Derving neemt flink toe in nieuwe Jumbo's.

Voormalige Super de Boer-ondernemers zien hun derving na ombouw naar Jumbo behoorlijk oplopen. Oorzaak is de enorme groei van de omzet in de eerste week na opening, waarna de omzet langzaam terugzakt naar een normaler niveau.

 

De inkoop is echter nog enige tijd niet afgestemd op de verminderde verkopen. Jumbo heeft ook altijd last van actiegeweld bij concurrenten, zoals dat vooral in de eerste weken van het jaar merkbaar is. Voor ervaren Jumbo-ondernemers is dat gesneden koek, maar de nieuwkomers vinden het nog lastig dit op een goede manier te managen.

 

Dit betekent dat er te veel voorraad in de winkels ligt, in vooral vers. En dat er te veel personeel ingeroosterd staat. De garanties van Jumbo staan bovendien het afprijzen van vers niet toe, waardoor de derving nog verder groeit. Deze is normaal hooguit 1,5 procent, maar loopt bij sommige winkels intussen op tot 3 procent, schrijft het supermarktvakblad Distrifood op basis van bronnen.

Voormalige Super de Boer-ondernemers zien hun derving na ombouw naar Jumbo behoorlijk oplopen. Oorzaak is de enorme groei van de omzet in de eerste week na opening, waarna de omzet langzaam terugzakt naar een normaler niveau.

 

De inkoop is echter nog enige tijd niet afgestemd op de verminderde verkopen. Jumbo heeft ook altijd last van actiegeweld bij concurrenten, zoals dat vooral in de eerste weken van het jaar merkbaar is. Voor ervaren Jumbo-ondernemers is dat gesneden koek, maar de nieuwkomers vinden het nog lastig dit op een goede manier te managen.

 

Dit betekent dat er te veel voorraad in de winkels ligt, in vooral vers. En dat er te veel personeel ingeroosterd staat. De garanties van Jumbo staan bovendien het afprijzen van vers niet toe, waardoor de derving nog verder groeit. Deze is normaal hooguit 1,5 procent, maar loopt bij sommige winkels intussen op tot 3 procent, schrijft het supermarktvakblad Distrifood op basis van bronnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top