Een op drie Vlamingen gaat funshoppen in Zeeland

“Eén op de drie Vlamingen komt wel eens winkelen in Zeeland. Ook brengt onze zuiderbuur vaker een bezoek aan Zeeland dan drie jaar geleden. Vooral het boodschappen doen en het funshoppen zijn erg in trek.” Dit blijkt uit een grootscheeps onderzoek dat de Kamer van Koophandel samen met twee Vlaamse onderzoeksinstellingen heeft uitgevoerd naar het grensoverschrijdende consumentengedrag tussen Vlaanderen en Zeeland en staat te lezen in een rapport van het Kenniscentrum Kusttoerisme van Nederland.

Toltunnel

Volgens het Kenniscentrum is de Westerscheldetunnel overigens ‘een obstakel’ voor nóg meer Belgisch winkelcliënteel. Wie de langste autotunnel van Nederland wil nemen, betaalt namelijk 4,90 euro per passage (25% korting van abonnementhouders), en dat werkt blijkbaar ontradend. “Door samenwerking tussen de Westerscheldetunnel en toeristisch-recreatieve ondernemers in Zeeland kan de negatieve reiservaring van de bezoeker omgezet worden in een positieve beleving. Ook kan er gedacht worden aan een kortingsconstructie in samenwerking met de Westerscheldetunnel, hierdoor wordt het voor de Belgische gast aantrekkelijker om naar Zeeland te komen”, staat er te lezen in het rapport.

Koopjesjagers

Het Kenniscentrum vindt ook dat Zeeland meer promotie moet voeren in België: “Door een goede naam en een goed prijsniveau met daarbij behorende communicatie kunnen er meer Belgische gasten aangetrokken worden. Een goede naam kan bijvoorbeeld verkregen worden door de prijs ‘beste binnenstad van Nederland’, maar ook evenementen kunnen hieraan bijdragen. Door bijvoorbeeld de ‘uitverkoop’ in Zeeland te promoten in België kunnen er Belgische gasten naar de Zeeuwse binnensteden getrokken worden”, klinkt een aanbeveling in het rapport.

Kleinschaligheid

Nog een opvallende conclusie: grootschalige winkelcomplexen passen niet in Zeeland en zijn ook niet waar de Belg op zoek naar is. “Door het vastgestelde DNA van Zeeland is naar voren gekomen dat grote winkelmalls niet passen bij de identiteit van Zeeland. Het weren van grote winkelmalls (door middel van beleid) is gunstig voor het aantrekken van de Belgische bezoeker. Die komt hier voornamelijk voor de kleinschaligheid, ruimte en rust.”


Leuk detail: volgens het rapport is één van de grootste concurrenten van Zeeland als bestemming voor funshopping… Antwerpen.

 

Het volledige rapport is te downloaden via www.kenniscentrumtoerisme.nl/nl/publicaties-thema

 

“Eén op de drie Vlamingen komt wel eens winkelen in Zeeland. Ook brengt onze zuiderbuur vaker een bezoek aan Zeeland dan drie jaar geleden. Vooral het boodschappen doen en het funshoppen zijn erg in trek.” Dit blijkt uit een grootscheeps onderzoek dat de Kamer van Koophandel samen met twee Vlaamse onderzoeksinstellingen heeft uitgevoerd naar het grensoverschrijdende consumentengedrag tussen Vlaanderen en Zeeland en staat te lezen in een rapport van het Kenniscentrum Kusttoerisme van Nederland.

Toltunnel

Volgens het Kenniscentrum is de Westerscheldetunnel overigens ‘een obstakel’ voor nóg meer Belgisch winkelcliënteel. Wie de langste autotunnel van Nederland wil nemen, betaalt namelijk 4,90 euro per passage (25% korting van abonnementhouders), en dat werkt blijkbaar ontradend. “Door samenwerking tussen de Westerscheldetunnel en toeristisch-recreatieve ondernemers in Zeeland kan de negatieve reiservaring van de bezoeker omgezet worden in een positieve beleving. Ook kan er gedacht worden aan een kortingsconstructie in samenwerking met de Westerscheldetunnel, hierdoor wordt het voor de Belgische gast aantrekkelijker om naar Zeeland te komen”, staat er te lezen in het rapport.

Koopjesjagers

Het Kenniscentrum vindt ook dat Zeeland meer promotie moet voeren in België: “Door een goede naam en een goed prijsniveau met daarbij behorende communicatie kunnen er meer Belgische gasten aangetrokken worden. Een goede naam kan bijvoorbeeld verkregen worden door de prijs ‘beste binnenstad van Nederland’, maar ook evenementen kunnen hieraan bijdragen. Door bijvoorbeeld de ‘uitverkoop’ in Zeeland te promoten in België kunnen er Belgische gasten naar de Zeeuwse binnensteden getrokken worden”, klinkt een aanbeveling in het rapport.

Kleinschaligheid

Nog een opvallende conclusie: grootschalige winkelcomplexen passen niet in Zeeland en zijn ook niet waar de Belg op zoek naar is. “Door het vastgestelde DNA van Zeeland is naar voren gekomen dat grote winkelmalls niet passen bij de identiteit van Zeeland. Het weren van grote winkelmalls (door middel van beleid) is gunstig voor het aantrekken van de Belgische bezoeker. Die komt hier voornamelijk voor de kleinschaligheid, ruimte en rust.”


Leuk detail: volgens het rapport is één van de grootste concurrenten van Zeeland als bestemming voor funshopping… Antwerpen.

 

Het volledige rapport is te downloaden via www.kenniscentrumtoerisme.nl/nl/publicaties-thema

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Back to top