AH geeft klant zicht op herkomst varkensvlees | RetailDetail

AH geeft klant zicht op herkomst varkensvlees

AH geeft klant zicht op herkomst varkensvlees

Klanten van Albert Heijn vinden de komende weken op varkensvleesproducten met het Beter Leven keurmerk een QR-code waarmee zij via hun smartphone informatie kunnen vinden over de herkomst van het vlees. De supermarktketen wil klanten volgend jaar ook inzicht geven in de herkomst van andere producten.

QR-code toont keten

De QR-code, die te vinden is op de verpakking van 200.000 varkensvleesproducten, gaat naar een link op de site van vleesverwerker Vion die toont de klant hoe het varkensvlees van de stal in het winkelschap komt. Hier zien klanten ook welke varkenshouders het varkensvlees aan Albert Heijn leveren. Albert Heijn heeft de online herkomstinformatie als proef opgezet samen met landbouworganisatie ZLTO en met financiële steun van het ministerie van Economische zaken.

 

De supermarktketen wil klanten volgend jaar ook zich op de keten van andere producten geven. “Wij werken samen met 150 Hollandse boeren die varkensvlees aan ons leveren. In de komende periode gaan we kijken hoe we deze informatie het beste met hen kunnen delen. De eerste stap is een proef met QR-codes op de verpakking van een deel van de varkensvleesproducten”, zegt Marit van Egmond, directeur merchandising en sourcing bij Albert Heijn.

 

Meer transparantie

Volgens staatssecretaris van Economische Zaken Martijn van Dam, die de test startte, sluit de proef aan bij de inzet van de overheid om de transparantie in de voedselketen te versterken. Van Dam: “Meer transparantie zorgt ervoor dat de consument een bewuste keuze kan maken en het vergroot de veiligheid en duurzaamheid in de voedselketen. Bovendien versterkt het de positie van de boeren, die zo een gezicht krijgen.”

 

De staatssecretaris stuurt binnenkort een rapport naar de Tweede Kamer met nadere voorstellen om de transparantie in de voedselketen te vergroten. Samen met de Alliantie Verduurzaming Voedsel (waarin onder andere de land- en tuinbouwsector, de levensmiddelenindustrie en de supermarkten zijn vertegenwoordigd) onderzoekt de staatssecretaris de mogelijkheid van een centrale database met verplichte informatie over samenstelling, herkomst en verwerking van producten. Hierbij wordt ook bekeken hoe die informatie voor consumenten beschikbaar kan komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.