Een op drie Vlamingen gaat funshoppen in Zeeland

“Eén op de drie Vlamingen komt wel eens winkelen in Zeeland. Ook brengt onze zuiderbuur vaker een bezoek aan Zeeland dan drie jaar geleden. Vooral het boodschappen doen en het funshoppen zijn erg in trek.” Dit blijkt uit een grootscheeps onderzoek dat de Kamer van Koophandel samen met twee Vlaamse onderzoeksinstellingen heeft uitgevoerd naar het grensoverschrijdende consumentengedrag tussen Vlaanderen en Zeeland en staat te lezen in een rapport van het Kenniscentrum Kusttoerisme van Nederland.

Toltunnel

Volgens het Kenniscentrum is de Westerscheldetunnel overigens ‘een obstakel’ voor nóg meer Belgisch winkelcliënteel. Wie de langste autotunnel van Nederland wil nemen, betaalt namelijk 4,90 euro per passage (25% korting van abonnementhouders), en dat werkt blijkbaar ontradend. “Door samenwerking tussen de Westerscheldetunnel en toeristisch-recreatieve ondernemers in Zeeland kan de negatieve reiservaring van de bezoeker omgezet worden in een positieve beleving. Ook kan er gedacht worden aan een kortingsconstructie in samenwerking met de Westerscheldetunnel, hierdoor wordt het voor de Belgische gast aantrekkelijker om naar Zeeland te komen”, staat er te lezen in het rapport.

Koopjesjagers

Het Kenniscentrum vindt ook dat Zeeland meer promotie moet voeren in België: “Door een goede naam en een goed prijsniveau met daarbij behorende communicatie kunnen er meer Belgische gasten aangetrokken worden. Een goede naam kan bijvoorbeeld verkregen worden door de prijs ‘beste binnenstad van Nederland’, maar ook evenementen kunnen hieraan bijdragen. Door bijvoorbeeld de ‘uitverkoop’ in Zeeland te promoten in België kunnen er Belgische gasten naar de Zeeuwse binnensteden getrokken worden”, klinkt een aanbeveling in het rapport.

Kleinschaligheid

Nog een opvallende conclusie: grootschalige winkelcomplexen passen niet in Zeeland en zijn ook niet waar de Belg op zoek naar is. “Door het vastgestelde DNA van Zeeland is naar voren gekomen dat grote winkelmalls niet passen bij de identiteit van Zeeland. Het weren van grote winkelmalls (door middel van beleid) is gunstig voor het aantrekken van de Belgische bezoeker. Die komt hier voornamelijk voor de kleinschaligheid, ruimte en rust.”


Leuk detail: volgens het rapport is één van de grootste concurrenten van Zeeland als bestemming voor funshopping… Antwerpen.

 

Het volledige rapport is te downloaden via www.kenniscentrumtoerisme.nl/nl/publicaties-thema

 

“Eén op de drie Vlamingen komt wel eens winkelen in Zeeland. Ook brengt onze zuiderbuur vaker een bezoek aan Zeeland dan drie jaar geleden. Vooral het boodschappen doen en het funshoppen zijn erg in trek.” Dit blijkt uit een grootscheeps onderzoek dat de Kamer van Koophandel samen met twee Vlaamse onderzoeksinstellingen heeft uitgevoerd naar het grensoverschrijdende consumentengedrag tussen Vlaanderen en Zeeland en staat te lezen in een rapport van het Kenniscentrum Kusttoerisme van Nederland.

Toltunnel

Volgens het Kenniscentrum is de Westerscheldetunnel overigens ‘een obstakel’ voor nóg meer Belgisch winkelcliënteel. Wie de langste autotunnel van Nederland wil nemen, betaalt namelijk 4,90 euro per passage (25% korting van abonnementhouders), en dat werkt blijkbaar ontradend. “Door samenwerking tussen de Westerscheldetunnel en toeristisch-recreatieve ondernemers in Zeeland kan de negatieve reiservaring van de bezoeker omgezet worden in een positieve beleving. Ook kan er gedacht worden aan een kortingsconstructie in samenwerking met de Westerscheldetunnel, hierdoor wordt het voor de Belgische gast aantrekkelijker om naar Zeeland te komen”, staat er te lezen in het rapport.

Koopjesjagers

Het Kenniscentrum vindt ook dat Zeeland meer promotie moet voeren in België: “Door een goede naam en een goed prijsniveau met daarbij behorende communicatie kunnen er meer Belgische gasten aangetrokken worden. Een goede naam kan bijvoorbeeld verkregen worden door de prijs ‘beste binnenstad van Nederland’, maar ook evenementen kunnen hieraan bijdragen. Door bijvoorbeeld de ‘uitverkoop’ in Zeeland te promoten in België kunnen er Belgische gasten naar de Zeeuwse binnensteden getrokken worden”, klinkt een aanbeveling in het rapport.

Kleinschaligheid

Nog een opvallende conclusie: grootschalige winkelcomplexen passen niet in Zeeland en zijn ook niet waar de Belg op zoek naar is. “Door het vastgestelde DNA van Zeeland is naar voren gekomen dat grote winkelmalls niet passen bij de identiteit van Zeeland. Het weren van grote winkelmalls (door middel van beleid) is gunstig voor het aantrekken van de Belgische bezoeker. Die komt hier voornamelijk voor de kleinschaligheid, ruimte en rust.”


Leuk detail: volgens het rapport is één van de grootste concurrenten van Zeeland als bestemming voor funshopping… Antwerpen.

 

Het volledige rapport is te downloaden via www.kenniscentrumtoerisme.nl/nl/publicaties-thema

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top