AH begint landelijke actie voor duurzamer eten

AH begint landelijke actie voor duurzamer eten

Albert Heijn begint maandag samen met de Nationale Postcode Loterij en Unilever voor de tweede maal de jaarlijkse 'Doe maar lekker duurzaam'-actie. Met deze actie willen de drie partijen de consument motiveren om duurzamer te eten.

Gratis duurzamere boodschappen doen

Zo’n 2,5 miljoen Nederlandse huishoudens die deelnemen aan de Postcode Loterij kunnen met de actie gratis duurzamere producten proberen. Ze ontvangen een kaart van de loterij ter waarde van 12,50 euro waarmee ze tot en met 4 oktober gratis duurzamere boodschappen kunnen doen bij Albert Heijn.

 

Imme Rog, managing director van de Nationale Postcode Loterij: "Door deze actie te herhalen, willen we zoveel mogelijk Nederlanders kennis laten maken met duurzamere producten en laten zien hoe makkelijk het is om een lekkere duurzame maaltijd op tafel te zetten. Voor 12,50 euro heb je al een duurzame maaltijd voor vier personen."

 

Kiezen uit ruim 1400 producten

Consumenten kunnen kiezen uit producten van het Unilever Duurzame Landbouwprogramma, Albert Heijns eigenmerkproducten en merken met een keurmerk of kenmerk, zoals Beter Leven, Fairtrade, EKO en Rainforest Alliance. Er is in totaal keuze uit meer dan 1400 producten, waaronder ook A-merken.

 

De bedrijven werken in 'Doe maar lekker duurzaam' bovendien samen met goede doelen en certificeringsprogramma's, zoals Natuur & Milieu, de Dierenbescherming, MSC, UTZ Certified, Stichting Max Havelaar en Rainforest Alliance.

 

Duurzamer eten noodzakelijk

"De conclusies uit Dossier Duurzaam 2015 laten zien waarom het belangrijk is om mensen te laten ervaren hoe makkelijk en betaalbaar duurzamer eten is", aldus Anniek Mauser, verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid bij Unilever.

 

Dossier Duurzaam, onderzoek van GfK en marketingbureau b-open, meet jaarlijks de houding en perceptie van Nederlandse consumenten ten aanzien van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Mauser: "Steeds meer Nederlanders (49%) vinden duurzaam eten belangrijk, alleen zien we dat niet altijd terug in het boodschappenmandje. Tweederde van de consumenten let er bij het winkelen nog niet op of de producten die ze kopen duurzaam zijn."

Tags: