AH 'niet bang voor economische tegenwind' | RetailDetail

AH 'niet bang voor economische tegenwind'

AH 'niet bang voor economische tegenwind'

Albert Heijn-directeur Sander van der Laan noemt de economische tegenwind vervelend, maar zegt dat zijn keten niet bang is. Die is volgens hem immers sterk genoeg om een antwoord te vinden op de daling van de koopkracht bij veel consumenten.

Luxe, betaalbaarheid en prijspsychologie

"De teruggang in koopkracht is ongekend, net als de onzekerheid over de toekomst. De klant komt meer dan ooit met een budget binnen in plaats van dat ie koopt wat ie lekker vindt. En als dat budget op is, is het echt op, dus we moeten het betaalbaar houden. Het is een echte trend dat er deze kerst binnenshuis wordt gegeten. Het is ook niet voor niets dat veel restaurants en chef-koks dit jaar willen leveren voor het kerstdiner thuis", zegt hij in een interview met De Telegraaf..

 

Hij noemt het onontkoombaar dat concurrerende supermakten als Jumbo, Plus en Lidl ook met een luxe kerstassortiment komen, net als AH. "Het is een trend, al het hele jaar, dat mensen minder uit eten gaan. Wij denken dat dat met Kerstmis niet anders zal zijn. Mensen blijven meer thuis, maar het is wél Kerstmis. Er komt toch echt wel wat speciaals op tafel. Toen we een paar jaar geleden voor het eerst met een reeks kerstproducten in de winkels kwamen, was de kalkoenhaas een absolute hit. Minder succesvol waren de glazen met garnalen. Daarvan hadden we er, twee dagen voor kerst, nog 400.000 staan. Dan weet je dat dat 'm niet wordt."


Albert Heijn speelt onder meer met het prijsbeleid in op de economische crisis. "Kijk" , zegt hij, terwijl hij een fruitsalade uit het koelvak pakt. "Hier staat een grote sticker met twee euro op. Sinds we die ronde prijs erop zetten, loopt het product een stuk harder. Dat is prijspsychologie. We bieden sinds kort vijf bananen voor een euro aan. Loopt hartstikke hard. Mensen zijn echt gevoelig daarvoor."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.