AH 'niet bang voor economische tegenwind' | RetailDetail

AH 'niet bang voor economische tegenwind'

AH 'niet bang voor economische tegenwind'

Albert Heijn-directeur Sander van der Laan noemt de economische tegenwind vervelend, maar zegt dat zijn keten niet bang is. Die is volgens hem immers sterk genoeg om een antwoord te vinden op de daling van de koopkracht bij veel consumenten.

Luxe, betaalbaarheid en prijspsychologie

"De teruggang in koopkracht is ongekend, net als de onzekerheid over de toekomst. De klant komt meer dan ooit met een budget binnen in plaats van dat ie koopt wat ie lekker vindt. En als dat budget op is, is het echt op, dus we moeten het betaalbaar houden. Het is een echte trend dat er deze kerst binnenshuis wordt gegeten. Het is ook niet voor niets dat veel restaurants en chef-koks dit jaar willen leveren voor het kerstdiner thuis", zegt hij in een interview met De Telegraaf..

 

Hij noemt het onontkoombaar dat concurrerende supermakten als Jumbo, Plus en Lidl ook met een luxe kerstassortiment komen, net als AH. "Het is een trend, al het hele jaar, dat mensen minder uit eten gaan. Wij denken dat dat met Kerstmis niet anders zal zijn. Mensen blijven meer thuis, maar het is wél Kerstmis. Er komt toch echt wel wat speciaals op tafel. Toen we een paar jaar geleden voor het eerst met een reeks kerstproducten in de winkels kwamen, was de kalkoenhaas een absolute hit. Minder succesvol waren de glazen met garnalen. Daarvan hadden we er, twee dagen voor kerst, nog 400.000 staan. Dan weet je dat dat 'm niet wordt."


Albert Heijn speelt onder meer met het prijsbeleid in op de economische crisis. "Kijk" , zegt hij, terwijl hij een fruitsalade uit het koelvak pakt. "Hier staat een grote sticker met twee euro op. Sinds we die ronde prijs erop zetten, loopt het product een stuk harder. Dat is prijspsychologie. We bieden sinds kort vijf bananen voor een euro aan. Loopt hartstikke hard. Mensen zijn echt gevoelig daarvoor."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.