Centraal Station Amsterdam wordt winkelcentrum

Het winkelaanbod rond het Centraal Station in Amsterdam wordt flink uitgebreid. Tussen de tunnels onder het spoor worden twee winkelpassages gebouwd die geschikt zijn voor luxere winkels, maar er komt ook een versmarkt met groentewinkels, een slager, een bakker en een viswinkel.

 

Dat meldt dagblad Het Parool. 'Als de passages klaar zijn, begint een dagje winkelen in Amsterdam al op het station. En forensen die na hun werkdag terugkomen in Amsterdam, kunnen er hun boodschappen doen', zegt projectdirecteur Irma Winkenius van NS. De tweede passage wordt geschikt gemaakt voor modewinkels, beauty en mediazaken. Het winkelaanbod in de passages zal heel anders zijn dan in de stationshal, waar de retail vooral op 'to go'  gericht is.

 

De bouw begint in 2012 en maakt deel uit van een grotere operatie om het station aantrekkelijker te maken. De nieuwe winkels moeten ook niet-reizigers naar het station trekken. Ook is er een bredere doelstelling. De passages, die worden gebouwd tussen de tunnels onder het spoor, zijn in 2014 klaar. De tunnels zijn straks alleen toegankelijk met ov-chipkaart. Mensen zonder ov-chipkaart kunnen dan door de passages en hoeven niet om te lopen.

Het winkelaanbod rond het Centraal Station in Amsterdam wordt flink uitgebreid. Tussen de tunnels onder het spoor worden twee winkelpassages gebouwd die geschikt zijn voor luxere winkels, maar er komt ook een versmarkt met groentewinkels, een slager, een bakker en een viswinkel.

 

Dat meldt dagblad Het Parool. 'Als de passages klaar zijn, begint een dagje winkelen in Amsterdam al op het station. En forensen die na hun werkdag terugkomen in Amsterdam, kunnen er hun boodschappen doen', zegt projectdirecteur Irma Winkenius van NS. De tweede passage wordt geschikt gemaakt voor modewinkels, beauty en mediazaken. Het winkelaanbod in de passages zal heel anders zijn dan in de stationshal, waar de retail vooral op 'to go'  gericht is.

 

De bouw begint in 2012 en maakt deel uit van een grotere operatie om het station aantrekkelijker te maken. De nieuwe winkels moeten ook niet-reizigers naar het station trekken. Ook is er een bredere doelstelling. De passages, die worden gebouwd tussen de tunnels onder het spoor, zijn in 2014 klaar. De tunnels zijn straks alleen toegankelijk met ov-chipkaart. Mensen zonder ov-chipkaart kunnen dan door de passages en hoeven niet om te lopen.

Tags: