AH geeft klant zicht op herkomst varkensvlees | RetailDetail

AH geeft klant zicht op herkomst varkensvlees

AH geeft klant zicht op herkomst varkensvlees

Klanten van Albert Heijn vinden de komende weken op varkensvleesproducten met het Beter Leven keurmerk een QR-code waarmee zij via hun smartphone informatie kunnen vinden over de herkomst van het vlees. De supermarktketen wil klanten volgend jaar ook inzicht geven in de herkomst van andere producten.

QR-code toont keten

De QR-code, die te vinden is op de verpakking van 200.000 varkensvleesproducten, gaat naar een link op de site van vleesverwerker Vion die toont de klant hoe het varkensvlees van de stal in het winkelschap komt. Hier zien klanten ook welke varkenshouders het varkensvlees aan Albert Heijn leveren. Albert Heijn heeft de online herkomstinformatie als proef opgezet samen met landbouworganisatie ZLTO en met financiële steun van het ministerie van Economische zaken.

 

De supermarktketen wil klanten volgend jaar ook zich op de keten van andere producten geven. “Wij werken samen met 150 Hollandse boeren die varkensvlees aan ons leveren. In de komende periode gaan we kijken hoe we deze informatie het beste met hen kunnen delen. De eerste stap is een proef met QR-codes op de verpakking van een deel van de varkensvleesproducten”, zegt Marit van Egmond, directeur merchandising en sourcing bij Albert Heijn.

 

Meer transparantie

Volgens staatssecretaris van Economische Zaken Martijn van Dam, die de test startte, sluit de proef aan bij de inzet van de overheid om de transparantie in de voedselketen te versterken. Van Dam: “Meer transparantie zorgt ervoor dat de consument een bewuste keuze kan maken en het vergroot de veiligheid en duurzaamheid in de voedselketen. Bovendien versterkt het de positie van de boeren, die zo een gezicht krijgen.”

 

De staatssecretaris stuurt binnenkort een rapport naar de Tweede Kamer met nadere voorstellen om de transparantie in de voedselketen te vergroten. Samen met de Alliantie Verduurzaming Voedsel (waarin onder andere de land- en tuinbouwsector, de levensmiddelenindustrie en de supermarkten zijn vertegenwoordigd) onderzoekt de staatssecretaris de mogelijkheid van een centrale database met verplichte informatie over samenstelling, herkomst en verwerking van producten. Hierbij wordt ook bekeken hoe die informatie voor consumenten beschikbaar kan komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.