Derving neemt flink toe in nieuwe Jumbo's. | RetailDetail

Derving neemt flink toe in nieuwe Jumbo's.

Voormalige Super de Boer-ondernemers zien hun derving na ombouw naar Jumbo behoorlijk oplopen. Oorzaak is de enorme groei van de omzet in de eerste week na opening, waarna de omzet langzaam terugzakt naar een normaler niveau.

 

De inkoop is echter nog enige tijd niet afgestemd op de verminderde verkopen. Jumbo heeft ook altijd last van actiegeweld bij concurrenten, zoals dat vooral in de eerste weken van het jaar merkbaar is. Voor ervaren Jumbo-ondernemers is dat gesneden koek, maar de nieuwkomers vinden het nog lastig dit op een goede manier te managen.

 

Dit betekent dat er te veel voorraad in de winkels ligt, in vooral vers. En dat er te veel personeel ingeroosterd staat. De garanties van Jumbo staan bovendien het afprijzen van vers niet toe, waardoor de derving nog verder groeit. Deze is normaal hooguit 1,5 procent, maar loopt bij sommige winkels intussen op tot 3 procent, schrijft het supermarktvakblad Distrifood op basis van bronnen.

Voormalige Super de Boer-ondernemers zien hun derving na ombouw naar Jumbo behoorlijk oplopen. Oorzaak is de enorme groei van de omzet in de eerste week na opening, waarna de omzet langzaam terugzakt naar een normaler niveau.

 

De inkoop is echter nog enige tijd niet afgestemd op de verminderde verkopen. Jumbo heeft ook altijd last van actiegeweld bij concurrenten, zoals dat vooral in de eerste weken van het jaar merkbaar is. Voor ervaren Jumbo-ondernemers is dat gesneden koek, maar de nieuwkomers vinden het nog lastig dit op een goede manier te managen.

 

Dit betekent dat er te veel voorraad in de winkels ligt, in vooral vers. En dat er te veel personeel ingeroosterd staat. De garanties van Jumbo staan bovendien het afprijzen van vers niet toe, waardoor de derving nog verder groeit. Deze is normaal hooguit 1,5 procent, maar loopt bij sommige winkels intussen op tot 3 procent, schrijft het supermarktvakblad Distrifood op basis van bronnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.