AH-vakkenvuller scoort internethit met vraag om afschaffing jeugdloon | RetailDetail

AH-vakkenvuller scoort internethit met vraag om afschaffing jeugdloon

AH-vakkenvuller scoort internethit met vraag om afschaffing jeugdloon

Tijdens een aandeelhoudersvergadering van Albert Heijn heeft een vakkenvuller op ludieke wijze geprobeerd om aandacht te krijgen voor het lage loon dat hij krijgt als jongere.

Te laag jeugdloon

De 19-jarige vakkenvuller Soufian Afkir wilde de aandacht trekken voor het jongerenloon dat hij uitbetaald krijgt: dat bedraagt 5,96 euro per uur, maar moet volgens hem een stuk de hoogte in. Afkir is lid van de organisatie Young & United, die onderdeel is van de vakbond FNV. Die startte eerder al met een petitie tegen het huidige miminumjeugdloon.

 

Om zijn uitspraken kracht bij te zetten, richtte hij zich rechtstreeks tot CEO Dick Boer. "Om uw loon te evenaren, moet ik 299 jaar fulltime werken. Ja, u hoort het goed, 299 jaar. Het prachtige pak dat ik nu aan heb, kan ik met mijn uurloon maar voor de helft betalen. En mijnheer Boer. dat ziet er dus zo uit", waarna Afkir de helft van zijn pak uittrok.

 

Dick Boer reageerde achteraf rustig op de uitspraak van Afkir en zei dat dergelijke problemen moeten aangepakt worden tijden de cao-onderhandelingen en niet tijdens een aandeelhoudersvergadering... maar die reactie kon niet verhinderen dat de actie van Young & United viraal ging op sociale én traditionele media.

 

Bekijk de actie van Afkir hier:

 {youtube}ErrbQaI4uS4{/youtube}

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.