AH excuseert zich (een beetje) voor kortingseis | RetailDetail

AH excuseert zich (een beetje) voor kortingseis

AH excuseert zich (een beetje) voor kortingseis

Albert Heijn-directeur Sander van der Laan heeft tijdens een bijeenkomst met leveranciers zijn excuses aangeboden voor de brief waarin de keten twee procent korting eist van alle leveranciers. De excuses betreffen echter niet de eis zelf, maar louter de manier waarop deze aan leveranciers is medegedeeld.

Vasthouden aan de boodschap

De kortingseis zorgde de afgelopen weken voor veel ophef. Het eenzijdig opleggen van kortingseisen schoot in het verkeerde keelgat bij zowel fabrikanten als boeren. Het leidde onder meer ook politiek tot de oproep de macht van supermarkten in te perken. Sander van der Laan noemde de brief tijdens de AH Leveranciersdag een 'inschattingsfout'.

 

Albert Heijn houdt echter gewoon vast aan de inhoud van de brief. Daarin stelt AH recht te hebben op de korting door de overname van een pakket C1000-winkels, waardoor meer artikelen zullen worden afgenomen bij fabrikanten. Die zouden bovendien op de kosten kunnen besparen omdat niet meer aan het C1000-distributiecentrum hoeft te worden geleverd. De korting zal in één-op-één-gesprekken verder gestalte krijgen, aldus Van der Laan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.