AH: omzetproblemen bij omgebouwde C1000's | RetailDetail

AH: omzetproblemen bij omgebouwde C1000's

AH: omzetproblemen bij omgebouwde C1000's

De ombouw van voormalige C1000-vestigingen naar de Albert Heijn-formule levert onverwachte problemen op. Vooral in de noordelijke provincies moeten voormalige C1000-supermarkten forse omzetverliezen incasseren.

Tienduizenden euro's verlies

Zo draaide C1000 de Rijke in Suurhuisterveen onder de C1000 Rood-formule een weekomzet van een kwart miljoen euro of zelfs iets meer. Onder de vlag van Albert Heijn moest de ondernemer in de openingsweek genoegen nemen met zo'n 170.000 euro. Sindsdien zit de winkel in de stijgende lijn, maar de omzet zit nog lang niet op die van voor de ombouw. Ook van Van der Schaaf in Dokkum en Odink in Dedemsvaart bedraagt het omzetverlies tienduizenden euro's.

 

Albert Heijn nam eerder dit jaar een pakket C1000-supermarkten over van Jumbo. Enkele daarvan moesten vanwege kartelwaakhond NMa in hoog tempo worden omgebouwd. AH kocht veelal winkels in het noorden van het land, waar de marktleider relatief mager vertegenwoordigd is. Klanten in dit gebied behoren echter ook tot de meest prijsbewuste van Nederland en Albert Heijn wordt als een duurdere formule ervaren dan C1000. In de begrotingen was dan ook rekening gehouden met een daling van de omzetten, maar niet in de mate zoals die zich in de eerste weken na de ombouw voordoet.

 

Door de betere margemix van Albert Heijn is het moeilijk te zeggen welke invloed het omzetverlies heeft op het ondernemersinkomen. AH zelf zegt in een reactie 'in algemene zin goed resultaat' te zien. "Er zijn winkels die heel goed presteren, maar ook winkels waar we nog kansen voor verbetering zien. We zijn nu, samen met individuele ondernemers, aan het kijken hoe we dit invullen.'

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.