AH: omzetproblemen bij omgebouwde C1000's

AH: omzetproblemen bij omgebouwde C1000's

De ombouw van voormalige C1000-vestigingen naar de Albert Heijn-formule levert onverwachte problemen op. Vooral in de noordelijke provincies moeten voormalige C1000-supermarkten forse omzetverliezen incasseren.

Tienduizenden euro's verlies

Zo draaide C1000 de Rijke in Suurhuisterveen onder de C1000 Rood-formule een weekomzet van een kwart miljoen euro of zelfs iets meer. Onder de vlag van Albert Heijn moest de ondernemer in de openingsweek genoegen nemen met zo'n 170.000 euro. Sindsdien zit de winkel in de stijgende lijn, maar de omzet zit nog lang niet op die van voor de ombouw. Ook van Van der Schaaf in Dokkum en Odink in Dedemsvaart bedraagt het omzetverlies tienduizenden euro's.

 

Albert Heijn nam eerder dit jaar een pakket C1000-supermarkten over van Jumbo. Enkele daarvan moesten vanwege kartelwaakhond NMa in hoog tempo worden omgebouwd. AH kocht veelal winkels in het noorden van het land, waar de marktleider relatief mager vertegenwoordigd is. Klanten in dit gebied behoren echter ook tot de meest prijsbewuste van Nederland en Albert Heijn wordt als een duurdere formule ervaren dan C1000. In de begrotingen was dan ook rekening gehouden met een daling van de omzetten, maar niet in de mate zoals die zich in de eerste weken na de ombouw voordoet.

 

Door de betere margemix van Albert Heijn is het moeilijk te zeggen welke invloed het omzetverlies heeft op het ondernemersinkomen. AH zelf zegt in een reactie 'in algemene zin goed resultaat' te zien. "Er zijn winkels die heel goed presteren, maar ook winkels waar we nog kansen voor verbetering zien. We zijn nu, samen met individuele ondernemers, aan het kijken hoe we dit invullen.'

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top