Een op drie Vlamingen gaat funshoppen in Zeeland | RetailDetail

Een op drie Vlamingen gaat funshoppen in Zeeland

“Eén op de drie Vlamingen komt wel eens winkelen in Zeeland. Ook brengt onze zuiderbuur vaker een bezoek aan Zeeland dan drie jaar geleden. Vooral het boodschappen doen en het funshoppen zijn erg in trek.” Dit blijkt uit een grootscheeps onderzoek dat de Kamer van Koophandel samen met twee Vlaamse onderzoeksinstellingen heeft uitgevoerd naar het grensoverschrijdende consumentengedrag tussen Vlaanderen en Zeeland en staat te lezen in een rapport van het Kenniscentrum Kusttoerisme van Nederland.

Toltunnel

Volgens het Kenniscentrum is de Westerscheldetunnel overigens ‘een obstakel’ voor nóg meer Belgisch winkelcliënteel. Wie de langste autotunnel van Nederland wil nemen, betaalt namelijk 4,90 euro per passage (25% korting van abonnementhouders), en dat werkt blijkbaar ontradend. “Door samenwerking tussen de Westerscheldetunnel en toeristisch-recreatieve ondernemers in Zeeland kan de negatieve reiservaring van de bezoeker omgezet worden in een positieve beleving. Ook kan er gedacht worden aan een kortingsconstructie in samenwerking met de Westerscheldetunnel, hierdoor wordt het voor de Belgische gast aantrekkelijker om naar Zeeland te komen”, staat er te lezen in het rapport.

Koopjesjagers

Het Kenniscentrum vindt ook dat Zeeland meer promotie moet voeren in België: “Door een goede naam en een goed prijsniveau met daarbij behorende communicatie kunnen er meer Belgische gasten aangetrokken worden. Een goede naam kan bijvoorbeeld verkregen worden door de prijs ‘beste binnenstad van Nederland’, maar ook evenementen kunnen hieraan bijdragen. Door bijvoorbeeld de ‘uitverkoop’ in Zeeland te promoten in België kunnen er Belgische gasten naar de Zeeuwse binnensteden getrokken worden”, klinkt een aanbeveling in het rapport.

Kleinschaligheid

Nog een opvallende conclusie: grootschalige winkelcomplexen passen niet in Zeeland en zijn ook niet waar de Belg op zoek naar is. “Door het vastgestelde DNA van Zeeland is naar voren gekomen dat grote winkelmalls niet passen bij de identiteit van Zeeland. Het weren van grote winkelmalls (door middel van beleid) is gunstig voor het aantrekken van de Belgische bezoeker. Die komt hier voornamelijk voor de kleinschaligheid, ruimte en rust.”


Leuk detail: volgens het rapport is één van de grootste concurrenten van Zeeland als bestemming voor funshopping… Antwerpen.

 

Het volledige rapport is te downloaden via www.kenniscentrumtoerisme.nl/nl/publicaties-thema

 

“Eén op de drie Vlamingen komt wel eens winkelen in Zeeland. Ook brengt onze zuiderbuur vaker een bezoek aan Zeeland dan drie jaar geleden. Vooral het boodschappen doen en het funshoppen zijn erg in trek.” Dit blijkt uit een grootscheeps onderzoek dat de Kamer van Koophandel samen met twee Vlaamse onderzoeksinstellingen heeft uitgevoerd naar het grensoverschrijdende consumentengedrag tussen Vlaanderen en Zeeland en staat te lezen in een rapport van het Kenniscentrum Kusttoerisme van Nederland.

Toltunnel

Volgens het Kenniscentrum is de Westerscheldetunnel overigens ‘een obstakel’ voor nóg meer Belgisch winkelcliënteel. Wie de langste autotunnel van Nederland wil nemen, betaalt namelijk 4,90 euro per passage (25% korting van abonnementhouders), en dat werkt blijkbaar ontradend. “Door samenwerking tussen de Westerscheldetunnel en toeristisch-recreatieve ondernemers in Zeeland kan de negatieve reiservaring van de bezoeker omgezet worden in een positieve beleving. Ook kan er gedacht worden aan een kortingsconstructie in samenwerking met de Westerscheldetunnel, hierdoor wordt het voor de Belgische gast aantrekkelijker om naar Zeeland te komen”, staat er te lezen in het rapport.

Koopjesjagers

Het Kenniscentrum vindt ook dat Zeeland meer promotie moet voeren in België: “Door een goede naam en een goed prijsniveau met daarbij behorende communicatie kunnen er meer Belgische gasten aangetrokken worden. Een goede naam kan bijvoorbeeld verkregen worden door de prijs ‘beste binnenstad van Nederland’, maar ook evenementen kunnen hieraan bijdragen. Door bijvoorbeeld de ‘uitverkoop’ in Zeeland te promoten in België kunnen er Belgische gasten naar de Zeeuwse binnensteden getrokken worden”, klinkt een aanbeveling in het rapport.

Kleinschaligheid

Nog een opvallende conclusie: grootschalige winkelcomplexen passen niet in Zeeland en zijn ook niet waar de Belg op zoek naar is. “Door het vastgestelde DNA van Zeeland is naar voren gekomen dat grote winkelmalls niet passen bij de identiteit van Zeeland. Het weren van grote winkelmalls (door middel van beleid) is gunstig voor het aantrekken van de Belgische bezoeker. Die komt hier voornamelijk voor de kleinschaligheid, ruimte en rust.”


Leuk detail: volgens het rapport is één van de grootste concurrenten van Zeeland als bestemming voor funshopping… Antwerpen.

 

Het volledige rapport is te downloaden via www.kenniscentrumtoerisme.nl/nl/publicaties-thema

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.