AH: omzetproblemen bij omgebouwde C1000's

AH: omzetproblemen bij omgebouwde C1000's

De ombouw van voormalige C1000-vestigingen naar de Albert Heijn-formule levert onverwachte problemen op. Vooral in de noordelijke provincies moeten voormalige C1000-supermarkten forse omzetverliezen incasseren.

Tienduizenden euro's verlies

Zo draaide C1000 de Rijke in Suurhuisterveen onder de C1000 Rood-formule een weekomzet van een kwart miljoen euro of zelfs iets meer. Onder de vlag van Albert Heijn moest de ondernemer in de openingsweek genoegen nemen met zo'n 170.000 euro. Sindsdien zit de winkel in de stijgende lijn, maar de omzet zit nog lang niet op die van voor de ombouw. Ook van Van der Schaaf in Dokkum en Odink in Dedemsvaart bedraagt het omzetverlies tienduizenden euro's.

 

Albert Heijn nam eerder dit jaar een pakket C1000-supermarkten over van Jumbo. Enkele daarvan moesten vanwege kartelwaakhond NMa in hoog tempo worden omgebouwd. AH kocht veelal winkels in het noorden van het land, waar de marktleider relatief mager vertegenwoordigd is. Klanten in dit gebied behoren echter ook tot de meest prijsbewuste van Nederland en Albert Heijn wordt als een duurdere formule ervaren dan C1000. In de begrotingen was dan ook rekening gehouden met een daling van de omzetten, maar niet in de mate zoals die zich in de eerste weken na de ombouw voordoet.

 

Door de betere margemix van Albert Heijn is het moeilijk te zeggen welke invloed het omzetverlies heeft op het ondernemersinkomen. AH zelf zegt in een reactie 'in algemene zin goed resultaat' te zien. "Er zijn winkels die heel goed presteren, maar ook winkels waar we nog kansen voor verbetering zien. We zijn nu, samen met individuele ondernemers, aan het kijken hoe we dit invullen.'

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top