Ahold gaat verder besparen op reclame en inkoop

Ahold gaat verder besparen op reclame en inkoop

Ahold, het moederconcern van supermarktketen Albert Heijn, gaat extra bezuinigen. Dat zal het doen op reclame, maar de supermarktgroep gaat ook minder uitgeven aan de inkoop van goederen en diensten. Ahold maakte die nieuwe strategie bekend tijdens een bijeenkomst in de Verenigde Staten, waar de onderneming meer dan de helft van haar omzet vandaan haalt.

Besparen om te investeren

Ahold wil nog meer gaan besparen op de kosten, liet Dick Boer weten. Eerder kondigde het concern een besparing aan van 350 miljoen euro, maar nu spreekt Ahold al over een besparing van 600 miljoen euro.

 

De groep wil daartoe de effectiviteit van de promotionele activiteiten, zoals de bonusaanbiedingen, in alle bedrijfsonderdelen nakijken. De aanbiedingen die minder goed werken, zouden kunnen worden geschrapt, aldus een woordvoerder van de groep.

 

Aan de inkoopkant ontkent Ahold dat er meer druk op leveranciers zal worden gelegd om de gewenste besparingen te realiseren. Wel denkt de distributeur onder meer aan handigere, bijvoorbeeld lichtere, verpakkingen, waardoor er bijvoorbeeld op transportkosten kan worden bespaard.

 

Groei online markt is speerpunt

De besparingen wil Ahold inzetten voor versnelde verdere groei van onder meer de onlineverkoop. Verder moeten de klanten van het concern op steeds meer manieren hun boodschappen kunnen doen. Zo is Ahold on Nederland en de Verenigde Staten al gestart met ophaalpunten, waar klanten via het internet bestelde producten kunnen ophalen.

 

In Nederland kunnen klanten ook op bol.com bestelde artikelen in een supermarkt van Albert Heijn ophalen, en volgend jaar wil Ahold een aanzienlijk aantal nieuwe Pick Up Points openen.

 

AH verdubbelt in 2013 in België

Verder zet de supermarktgroep het komende jaar in op expansie: Ahold  wil in 2013 de meeste van de 82 overgenomen Jumbo/C1000-winkels omgebouwd hebben tot een Albert Heijn en ook het aantal winkels in België moet in 2013 flink groeien. Ahold spreekt de intentie uit om er in 2016 50 Albert Heijn-supermarkten te exploiteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top