Derving neemt flink toe in nieuwe Jumbo's. | RetailDetail

Derving neemt flink toe in nieuwe Jumbo's.

Voormalige Super de Boer-ondernemers zien hun derving na ombouw naar Jumbo behoorlijk oplopen. Oorzaak is de enorme groei van de omzet in de eerste week na opening, waarna de omzet langzaam terugzakt naar een normaler niveau.

 

De inkoop is echter nog enige tijd niet afgestemd op de verminderde verkopen. Jumbo heeft ook altijd last van actiegeweld bij concurrenten, zoals dat vooral in de eerste weken van het jaar merkbaar is. Voor ervaren Jumbo-ondernemers is dat gesneden koek, maar de nieuwkomers vinden het nog lastig dit op een goede manier te managen.

 

Dit betekent dat er te veel voorraad in de winkels ligt, in vooral vers. En dat er te veel personeel ingeroosterd staat. De garanties van Jumbo staan bovendien het afprijzen van vers niet toe, waardoor de derving nog verder groeit. Deze is normaal hooguit 1,5 procent, maar loopt bij sommige winkels intussen op tot 3 procent, schrijft het supermarktvakblad Distrifood op basis van bronnen.

Voormalige Super de Boer-ondernemers zien hun derving na ombouw naar Jumbo behoorlijk oplopen. Oorzaak is de enorme groei van de omzet in de eerste week na opening, waarna de omzet langzaam terugzakt naar een normaler niveau.

 

De inkoop is echter nog enige tijd niet afgestemd op de verminderde verkopen. Jumbo heeft ook altijd last van actiegeweld bij concurrenten, zoals dat vooral in de eerste weken van het jaar merkbaar is. Voor ervaren Jumbo-ondernemers is dat gesneden koek, maar de nieuwkomers vinden het nog lastig dit op een goede manier te managen.

 

Dit betekent dat er te veel voorraad in de winkels ligt, in vooral vers. En dat er te veel personeel ingeroosterd staat. De garanties van Jumbo staan bovendien het afprijzen van vers niet toe, waardoor de derving nog verder groeit. Deze is normaal hooguit 1,5 procent, maar loopt bij sommige winkels intussen op tot 3 procent, schrijft het supermarktvakblad Distrifood op basis van bronnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.