Fonq.nl waarschuwt voor Google

Webwinkels die willen overleven moeten minder aandacht besteden aan zoekmachine Google en meer investeren in de eigen merkuitstraling, stelt oprichter Patrick Kerssemakers van online warenhuis Fonq.nl.

De ondernemer zegt dit tegenover het tijdschrift Sprout. Hij waarschuwt voor de groeiende macht van Google, dat nu nog functioneert als het marektingkanaal voor online winkels. Met een slimme domeinnaam en goede search engine optimalisation kun je nu nog hoog in de zoekresultaten komen, maar dat blijft volgens Kerssemakers niet zo.

Door het verdwijnen van andere online startpagina’s en vergelijkingssites, krijgt Google bijna een monopoliepositie. De eerste pagina’s met zoekresultaten kunnen daardoor volledig commercieel gaan worden. ‘Wie nog een plekje in de winkelstraat wil, moet steeds dieper in de buidel tasten’, aldus Kerssemakers.

Het antwoord is volgens hem investeren in het eigen merk, waardoor consumenten op Google toch op jouw winkel klikken of zelfs rechtstreeks naar bepaalde webwinkels gaan. Bol.com is voor Kerssemakers een belangrijk voorbeeld. Daartoe zijn hoge marketingbudgetten noodzakelijk, waarvoor investeerders nodig zijn. Fonq.nl werd onlangs overgenomen door RFS Holding, het bedrijf achter Wehkamp.nl.

 

Webwinkels die willen overleven moeten minder aandacht besteden aan zoekmachine Google en meer investeren in de eigen merkuitstraling, stelt oprichter Patrick Kerssemakers van online warenhuis Fonq.nl.

De ondernemer zegt dit tegenover het tijdschrift Sprout. Hij waarschuwt voor de groeiende macht van Google, dat nu nog functioneert als het marektingkanaal voor online winkels. Met een slimme domeinnaam en goede search engine optimalisation kun je nu nog hoog in de zoekresultaten komen, maar dat blijft volgens Kerssemakers niet zo.

Door het verdwijnen van andere online startpagina’s en vergelijkingssites, krijgt Google bijna een monopoliepositie. De eerste pagina’s met zoekresultaten kunnen daardoor volledig commercieel gaan worden. ‘Wie nog een plekje in de winkelstraat wil, moet steeds dieper in de buidel tasten’, aldus Kerssemakers.

Het antwoord is volgens hem investeren in het eigen merk, waardoor consumenten op Google toch op jouw winkel klikken of zelfs rechtstreeks naar bepaalde webwinkels gaan. Bol.com is voor Kerssemakers een belangrijk voorbeeld. Daartoe zijn hoge marketingbudgetten noodzakelijk, waarvoor investeerders nodig zijn. Fonq.nl werd onlangs overgenomen door RFS Holding, het bedrijf achter Wehkamp.nl.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top