Actiedruk in supermarkten neemt toe

Actiedruk in supermarkten neemt toe

Nederlandse klanten kopen weer vaker aanbiedingen in de supermarkt. Waar in 2011 ongeveer 11 procent van de omzet in de supermarkt afkomstig was van afgeprijsde producten, is dat percentage in de eerste zes maanden van 2012 toegenomen tot 17,8 procent.

Klantentrouw verleden tijd?

Volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK heeft de toegenomen aandacht voor aanbiedingen er ook voor gezorgd dat de klantentrouw verder afneemt. Ondanks het verdwijnen van de formule Super de Boer zijn supermarktklanten niet minder verschillende winkels gaan bezoeken.

 

GfK heeft ook cijfers over de supermarktomzet in juli naar buitengebracht. Deze is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar bijna stabiel gebleven. Dat was echter vooral te danken aan een prijsstijging van gemiddeld 2 procent meer. Per bezoek aan de supermarkt kochten klanten 5 procent minder goederen, maar ze bezochten dan weer wel 3 procent meer winkels voor de dagelijkse aankopen.

Tags: