Derving neemt flink toe in nieuwe Jumbo's.

Voormalige Super de Boer-ondernemers zien hun derving na ombouw naar Jumbo behoorlijk oplopen. Oorzaak is de enorme groei van de omzet in de eerste week na opening, waarna de omzet langzaam terugzakt naar een normaler niveau.

 

De inkoop is echter nog enige tijd niet afgestemd op de verminderde verkopen. Jumbo heeft ook altijd last van actiegeweld bij concurrenten, zoals dat vooral in de eerste weken van het jaar merkbaar is. Voor ervaren Jumbo-ondernemers is dat gesneden koek, maar de nieuwkomers vinden het nog lastig dit op een goede manier te managen.

 

Dit betekent dat er te veel voorraad in de winkels ligt, in vooral vers. En dat er te veel personeel ingeroosterd staat. De garanties van Jumbo staan bovendien het afprijzen van vers niet toe, waardoor de derving nog verder groeit. Deze is normaal hooguit 1,5 procent, maar loopt bij sommige winkels intussen op tot 3 procent, schrijft het supermarktvakblad Distrifood op basis van bronnen.

Voormalige Super de Boer-ondernemers zien hun derving na ombouw naar Jumbo behoorlijk oplopen. Oorzaak is de enorme groei van de omzet in de eerste week na opening, waarna de omzet langzaam terugzakt naar een normaler niveau.

 

De inkoop is echter nog enige tijd niet afgestemd op de verminderde verkopen. Jumbo heeft ook altijd last van actiegeweld bij concurrenten, zoals dat vooral in de eerste weken van het jaar merkbaar is. Voor ervaren Jumbo-ondernemers is dat gesneden koek, maar de nieuwkomers vinden het nog lastig dit op een goede manier te managen.

 

Dit betekent dat er te veel voorraad in de winkels ligt, in vooral vers. En dat er te veel personeel ingeroosterd staat. De garanties van Jumbo staan bovendien het afprijzen van vers niet toe, waardoor de derving nog verder groeit. Deze is normaal hooguit 1,5 procent, maar loopt bij sommige winkels intussen op tot 3 procent, schrijft het supermarktvakblad Distrifood op basis van bronnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top