‘Gouden Windei’ voor smartwater van Coca-Cola

Er zijn zo van die wedstrijden die je als voedingsproducent liever niet wint. Het ‘Gouden Windei’ van foodwatch voor ‘meest misleidende voedingsproduct van het jaar’ is er zo eentje. Dit jaar gaat die naar Coca-Cola voor zijn Glacéau smartwater.

 

“Marketing bullshit-bingokaart”

Dertig procent van de 12.000 mensen die dit jaar deelnamen aan de publieksverkiezing voor het Gouden Windei 2018, stemden op het water van Coca-Cola. “Dit keer kozen consumenten niet voor klassieke misleiding maar voor overdreven marketingpraat”, klinkt het bij de organiserende consumentenorganisatie. “Bij het zelfbenoemde ‘crisp water’ ‘inspired by clouds’ wordt de hele marketing bullshit-bingokaart uit de kast getrokken om de consument heel duur water in een plastic flesje te verkopen.”

 

“Kennelijk roept dat veel irritatie op bij mensen”, aldus nog foodwatch, dat spreekt van “pure gebakken lucht: het is feitelijk gewoon heel duur water. Per slok tot vijf keer duurder dan ander mineraalwater in de supermarkt. Als je het vergelijkt met kraanwater is het pakweg duizend keer duurder en even gezond.”

 

Coca-Cola voelt zich niet meteen aangesproken door de kritiek. In de Nederlandse krant AD klinkt het dat de ingrediëntenlijst en de etikettering van Glacéau Smartwater “duidelijk en feitelijk” zijn en volledig voldoen aan de Nederlandse levensmiddelenwetgeving. “Ook de claims over het water en de ingrediënten zijn in lijn met wet- en regelgeving en onze eigen criteria voor heldere informatie. Er is in het geval van Glacéau Smartwater wat ons betreft dan ook geen sprake van misleiding van de consument.”

 

5 van de 8 genomineerden passen product aan

Coca-Cola haalde het dit jaar van Venco honingdrop (“een suikerklontje aan elkaar geplakt met zetmeel en gelatine, met pakweg 150x meer suikers dan honing”, aldus foodwatch) en Aldi Cullinella olijf (“met vier vijfde andere oliën en slechts 21% olijf”).

 

Aldi liet intussen weten het etiket te zullen verduidelijken, net als nog vier van de acht kandidaten: Albert Heijn past de etikettering aan van zijn ‘zoete aardappelpuree’ (die vooral gewone aardappel bevat) en zijn ‘kaasplakken’ (waarbij de keten goochelt met calorieën), Vomar schrapt het woordje ‘roomboter’ uit de benaming van haar ‘roomboter reuze rozijnenbollen’ en Jumbo stopt zelfs de verkoop van de ‘cherrytomaten pastasaus’ (waarin amper kerstomaten te vinden waren).

 

Het Gouden Windei werd dit jaar voor de negende keer uitgereikt. De voorbije jaren hebben meer dan 100.000 consumenten hun stem uitgebracht. Ook in 2014 won Coca-Cola al de award: toen voor de 'supergezonde' suikerbom Capri-Sun.