Een op drie Vlamingen gaat funshoppen in Zeeland

“Eén op de drie Vlamingen komt wel eens winkelen in Zeeland. Ook brengt onze zuiderbuur vaker een bezoek aan Zeeland dan drie jaar geleden. Vooral het boodschappen doen en het funshoppen zijn erg in trek.” Dit blijkt uit een grootscheeps onderzoek dat de Kamer van Koophandel samen met twee Vlaamse onderzoeksinstellingen heeft uitgevoerd naar het grensoverschrijdende consumentengedrag tussen Vlaanderen en Zeeland en staat te lezen in een rapport van het Kenniscentrum Kusttoerisme van Nederland.

Toltunnel

Volgens het Kenniscentrum is de Westerscheldetunnel overigens ‘een obstakel’ voor nóg meer Belgisch winkelcliënteel. Wie de langste autotunnel van Nederland wil nemen, betaalt namelijk 4,90 euro per passage (25% korting van abonnementhouders), en dat werkt blijkbaar ontradend. “Door samenwerking tussen de Westerscheldetunnel en toeristisch-recreatieve ondernemers in Zeeland kan de negatieve reiservaring van de bezoeker omgezet worden in een positieve beleving. Ook kan er gedacht worden aan een kortingsconstructie in samenwerking met de Westerscheldetunnel, hierdoor wordt het voor de Belgische gast aantrekkelijker om naar Zeeland te komen”, staat er te lezen in het rapport.

Koopjesjagers

Het Kenniscentrum vindt ook dat Zeeland meer promotie moet voeren in België: “Door een goede naam en een goed prijsniveau met daarbij behorende communicatie kunnen er meer Belgische gasten aangetrokken worden. Een goede naam kan bijvoorbeeld verkregen worden door de prijs ‘beste binnenstad van Nederland’, maar ook evenementen kunnen hieraan bijdragen. Door bijvoorbeeld de ‘uitverkoop’ in Zeeland te promoten in België kunnen er Belgische gasten naar de Zeeuwse binnensteden getrokken worden”, klinkt een aanbeveling in het rapport.

Kleinschaligheid

Nog een opvallende conclusie: grootschalige winkelcomplexen passen niet in Zeeland en zijn ook niet waar de Belg op zoek naar is. “Door het vastgestelde DNA van Zeeland is naar voren gekomen dat grote winkelmalls niet passen bij de identiteit van Zeeland. Het weren van grote winkelmalls (door middel van beleid) is gunstig voor het aantrekken van de Belgische bezoeker. Die komt hier voornamelijk voor de kleinschaligheid, ruimte en rust.”


Leuk detail: volgens het rapport is één van de grootste concurrenten van Zeeland als bestemming voor funshopping… Antwerpen.

 

Het volledige rapport is te downloaden via www.kenniscentrumtoerisme.nl/nl/publicaties-thema

 

“Eén op de drie Vlamingen komt wel eens winkelen in Zeeland. Ook brengt onze zuiderbuur vaker een bezoek aan Zeeland dan drie jaar geleden. Vooral het boodschappen doen en het funshoppen zijn erg in trek.” Dit blijkt uit een grootscheeps onderzoek dat de Kamer van Koophandel samen met twee Vlaamse onderzoeksinstellingen heeft uitgevoerd naar het grensoverschrijdende consumentengedrag tussen Vlaanderen en Zeeland en staat te lezen in een rapport van het Kenniscentrum Kusttoerisme van Nederland.

Toltunnel

Volgens het Kenniscentrum is de Westerscheldetunnel overigens ‘een obstakel’ voor nóg meer Belgisch winkelcliënteel. Wie de langste autotunnel van Nederland wil nemen, betaalt namelijk 4,90 euro per passage (25% korting van abonnementhouders), en dat werkt blijkbaar ontradend. “Door samenwerking tussen de Westerscheldetunnel en toeristisch-recreatieve ondernemers in Zeeland kan de negatieve reiservaring van de bezoeker omgezet worden in een positieve beleving. Ook kan er gedacht worden aan een kortingsconstructie in samenwerking met de Westerscheldetunnel, hierdoor wordt het voor de Belgische gast aantrekkelijker om naar Zeeland te komen”, staat er te lezen in het rapport.

Koopjesjagers

Het Kenniscentrum vindt ook dat Zeeland meer promotie moet voeren in België: “Door een goede naam en een goed prijsniveau met daarbij behorende communicatie kunnen er meer Belgische gasten aangetrokken worden. Een goede naam kan bijvoorbeeld verkregen worden door de prijs ‘beste binnenstad van Nederland’, maar ook evenementen kunnen hieraan bijdragen. Door bijvoorbeeld de ‘uitverkoop’ in Zeeland te promoten in België kunnen er Belgische gasten naar de Zeeuwse binnensteden getrokken worden”, klinkt een aanbeveling in het rapport.

Kleinschaligheid

Nog een opvallende conclusie: grootschalige winkelcomplexen passen niet in Zeeland en zijn ook niet waar de Belg op zoek naar is. “Door het vastgestelde DNA van Zeeland is naar voren gekomen dat grote winkelmalls niet passen bij de identiteit van Zeeland. Het weren van grote winkelmalls (door middel van beleid) is gunstig voor het aantrekken van de Belgische bezoeker. Die komt hier voornamelijk voor de kleinschaligheid, ruimte en rust.”


Leuk detail: volgens het rapport is één van de grootste concurrenten van Zeeland als bestemming voor funshopping… Antwerpen.

 

Het volledige rapport is te downloaden via www.kenniscentrumtoerisme.nl/nl/publicaties-thema

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top