AH excuseert zich (een beetje) voor kortingseis

AH excuseert zich (een beetje) voor kortingseis

Albert Heijn-directeur Sander van der Laan heeft tijdens een bijeenkomst met leveranciers zijn excuses aangeboden voor de brief waarin de keten twee procent korting eist van alle leveranciers. De excuses betreffen echter niet de eis zelf, maar louter de manier waarop deze aan leveranciers is medegedeeld.

Vasthouden aan de boodschap

De kortingseis zorgde de afgelopen weken voor veel ophef. Het eenzijdig opleggen van kortingseisen schoot in het verkeerde keelgat bij zowel fabrikanten als boeren. Het leidde onder meer ook politiek tot de oproep de macht van supermarkten in te perken. Sander van der Laan noemde de brief tijdens de AH Leveranciersdag een 'inschattingsfout'.

 

Albert Heijn houdt echter gewoon vast aan de inhoud van de brief. Daarin stelt AH recht te hebben op de korting door de overname van een pakket C1000-winkels, waardoor meer artikelen zullen worden afgenomen bij fabrikanten. Die zouden bovendien op de kosten kunnen besparen omdat niet meer aan het C1000-distributiecentrum hoeft te worden geleverd. De korting zal in één-op-één-gesprekken verder gestalte krijgen, aldus Van der Laan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top