Centraal Station Amsterdam wordt winkelcentrum

Het winkelaanbod rond het Centraal Station in Amsterdam wordt flink uitgebreid. Tussen de tunnels onder het spoor worden twee winkelpassages gebouwd die geschikt zijn voor luxere winkels, maar er komt ook een versmarkt met groentewinkels, een slager, een bakker en een viswinkel.

 

Dat meldt dagblad Het Parool. 'Als de passages klaar zijn, begint een dagje winkelen in Amsterdam al op het station. En forensen die na hun werkdag terugkomen in Amsterdam, kunnen er hun boodschappen doen', zegt projectdirecteur Irma Winkenius van NS. De tweede passage wordt geschikt gemaakt voor modewinkels, beauty en mediazaken. Het winkelaanbod in de passages zal heel anders zijn dan in de stationshal, waar de retail vooral op 'to go'  gericht is.

 

De bouw begint in 2012 en maakt deel uit van een grotere operatie om het station aantrekkelijker te maken. De nieuwe winkels moeten ook niet-reizigers naar het station trekken. Ook is er een bredere doelstelling. De passages, die worden gebouwd tussen de tunnels onder het spoor, zijn in 2014 klaar. De tunnels zijn straks alleen toegankelijk met ov-chipkaart. Mensen zonder ov-chipkaart kunnen dan door de passages en hoeven niet om te lopen.

Het winkelaanbod rond het Centraal Station in Amsterdam wordt flink uitgebreid. Tussen de tunnels onder het spoor worden twee winkelpassages gebouwd die geschikt zijn voor luxere winkels, maar er komt ook een versmarkt met groentewinkels, een slager, een bakker en een viswinkel.

 

Dat meldt dagblad Het Parool. 'Als de passages klaar zijn, begint een dagje winkelen in Amsterdam al op het station. En forensen die na hun werkdag terugkomen in Amsterdam, kunnen er hun boodschappen doen', zegt projectdirecteur Irma Winkenius van NS. De tweede passage wordt geschikt gemaakt voor modewinkels, beauty en mediazaken. Het winkelaanbod in de passages zal heel anders zijn dan in de stationshal, waar de retail vooral op 'to go'  gericht is.

 

De bouw begint in 2012 en maakt deel uit van een grotere operatie om het station aantrekkelijker te maken. De nieuwe winkels moeten ook niet-reizigers naar het station trekken. Ook is er een bredere doelstelling. De passages, die worden gebouwd tussen de tunnels onder het spoor, zijn in 2014 klaar. De tunnels zijn straks alleen toegankelijk met ov-chipkaart. Mensen zonder ov-chipkaart kunnen dan door de passages en hoeven niet om te lopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top