AH 'niet bang voor economische tegenwind'

AH 'niet bang voor economische tegenwind'

Albert Heijn-directeur Sander van der Laan noemt de economische tegenwind vervelend, maar zegt dat zijn keten niet bang is. Die is volgens hem immers sterk genoeg om een antwoord te vinden op de daling van de koopkracht bij veel consumenten.

Luxe, betaalbaarheid en prijspsychologie

"De teruggang in koopkracht is ongekend, net als de onzekerheid over de toekomst. De klant komt meer dan ooit met een budget binnen in plaats van dat ie koopt wat ie lekker vindt. En als dat budget op is, is het echt op, dus we moeten het betaalbaar houden. Het is een echte trend dat er deze kerst binnenshuis wordt gegeten. Het is ook niet voor niets dat veel restaurants en chef-koks dit jaar willen leveren voor het kerstdiner thuis", zegt hij in een interview met De Telegraaf..

 

Hij noemt het onontkoombaar dat concurrerende supermakten als Jumbo, Plus en Lidl ook met een luxe kerstassortiment komen, net als AH. "Het is een trend, al het hele jaar, dat mensen minder uit eten gaan. Wij denken dat dat met Kerstmis niet anders zal zijn. Mensen blijven meer thuis, maar het is wél Kerstmis. Er komt toch echt wel wat speciaals op tafel. Toen we een paar jaar geleden voor het eerst met een reeks kerstproducten in de winkels kwamen, was de kalkoenhaas een absolute hit. Minder succesvol waren de glazen met garnalen. Daarvan hadden we er, twee dagen voor kerst, nog 400.000 staan. Dan weet je dat dat 'm niet wordt."


Albert Heijn speelt onder meer met het prijsbeleid in op de economische crisis. "Kijk" , zegt hij, terwijl hij een fruitsalade uit het koelvak pakt. "Hier staat een grote sticker met twee euro op. Sinds we die ronde prijs erop zetten, loopt het product een stuk harder. Dat is prijspsychologie. We bieden sinds kort vijf bananen voor een euro aan. Loopt hartstikke hard. Mensen zijn echt gevoelig daarvoor."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top