AH vernieuwt logistiek voor verdere groei

AH vernieuwt logistiek voor verdere groei

Albert Heijn kondigt vandaag een ingrijpende verandering van de logistieke keten aan. Nieuwe distributiecentra voor verse producten en verdere mechanisatie van de logistieke keten moeten de toevoer versnellen, de kosten verlagen en AH nieuwe capaciteit geven voor verdere groei in binnen- en buitenland.

Versimpelde versketen

In een persbericht laat de marktleider weten dat het de medewerkers vandaag heeft laten weten de versketen te gaan versimpelen: in samenwerking met de leveranciers zal een deel van het versassortiment voortaan vanuit twee National Category Centers (NCC's) worden verdeeld. Versleveranciers beleveren deze centra direct en hoeven zelf geen voorraden meer aan te houden.

 

De huidige twee landelijke verscentra – in Nieuwegein en Utrecht – zullen over enkele jaren volledig zijn vervangen door deze NCC's. Waar deze zullen zijn gevestigd, is op dit moment nog niet bekend. Wel geeft Albert Heijn aan dat de twee NCC's zullen worden uitbesteed aan een logistieke dienstverlener.

 

"Welke dienstverlener dat is, kan ik nu nog niet zeggen. We zijn nog met partijen in gesprek", zegt AH-woordvoerster Anoesjka Aspeslagh. "De plannen zijn nog in een vroeg stadium. Niettemin hebben we ervoor gekozen om onze medewerkers nu al in te lichten over de veranderingen die de komende jaren zullen plaatsvinden."

 

Tijdwinst boeken in vers

De nieuwe centra zullen die de gehele versstroom voor hun rekening nemen. "Op de distributie AGF zal dit geen invloed hebben, maar bijvoorbeeld wel op de logistiek van vers vlees", zegt Aspeslagh. "Daar is winst te behalen van minimaal één tot wel meerdere dagen. Zo bereiken die producten eerder – dus verser – en sneller de schappen van onze winkels."

 

AH bestudeert volgens Aspeslagh in welke vers-assortimenten de meeste tijdwinst is te behalen. Bovendien hoeven de leveranciers geen voorraden meer aan te houden en kunnen ze de NCC's meteen vanaf productie beleveren.

 

Mechanisatie orderpicking

De mechanisatie in de regionale distributiecentra (RDC's) zal in eerste instantie worden getest. "Dat doen we in één van onze vier RDC's", zegt Aspeslagh. "Welk centrum het betreft, is nu nog niet bekend. We gaan het eerst testen en daarna geleidelijk aan uitrollen. Ook dit is een proces van enkele jaren.

 

Door de mechanisatie van de orderpicking verwacht Albert Heijn in de toekomst minder behoefte te hebben aan uitzendkrachten. "Voor alle huidige Albert Heijn-medewerkers blijft er voldoende werk binnen de organisatie", stelt AH in haar persbericht.

 

Groei in Nederland en daarbuiten

De logistieke aanpassingen zijn immers ook gericht op toekomstige groei: "We merken dat we nu tegen de grenzen van onze capaciteit aanlopen", stelt Aspeslagh. "We hebben er nu 82 nieuwe supermarkten aan ons winkelbestand toegevoegd. Bovendien willen we ook in Europa verder groeien."

 

Ook online heeft Albert Heijn groeiplannen en daarvoor gaat het een aanvoerketen testen met distributiecentra en afhaalpunten. "Dat is inderdaad ook groei," zegt Aspeslagh, "maar de online plannen hebben geen invloed gehad op de logistieke plannen die we vandaag aankondigen. Het betreft hier puur een nieuwe logistiek voor het efficiënt beleveren van winkels."

 

Albert Heijn noemt de investeringen in de fysieke aanvoerketen 'fors'. Hoe fors, daarop kan Aspeslagh vooralsnog geen antwoord geven - ook niet bij benadering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top