Een op drie Vlamingen gaat funshoppen in Zeeland | RetailDetail

Een op drie Vlamingen gaat funshoppen in Zeeland

“Eén op de drie Vlamingen komt wel eens winkelen in Zeeland. Ook brengt onze zuiderbuur vaker een bezoek aan Zeeland dan drie jaar geleden. Vooral het boodschappen doen en het funshoppen zijn erg in trek.” Dit blijkt uit een grootscheeps onderzoek dat de Kamer van Koophandel samen met twee Vlaamse onderzoeksinstellingen heeft uitgevoerd naar het grensoverschrijdende consumentengedrag tussen Vlaanderen en Zeeland en staat te lezen in een rapport van het Kenniscentrum Kusttoerisme van Nederland.

Toltunnel

Volgens het Kenniscentrum is de Westerscheldetunnel overigens ‘een obstakel’ voor nóg meer Belgisch winkelcliënteel. Wie de langste autotunnel van Nederland wil nemen, betaalt namelijk 4,90 euro per passage (25% korting van abonnementhouders), en dat werkt blijkbaar ontradend. “Door samenwerking tussen de Westerscheldetunnel en toeristisch-recreatieve ondernemers in Zeeland kan de negatieve reiservaring van de bezoeker omgezet worden in een positieve beleving. Ook kan er gedacht worden aan een kortingsconstructie in samenwerking met de Westerscheldetunnel, hierdoor wordt het voor de Belgische gast aantrekkelijker om naar Zeeland te komen”, staat er te lezen in het rapport.

Koopjesjagers

Het Kenniscentrum vindt ook dat Zeeland meer promotie moet voeren in België: “Door een goede naam en een goed prijsniveau met daarbij behorende communicatie kunnen er meer Belgische gasten aangetrokken worden. Een goede naam kan bijvoorbeeld verkregen worden door de prijs ‘beste binnenstad van Nederland’, maar ook evenementen kunnen hieraan bijdragen. Door bijvoorbeeld de ‘uitverkoop’ in Zeeland te promoten in België kunnen er Belgische gasten naar de Zeeuwse binnensteden getrokken worden”, klinkt een aanbeveling in het rapport.

Kleinschaligheid

Nog een opvallende conclusie: grootschalige winkelcomplexen passen niet in Zeeland en zijn ook niet waar de Belg op zoek naar is. “Door het vastgestelde DNA van Zeeland is naar voren gekomen dat grote winkelmalls niet passen bij de identiteit van Zeeland. Het weren van grote winkelmalls (door middel van beleid) is gunstig voor het aantrekken van de Belgische bezoeker. Die komt hier voornamelijk voor de kleinschaligheid, ruimte en rust.”


Leuk detail: volgens het rapport is één van de grootste concurrenten van Zeeland als bestemming voor funshopping… Antwerpen.

 

Het volledige rapport is te downloaden via www.kenniscentrumtoerisme.nl/nl/publicaties-thema

 

“Eén op de drie Vlamingen komt wel eens winkelen in Zeeland. Ook brengt onze zuiderbuur vaker een bezoek aan Zeeland dan drie jaar geleden. Vooral het boodschappen doen en het funshoppen zijn erg in trek.” Dit blijkt uit een grootscheeps onderzoek dat de Kamer van Koophandel samen met twee Vlaamse onderzoeksinstellingen heeft uitgevoerd naar het grensoverschrijdende consumentengedrag tussen Vlaanderen en Zeeland en staat te lezen in een rapport van het Kenniscentrum Kusttoerisme van Nederland.

Toltunnel

Volgens het Kenniscentrum is de Westerscheldetunnel overigens ‘een obstakel’ voor nóg meer Belgisch winkelcliënteel. Wie de langste autotunnel van Nederland wil nemen, betaalt namelijk 4,90 euro per passage (25% korting van abonnementhouders), en dat werkt blijkbaar ontradend. “Door samenwerking tussen de Westerscheldetunnel en toeristisch-recreatieve ondernemers in Zeeland kan de negatieve reiservaring van de bezoeker omgezet worden in een positieve beleving. Ook kan er gedacht worden aan een kortingsconstructie in samenwerking met de Westerscheldetunnel, hierdoor wordt het voor de Belgische gast aantrekkelijker om naar Zeeland te komen”, staat er te lezen in het rapport.

Koopjesjagers

Het Kenniscentrum vindt ook dat Zeeland meer promotie moet voeren in België: “Door een goede naam en een goed prijsniveau met daarbij behorende communicatie kunnen er meer Belgische gasten aangetrokken worden. Een goede naam kan bijvoorbeeld verkregen worden door de prijs ‘beste binnenstad van Nederland’, maar ook evenementen kunnen hieraan bijdragen. Door bijvoorbeeld de ‘uitverkoop’ in Zeeland te promoten in België kunnen er Belgische gasten naar de Zeeuwse binnensteden getrokken worden”, klinkt een aanbeveling in het rapport.

Kleinschaligheid

Nog een opvallende conclusie: grootschalige winkelcomplexen passen niet in Zeeland en zijn ook niet waar de Belg op zoek naar is. “Door het vastgestelde DNA van Zeeland is naar voren gekomen dat grote winkelmalls niet passen bij de identiteit van Zeeland. Het weren van grote winkelmalls (door middel van beleid) is gunstig voor het aantrekken van de Belgische bezoeker. Die komt hier voornamelijk voor de kleinschaligheid, ruimte en rust.”


Leuk detail: volgens het rapport is één van de grootste concurrenten van Zeeland als bestemming voor funshopping… Antwerpen.

 

Het volledige rapport is te downloaden via www.kenniscentrumtoerisme.nl/nl/publicaties-thema

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.