AB InBev voldoet niet aan verwachtingen | RetailDetail

AB InBev voldoet niet aan verwachtingen

AB InBev voldoet niet aan verwachtingen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-369347009/

De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev heeft in het voorbije kwartaal slechter gepresteerd dan werd verwacht door analisten. Zowel de omzet als het verkochte volume was lager dan de verwachtingen.

 

Daling verkocht volume

De omzet van AB InBev kwam het voorbije kwartaal uit op 10,8 miljard dollar (9,8 miljard euro). Dat is een daling van 2,2 procent ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar eerder. Op organische basis was er wel een groei van 4 procent. Ook de ebitda daalde met 3,4 procent naar 4,1 miljard dollar (3,7 miljard euro).

 

Het verkochte volume daalde dan weer van 116,8 miljoen hectoliter naar 114,9 miljoen hectoliter. Analisten hadden nochtans verwacht dat het volume zou groeien naar 117,8 miljoen hectoliter. Vooral in Brazilië en Argentinië waren de resultaten teleurstellend. Beide landen kampen dan ook met een grote economische crisis.

 

In Mexico ging het volume dan weer de hoogte in met 7,2 procent, al leidde dat niet tot een omzetgroei. Die ging in Mexico zelfs met 5,9 procent achteruit. In België is er ook achteruitgang, vooral omdat de Belg minder bier koopt. Toch spreekt AB InBev ook van een klein verlies in marktaandeel.

 

Goedkeuring China voor fusie

Langs de andere kant is er ook goed nieuws voor AB InBev, want het heeft de goedkeuring van de Chinese mededingingsautoriteit gekregen voor de overname van SABMiller. Dat was de laatste grote horde die moest worden genomen. SABMiller moet in ruil wel zijn aandeel in CR Snow verkopen. Dat wordt verkocht aan China Resources Beer.

 

Dat wil echter niet zeggen dat de fusie er nu zonder problemen kan komen, want enkele dagen geleden werd de integratie van de twee bedrijven stilgelegd, nadat een aantal aandeelhouders eisten dat AB InBev zijn bod verhoogt, om zo de daling van de pond te compenseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.