Actiedruk in supermarkten neemt toe | RetailDetail

Actiedruk in supermarkten neemt toe

Actiedruk in supermarkten neemt toe

Nederlandse klanten kopen weer vaker aanbiedingen in de supermarkt. Waar in 2011 ongeveer 11 procent van de omzet in de supermarkt afkomstig was van afgeprijsde producten, is dat percentage in de eerste zes maanden van 2012 toegenomen tot 17,8 procent.

Klantentrouw verleden tijd?

Volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK heeft de toegenomen aandacht voor aanbiedingen er ook voor gezorgd dat de klantentrouw verder afneemt. Ondanks het verdwijnen van de formule Super de Boer zijn supermarktklanten niet minder verschillende winkels gaan bezoeken.

 

GfK heeft ook cijfers over de supermarktomzet in juli naar buitengebracht. Deze is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar bijna stabiel gebleven. Dat was echter vooral te danken aan een prijsstijging van gemiddeld 2 procent meer. Per bezoek aan de supermarkt kochten klanten 5 procent minder goederen, maar ze bezochten dan weer wel 3 procent meer winkels voor de dagelijkse aankopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.