uitbrak en de werkloosheid aan een opmars begon in West-Europa.


Dat die niveaus van voor de crisis een tijdje opgeborgen mogen worden, hangt ook samen met enkele trends: de bevolking wordt ouder en heeft minder een nieuwe auto nodig, jongeren hoeven er niet noodzakelijk een te bezitten en de auto’s die wel worden verkocht, gaan langer mee.


Fabrieken halen break-evenpunt niet

De lagere verkoopcijfers hebben ook zo hun gevolgen voor de productie. Peugeot, Ford en GM/Opel willen tegen 2016 vijf fabrieken sluiten om het aanbod beter af te stemmen op de vraag.


Vandaag draaien slechts 42 van de grootste honderd autofabrieken op meer dan 75% van hun capaciteit. Die 75%-grens wordt nochtans vaak gezien als het break-evenpunt. In Italië, dat zwaar getroffen wordt door de crisis, ligt de gemiddelde capaciteitsbezetting op 46%. (JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Bol.com gaat fietsen rijklaar aanbieden in fysieke fietsenwinkels

07/03/2018

Nederlandse klanten die bij bol.com een fiets van het merk Union bestellen, kunnen die voortaan rijklaar ophalen bij een fietsenwinkel in de buurt. De fietsenmaker monteert dan de fiets, zodat die meteen te gebruiken is door de klant.

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

19/12/2017

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.