Ahold gaat verder besparen op reclame en inkoop

Ahold gaat verder besparen op reclame en inkoop

Ahold, het moederconcern van supermarktketen Albert Heijn, gaat extra bezuinigen. Dat zal het doen op reclame, maar de supermarktgroep gaat ook minder uitgeven aan de inkoop van goederen en diensten. Ahold maakte die nieuwe strategie bekend tijdens een bijeenkomst in de Verenigde Staten, waar de onderneming meer dan de helft van haar omzet vandaan haalt.

Besparen om te investeren

Ahold wil nog meer gaan besparen op de kosten, liet Dick Boer weten. Eerder kondigde het concern een besparing aan van 350 miljoen euro, maar nu spreekt Ahold al over een besparing van 600 miljoen euro.

 

De groep wil daartoe de effectiviteit van de promotionele activiteiten, zoals de bonusaanbiedingen, in alle bedrijfsonderdelen nakijken. De aanbiedingen die minder goed werken, zouden kunnen worden geschrapt, aldus een woordvoerder van de groep.

 

Aan de inkoopkant ontkent Ahold dat er meer druk op leveranciers zal worden gelegd om de gewenste besparingen te realiseren. Wel denkt de distributeur onder meer aan handigere, bijvoorbeeld lichtere, verpakkingen, waardoor er bijvoorbeeld op transportkosten kan worden bespaard.

 

Groei online markt is speerpunt

De besparingen wil Ahold inzetten voor versnelde verdere groei van onder meer de onlineverkoop. Verder moeten de klanten van het concern op steeds meer manieren hun boodschappen kunnen doen. Zo is Ahold on Nederland en de Verenigde Staten al gestart met ophaalpunten, waar klanten via het internet bestelde producten kunnen ophalen.

 

In Nederland kunnen klanten ook op bol.com bestelde artikelen in een supermarkt van Albert Heijn ophalen, en volgend jaar wil Ahold een aanzienlijk aantal nieuwe Pick Up Points openen.

 

AH verdubbelt in 2013 in België

Verder zet de supermarktgroep het komende jaar in op expansie: Ahold  wil in 2013 de meeste van de 82 overgenomen Jumbo/C1000-winkels omgebouwd hebben tot een Albert Heijn en ook het aantal winkels in België moet in 2013 flink groeien. Ahold spreekt de intentie uit om er in 2016 50 Albert Heijn-supermarkten te exploiteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top