Fonq.nl waarschuwt voor Google

Webwinkels die willen overleven moeten minder aandacht besteden aan zoekmachine Google en meer investeren in de eigen merkuitstraling, stelt oprichter Patrick Kerssemakers van online warenhuis Fonq.nl.

De ondernemer zegt dit tegenover het tijdschrift Sprout. Hij waarschuwt voor de groeiende macht van Google, dat nu nog functioneert als het marektingkanaal voor online winkels. Met een slimme domeinnaam en goede search engine optimalisation kun je nu nog hoog in de zoekresultaten komen, maar dat blijft volgens Kerssemakers niet zo.

Door het verdwijnen van andere online startpagina’s en vergelijkingssites, krijgt Google bijna een monopoliepositie. De eerste pagina’s met zoekresultaten kunnen daardoor volledig commercieel gaan worden. ‘Wie nog een plekje in de winkelstraat wil, moet steeds dieper in de buidel tasten’, aldus Kerssemakers.

Het antwoord is volgens hem investeren in het eigen merk, waardoor consumenten op Google toch op jouw winkel klikken of zelfs rechtstreeks naar bepaalde webwinkels gaan. Bol.com is voor Kerssemakers een belangrijk voorbeeld. Daartoe zijn hoge marketingbudgetten noodzakelijk, waarvoor investeerders nodig zijn. Fonq.nl werd onlangs overgenomen door RFS Holding, het bedrijf achter Wehkamp.nl.

 

Webwinkels die willen overleven moeten minder aandacht besteden aan zoekmachine Google en meer investeren in de eigen merkuitstraling, stelt oprichter Patrick Kerssemakers van online warenhuis Fonq.nl.

De ondernemer zegt dit tegenover het tijdschrift Sprout. Hij waarschuwt voor de groeiende macht van Google, dat nu nog functioneert als het marektingkanaal voor online winkels. Met een slimme domeinnaam en goede search engine optimalisation kun je nu nog hoog in de zoekresultaten komen, maar dat blijft volgens Kerssemakers niet zo.

Door het verdwijnen van andere online startpagina’s en vergelijkingssites, krijgt Google bijna een monopoliepositie. De eerste pagina’s met zoekresultaten kunnen daardoor volledig commercieel gaan worden. ‘Wie nog een plekje in de winkelstraat wil, moet steeds dieper in de buidel tasten’, aldus Kerssemakers.

Het antwoord is volgens hem investeren in het eigen merk, waardoor consumenten op Google toch op jouw winkel klikken of zelfs rechtstreeks naar bepaalde webwinkels gaan. Bol.com is voor Kerssemakers een belangrijk voorbeeld. Daartoe zijn hoge marketingbudgetten noodzakelijk, waarvoor investeerders nodig zijn. Fonq.nl werd onlangs overgenomen door RFS Holding, het bedrijf achter Wehkamp.nl.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in 12 steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door koeriers van Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top