Duizenden klanten voor nep-winkel overheid

Duizenden klanten voor nep-winkel overheid
Medi-plaza.nl, de online nepapotheek die de Nederlandse overheid bedacht om consumenten te wijzen op de gevaren van het online kopen van medicatie, trok afgelopen jaar meer dan 5.000 klanten.

De shop werd eind 2010 in de lucht gebracht en leek uiterlijk op een gewone webwinkel, waar consumenten onder meer slaapmiddelen en antidepressiva konden bestellen. Op het moment dat de bestelling werd verzonden verscheen er echter een dokter in beeld die waarschuwde voor de gevaren van het online kopen van receptmedicijnen.

 

Volgens het Ministerie van Volksgezondheid hebben in totaal bijna 18.000 bezoekers de webshop gevonden op basis van zoekresultaten, daarvan hebben er zo'n 5100 daadwerkelijk een bestelling geplaatst. In Nederland is de online verkoop van medicatie weliswaar legaal, maar alleen bij het overleggen van een recept. Naar schatting een half miljoen Nederlanders kopen weleens online medicijnen zonder dat ze over een recept beschikken.

De site toont nu alleen nog de waarschuwende dokter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Moeder Kruidvat zet zwaar in op fysieke winkels

28/06/2017

AS Watson (het bedrijf boven Kruidvat en Ici Paris XL) zegt te zullen blijven investeren in technologie en logistiek om mee te kunnen in een markt die steeds meer gericht is op online verkoop. Er komt ook een fikse investering in fysieke winkels.

Back to top