AH vernieuwt logistiek voor verdere groei | RetailDetail

AH vernieuwt logistiek voor verdere groei

AH vernieuwt logistiek voor verdere groei

Albert Heijn kondigt vandaag een ingrijpende verandering van de logistieke keten aan. Nieuwe distributiecentra voor verse producten en verdere mechanisatie van de logistieke keten moeten de toevoer versnellen, de kosten verlagen en AH nieuwe capaciteit geven voor verdere groei in binnen- en buitenland.

Versimpelde versketen

In een persbericht laat de marktleider weten dat het de medewerkers vandaag heeft laten weten de versketen te gaan versimpelen: in samenwerking met de leveranciers zal een deel van het versassortiment voortaan vanuit twee National Category Centers (NCC's) worden verdeeld. Versleveranciers beleveren deze centra direct en hoeven zelf geen voorraden meer aan te houden.

 

De huidige twee landelijke verscentra – in Nieuwegein en Utrecht – zullen over enkele jaren volledig zijn vervangen door deze NCC's. Waar deze zullen zijn gevestigd, is op dit moment nog niet bekend. Wel geeft Albert Heijn aan dat de twee NCC's zullen worden uitbesteed aan een logistieke dienstverlener.

 

"Welke dienstverlener dat is, kan ik nu nog niet zeggen. We zijn nog met partijen in gesprek", zegt AH-woordvoerster Anoesjka Aspeslagh. "De plannen zijn nog in een vroeg stadium. Niettemin hebben we ervoor gekozen om onze medewerkers nu al in te lichten over de veranderingen die de komende jaren zullen plaatsvinden."

 

Tijdwinst boeken in vers

De nieuwe centra zullen die de gehele versstroom voor hun rekening nemen. "Op de distributie AGF zal dit geen invloed hebben, maar bijvoorbeeld wel op de logistiek van vers vlees", zegt Aspeslagh. "Daar is winst te behalen van minimaal één tot wel meerdere dagen. Zo bereiken die producten eerder – dus verser – en sneller de schappen van onze winkels."

 

AH bestudeert volgens Aspeslagh in welke vers-assortimenten de meeste tijdwinst is te behalen. Bovendien hoeven de leveranciers geen voorraden meer aan te houden en kunnen ze de NCC's meteen vanaf productie beleveren.

 

Mechanisatie orderpicking

De mechanisatie in de regionale distributiecentra (RDC's) zal in eerste instantie worden getest. "Dat doen we in één van onze vier RDC's", zegt Aspeslagh. "Welk centrum het betreft, is nu nog niet bekend. We gaan het eerst testen en daarna geleidelijk aan uitrollen. Ook dit is een proces van enkele jaren.

 

Door de mechanisatie van de orderpicking verwacht Albert Heijn in de toekomst minder behoefte te hebben aan uitzendkrachten. "Voor alle huidige Albert Heijn-medewerkers blijft er voldoende werk binnen de organisatie", stelt AH in haar persbericht.

 

Groei in Nederland en daarbuiten

De logistieke aanpassingen zijn immers ook gericht op toekomstige groei: "We merken dat we nu tegen de grenzen van onze capaciteit aanlopen", stelt Aspeslagh. "We hebben er nu 82 nieuwe supermarkten aan ons winkelbestand toegevoegd. Bovendien willen we ook in Europa verder groeien."

 

Ook online heeft Albert Heijn groeiplannen en daarvoor gaat het een aanvoerketen testen met distributiecentra en afhaalpunten. "Dat is inderdaad ook groei," zegt Aspeslagh, "maar de online plannen hebben geen invloed gehad op de logistieke plannen die we vandaag aankondigen. Het betreft hier puur een nieuwe logistiek voor het efficiënt beleveren van winkels."

 

Albert Heijn noemt de investeringen in de fysieke aanvoerketen 'fors'. Hoe fors, daarop kan Aspeslagh vooralsnog geen antwoord geven - ook niet bij benadering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.