Ahold opent tien nieuwe afhaalpunten | RetailDetail

Ahold opent tien nieuwe afhaalpunten

Ahold opent tien nieuwe afhaalpunten

Albert Heijn gaat op 6 augustus tien nieuwe afhaalpunten voor online bestelde levensmiddelen openen, allemaal op locaties bij winkelfilialen. Daarmee komt de teller van het aantal afhaalpunten ineens op 26 te staan.

Kleiner formaat afhaalpunten

De afgelopen twee jaar opende Albert Heijn 16 ophaalpunten: negen bij een winkel en zeven 'stand alone' (Eindhoven, Heemstede, Naarden, Rosmalen, Schiphol, Tilburg en Waalwijk). Met de opening van tien nieuwe ophaalpunten op één dag, trapt Albert Heijn de gaspedaal van online retail ineens diep in.

 

Ahold-woordvoerder Lukas Burgering verklaart de plotse dadendrang van de marktleider vooral aan de "grote toegevoegde waarde voor de klant": de bestaande afhaalpunten zijn volgens hem een groot succes en "klanten geven aan dat ze graag zo'n punt in de buurt hebben."

 

De nieuwe ophaalpunten zijn volgens Burgering kleiner van formaat dan de bestaande afhaalpunten bij winkels, en daarom sneller te plaatsen. "Maar voor de klanten blijft de service hetzelfde", benadrukt de woordvoerder: "Ze kunnen kiezen uit een online assortiment van ruim 20.000 artikelen van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall."

 

Uitsluitend bij eigen filialen

Op 6 augustus worden drie nieuwe ophaalpunten operationeel in Amsterdam (Helmhotzstraat, IJburglaan, Museumplein), en een ophaalpunt in de gemeentes Badhoevedorp (Zeemanlaan), Lelystad (Kempenaar), Almere (Rio de Janeiroplein) en Huizen (Oostermeent-Zuid). Waar de overige drie punten worden geopend, kan Ahold nu nog niet melden, omdat dit volgens Burgering nog niet definitief is.

 

Het gaat hier in alle gevallen om locaties bij filialen van Albert Heijn en niet om winkels van AH-franchisers. De ondernemers lijken in hun online dadendrang sneller te gaan dan Albert Heijn zelf en hebben als doelstelling om hun huidige aantal van 28 'AH-Afhaalpunten' tegen het einde van het jaar te hebben uitgebreid tot circa vijftig locaties.

 

Meer nieuwe afhaalpunten mogelijk

Met deze opening van de tien nieuwe afhaalpunten biedt het hoofdkantoor tegenwicht tegen de dadendrang van de franchisers. Het zal bovendien waarschijnlijk niet bij deze tien nieuwe ophaalpunten blijven, want ook aparte afhaalpunten behoren tot de mogelijkheden.

 

"We blijven kijken naar goede locaties om een AH Pick Up Point te openen", zegt Burgering. "Dit kan in of bij een winkel zijn, maar ook op een andere locatie die voor onze klanten gemakkelijk bereikbaar is. Doordat we meerdere verschijningsvormen van het pick up point hebben ontwikkeld, kunnen we afhankelijk van de lokale behoefte en mogelijkheden de meest geschikte vorm voor het pick up point bepalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.