AH to Go ziet kansen bij Duitse tankstations en ziekenhuizen | RetailDetail

AH to Go ziet kansen bij Duitse tankstations en ziekenhuizen

AH to Go ziet kansen bij Duitse tankstations en ziekenhuizen

"Albert Heijn ziet kansen voor AH to go-winkels bij Duitse tankstations, ziekenhuizen en universiteiten", laat directeur Mathias Gehle verstaan in RP-online. Donderdag heropende de formule op het station van Mönchengladbach.

Ook ziekenhuizen en universiteiten

Het treinstation in Mönchengladbach heeft bijna 27.000 passanten per dag, aldus Gehle. Bovendien ligt de plaats dichtbij Nederland. Omdat de nieuwste vestiging een locatie is met veel passanten, zal snel blijken of de winkel voldoende rendement maakt, aldus de directeur.

 

AH To Go Duitsland kijkt tegelijkertijd naar andere locaties, zoals benzinestations, ziekenhuizen en universiteiten. “We praten nu met potentieel strategische partners in de olie-industrie. Onze expansie ligt overigens wel vooral in Noordrijn-Westfalen. Een enkele aftakking naar Berlijn of München heeft geen zin”, aldus Gehle. Het grootste deel van het verse assortiment komt immers uit Nederland.

 

Trager uitbreiden

AH heeft het in Duitsland tot nu toe niet gemakkelijk, aldus het blad: toen AH to Go in 2012 in Duitsland startte, was het plan om binnen een jaar tien winkels te openen. De filialen in Essen en Aken zijn echter alweer gesloten. AH to Go telt met de heropening op het station van Mönchengladbach nu vijf locaties.

 

De uitbreiding verloopt trager dan gepland omdat AH to Go in Duitsland nog altijd in de opstartfase zit, volgens Gehle. Daarbij wordt ook veel geëxperimenteerd op het gebied van gemaksvoeding. De foodretailer heeft daarenboven To Go’s op verschillende locatietypes in het land getest en vastgesteld dat vestigingen bij vervoersknooppunten, zoals stations, het beste scoren.

 

De formule ondervindt op die plaatsen in Duitsland echter veel concurrentie. Heel veel formules richten zich bij onze oosterburen immers op dezelfde markt van buitenshuisconsumptie, zoals 'to go'-bakkerijen, fastservice-restaurants, Nordsee, dönerbedrijven en kiosken.

 

Ook Nederlandse tankstations

“Ons onderscheid zit hem in het veelzijdige aanbod met daarin ook veel gezonde producten. Zo bieden we dertig verschillende soorten salades tussen twee en vijf euro. Ook stoommaaltijden, soepen, sandwiches, sappen, smoothies en wraps zitten in het assortiment. Van de omzet bestaat 70 procent uit producten die nergens anders te vinden zijn”, vertelt Mathias Gehle.

 

Supermarktketen Albert Heijn overweegt om de AH to Go-formule ook in Nederland bij tankstations opnieuw te starten, meldt TankPro.nl. De foodretailer probeerde het in het verleden al eens bij Nederlandse tankstations, maar zette dit na enkele jaren weer stil. Toch vermoedt AH dat tankende klanten wel te porren zijn voor AH to Go-producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.