Actiedruk in supermarkten neemt toe

Actiedruk in supermarkten neemt toe

Nederlandse klanten kopen weer vaker aanbiedingen in de supermarkt. Waar in 2011 ongeveer 11 procent van de omzet in de supermarkt afkomstig was van afgeprijsde producten, is dat percentage in de eerste zes maanden van 2012 toegenomen tot 17,8 procent.

Klantentrouw verleden tijd?

Volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK heeft de toegenomen aandacht voor aanbiedingen er ook voor gezorgd dat de klantentrouw verder afneemt. Ondanks het verdwijnen van de formule Super de Boer zijn supermarktklanten niet minder verschillende winkels gaan bezoeken.

 

GfK heeft ook cijfers over de supermarktomzet in juli naar buitengebracht. Deze is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar bijna stabiel gebleven. Dat was echter vooral te danken aan een prijsstijging van gemiddeld 2 procent meer. Per bezoek aan de supermarkt kochten klanten 5 procent minder goederen, maar ze bezochten dan weer wel 3 procent meer winkels voor de dagelijkse aankopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour volgende overnameprooi Amazon?

26/09/2017

Volgens groeiende geruchten aast Amazon na de overname van Whole Foods ook op Carrefour. Het aandeel van de Franse distributiegroep was alvast meteen het sterkst stijgende hoofdfonds op de beurs van Parijs.

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Back to top