Ahold verstevigt marktaandeel in zijn belangrijkste landen | RetailDetail

Ahold verstevigt marktaandeel in zijn belangrijkste landen

Ahold verstevigt marktaandeel in zijn belangrijkste landen

De Nederlandse retailer Ahold heeft zijn marktaandeel in zijn belangrijkste landen verstevigd. Dat blijkt uit de kwartaalupdate die het concern deze ochtend bekendmaakte. In de marge daarvan bevestigde de groep ook een stevig inkoopprogramma van eigen aandelen.

Ahold groeit dankzij expansie

Ahold zag zijn omzet het voorbije kwartaal met 4,4% stijgen tot 10,1 miljard euro. Het bedrijfsresultaat daalde met ruim 16% tot 345 miljoen euro, als gevolg van een nieuw pensioenakkoord waarvoor Ahold een last heeft genomen van 63 miljoen euro. Onderliggend bleef het resultaat status quo op 416 miljoen euro. De nettowinst klokte af op 1,95 miljard euro, waarvan 1,75 miljard uit de verkoop van ICA.

 

Topman Dick Boer liet in een toelichting weten dat Ahold marktaandeel heeft weten te winnen in zijn belangrijkste markten, de VS op kop. In die markt, goed voor meer dan de helft van de omzet, stegen de opbrengsten 3,4%. De overname van 15 Genuardi-winkels zit daar voor veel tussen.

 

In Nederland (inclusief België) was er een groei van 7,5% dankzij de omzet van bol.com, de flinke uitbreiding in België (er kwamen het voorbije jaar negen vestigingen van Albert Heijn bij) en de inbreng van voormalige C1000/Jumbo-winkels. Op vergelijkbare basis groeide de omzet 1,8%. Tsjechië en Slovakije presteerden minder goed: daar daalde de omzet met 5,1%. De btw-verhoging in Tsjechië en de moeilijke economische omstandigheden spelen Ahold daar parten.

 

Over het volledige jaar blijft Ahold "terughoudend": concrete cijfers werden niet gegeven.

 

Turbo voor inkoopprogramma

In de marge van de kwartaalupdate heeft Ahold ook bevestigd wat we gisteren al schreven: Ahold gaat zijn lopende inkoopprogramma ter waarde van 500 miljoen euro serieus opdrijven. De holding boven onder meer supermarktketen Albert Heijn en onlinewarenhuis bol.com wil voor eind 2014 een slordige twee miljard euro aan eigen aandelen inkopen, wat betekent dat Ahold bijna een zesde van zichzelf koopt.

 

Voor de beleggers is dat in elk geval een goede zaak: zo'n ingreep drijft doorgaans de koers op en toekomstige dividenden moeten over een pak minder aandeelhouders worden verdeeld. Tegelijk daalt de kans op een grote overname wel zienderogen. Sommige analisten zagen Ahold al als kandidaat-koper van de Amerikaanse retailer Harris Teeter (de koninklijke is in de Verenigde Staten al actief met ketens als Giant en Stop&Shop), maar dat lijkt nu verre van realistisch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.