Non-fooddiscounter Action heeft geen last van e-commerce | RetailDetail

Non-fooddiscounter Action heeft geen last van e-commerce

Non-fooddiscounter Action heeft geen last van e-commerce

De non-foodsupermarktketen Action vreest de concurrentie van de online handel niet. “Die treft immers vooral het middendeel van de markt, niet zozeer het onderste deel en het bovenste deel”, zegt topman Ronald van der Mark in een gesprek met de krant De Telegraaf.

Supermarktklanten met beperkte inkomens

“Onze producten zijn zo voordelig geprijsd, dat online ons niet op prijs kan beconcurreren”, liet Van der Mark verstaan. Marktonderzoeker GfK liet eerder weten dat het bedrijf vooral klanten weghaalt bij de supermarkten. Het gaat daarbij doorgaans om gezinnen met een beperkt inkomen, onder wie heel wat gepensioneerden.

 

Die politiek legt Action in de huidige economische situatie geen windeieren. Vorig jaar boekte het een omzet van 873 miljoen euro, verdeeld over 321 winkels. Dat verkoopcijfer lag 22% hoger dan in 2011. De keten verdiende daarop een bedrijfscashflow van 99 miljoen euro, 15% meer dan het jaar voordien. Al is de groei ook toe te schrijven aan de opening van 52 nieuwe winkels dat jaar.

 

Action wil met zijn discount-aanpak ook naar Duitsland en Frankrijk, waar vorig jaar het eerste verkooppunt de deuren opende. Dit betekent evenwel dat er nog werk aan de winkel is vooraleer het bedrijf klaar is om verkocht te worden. Action is immers in handen van het investeringsfonds 3i, wat een verkoop op termijn onvermijdelijk maakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.