AH vernieuwt logistiek voor verdere groei

AH vernieuwt logistiek voor verdere groei

Albert Heijn kondigt vandaag een ingrijpende verandering van de logistieke keten aan. Nieuwe distributiecentra voor verse producten en verdere mechanisatie van de logistieke keten moeten de toevoer versnellen, de kosten verlagen en AH nieuwe capaciteit geven voor verdere groei in binnen- en buitenland.

Versimpelde versketen

In een persbericht laat de marktleider weten dat het de medewerkers vandaag heeft laten weten de versketen te gaan versimpelen: in samenwerking met de leveranciers zal een deel van het versassortiment voortaan vanuit twee National Category Centers (NCC's) worden verdeeld. Versleveranciers beleveren deze centra direct en hoeven zelf geen voorraden meer aan te houden.

 

De huidige twee landelijke verscentra – in Nieuwegein en Utrecht – zullen over enkele jaren volledig zijn vervangen door deze NCC's. Waar deze zullen zijn gevestigd, is op dit moment nog niet bekend. Wel geeft Albert Heijn aan dat de twee NCC's zullen worden uitbesteed aan een logistieke dienstverlener.

 

"Welke dienstverlener dat is, kan ik nu nog niet zeggen. We zijn nog met partijen in gesprek", zegt AH-woordvoerster Anoesjka Aspeslagh. "De plannen zijn nog in een vroeg stadium. Niettemin hebben we ervoor gekozen om onze medewerkers nu al in te lichten over de veranderingen die de komende jaren zullen plaatsvinden."

 

Tijdwinst boeken in vers

De nieuwe centra zullen die de gehele versstroom voor hun rekening nemen. "Op de distributie AGF zal dit geen invloed hebben, maar bijvoorbeeld wel op de logistiek van vers vlees", zegt Aspeslagh. "Daar is winst te behalen van minimaal één tot wel meerdere dagen. Zo bereiken die producten eerder – dus verser – en sneller de schappen van onze winkels."

 

AH bestudeert volgens Aspeslagh in welke vers-assortimenten de meeste tijdwinst is te behalen. Bovendien hoeven de leveranciers geen voorraden meer aan te houden en kunnen ze de NCC's meteen vanaf productie beleveren.

 

Mechanisatie orderpicking

De mechanisatie in de regionale distributiecentra (RDC's) zal in eerste instantie worden getest. "Dat doen we in één van onze vier RDC's", zegt Aspeslagh. "Welk centrum het betreft, is nu nog niet bekend. We gaan het eerst testen en daarna geleidelijk aan uitrollen. Ook dit is een proces van enkele jaren.

 

Door de mechanisatie van de orderpicking verwacht Albert Heijn in de toekomst minder behoefte te hebben aan uitzendkrachten. "Voor alle huidige Albert Heijn-medewerkers blijft er voldoende werk binnen de organisatie", stelt AH in haar persbericht.

 

Groei in Nederland en daarbuiten

De logistieke aanpassingen zijn immers ook gericht op toekomstige groei: "We merken dat we nu tegen de grenzen van onze capaciteit aanlopen", stelt Aspeslagh. "We hebben er nu 82 nieuwe supermarkten aan ons winkelbestand toegevoegd. Bovendien willen we ook in Europa verder groeien."

 

Ook online heeft Albert Heijn groeiplannen en daarvoor gaat het een aanvoerketen testen met distributiecentra en afhaalpunten. "Dat is inderdaad ook groei," zegt Aspeslagh, "maar de online plannen hebben geen invloed gehad op de logistieke plannen die we vandaag aankondigen. Het betreft hier puur een nieuwe logistiek voor het efficiënt beleveren van winkels."

 

Albert Heijn noemt de investeringen in de fysieke aanvoerketen 'fors'. Hoe fors, daarop kan Aspeslagh vooralsnog geen antwoord geven - ook niet bij benadering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top