Ahold verstevigt marktaandeel in zijn belangrijkste landen | RetailDetail

Ahold verstevigt marktaandeel in zijn belangrijkste landen

Ahold verstevigt marktaandeel in zijn belangrijkste landen

De Nederlandse retailer Ahold heeft zijn marktaandeel in zijn belangrijkste landen verstevigd. Dat blijkt uit de kwartaalupdate die het concern deze ochtend bekendmaakte. In de marge daarvan bevestigde de groep ook een stevig inkoopprogramma van eigen aandelen.

Ahold groeit dankzij expansie

Ahold zag zijn omzet het voorbije kwartaal met 4,4% stijgen tot 10,1 miljard euro. Het bedrijfsresultaat daalde met ruim 16% tot 345 miljoen euro, als gevolg van een nieuw pensioenakkoord waarvoor Ahold een last heeft genomen van 63 miljoen euro. Onderliggend bleef het resultaat status quo op 416 miljoen euro. De nettowinst klokte af op 1,95 miljard euro, waarvan 1,75 miljard uit de verkoop van ICA.

 

Topman Dick Boer liet in een toelichting weten dat Ahold marktaandeel heeft weten te winnen in zijn belangrijkste markten, de VS op kop. In die markt, goed voor meer dan de helft van de omzet, stegen de opbrengsten 3,4%. De overname van 15 Genuardi-winkels zit daar voor veel tussen.

 

In Nederland (inclusief België) was er een groei van 7,5% dankzij de omzet van bol.com, de flinke uitbreiding in België (er kwamen het voorbije jaar negen vestigingen van Albert Heijn bij) en de inbreng van voormalige C1000/Jumbo-winkels. Op vergelijkbare basis groeide de omzet 1,8%. Tsjechië en Slovakije presteerden minder goed: daar daalde de omzet met 5,1%. De btw-verhoging in Tsjechië en de moeilijke economische omstandigheden spelen Ahold daar parten.

 

Over het volledige jaar blijft Ahold "terughoudend": concrete cijfers werden niet gegeven.

 

Turbo voor inkoopprogramma

In de marge van de kwartaalupdate heeft Ahold ook bevestigd wat we gisteren al schreven: Ahold gaat zijn lopende inkoopprogramma ter waarde van 500 miljoen euro serieus opdrijven. De holding boven onder meer supermarktketen Albert Heijn en onlinewarenhuis bol.com wil voor eind 2014 een slordige twee miljard euro aan eigen aandelen inkopen, wat betekent dat Ahold bijna een zesde van zichzelf koopt.

 

Voor de beleggers is dat in elk geval een goede zaak: zo'n ingreep drijft doorgaans de koers op en toekomstige dividenden moeten over een pak minder aandeelhouders worden verdeeld. Tegelijk daalt de kans op een grote overname wel zienderogen. Sommige analisten zagen Ahold al als kandidaat-koper van de Amerikaanse retailer Harris Teeter (de koninklijke is in de Verenigde Staten al actief met ketens als Giant en Stop&Shop), maar dat lijkt nu verre van realistisch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.