AH: omzetproblemen bij omgebouwde C1000's

AH: omzetproblemen bij omgebouwde C1000's

De ombouw van voormalige C1000-vestigingen naar de Albert Heijn-formule levert onverwachte problemen op. Vooral in de noordelijke provincies moeten voormalige C1000-supermarkten forse omzetverliezen incasseren.

Tienduizenden euro's verlies

Zo draaide C1000 de Rijke in Suurhuisterveen onder de C1000 Rood-formule een weekomzet van een kwart miljoen euro of zelfs iets meer. Onder de vlag van Albert Heijn moest de ondernemer in de openingsweek genoegen nemen met zo'n 170.000 euro. Sindsdien zit de winkel in de stijgende lijn, maar de omzet zit nog lang niet op die van voor de ombouw. Ook van Van der Schaaf in Dokkum en Odink in Dedemsvaart bedraagt het omzetverlies tienduizenden euro's.

 

Albert Heijn nam eerder dit jaar een pakket C1000-supermarkten over van Jumbo. Enkele daarvan moesten vanwege kartelwaakhond NMa in hoog tempo worden omgebouwd. AH kocht veelal winkels in het noorden van het land, waar de marktleider relatief mager vertegenwoordigd is. Klanten in dit gebied behoren echter ook tot de meest prijsbewuste van Nederland en Albert Heijn wordt als een duurdere formule ervaren dan C1000. In de begrotingen was dan ook rekening gehouden met een daling van de omzetten, maar niet in de mate zoals die zich in de eerste weken na de ombouw voordoet.

 

Door de betere margemix van Albert Heijn is het moeilijk te zeggen welke invloed het omzetverlies heeft op het ondernemersinkomen. AH zelf zegt in een reactie 'in algemene zin goed resultaat' te zien. "Er zijn winkels die heel goed presteren, maar ook winkels waar we nog kansen voor verbetering zien. We zijn nu, samen met individuele ondernemers, aan het kijken hoe we dit invullen.'

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top