Albert Heijn bespaart miljoenen op logistiek

Albert Heijn bespaart miljoenen op logistiek

Eenvoud is één van de zes pilaren onder de nieuwe strategie van Ahold. Na een jaar heeft dit al geleid tot een besparing van veertien miljoen euro op de logistieke kosten bij Albert Heijn, maar meer is nog onderweg. Dat vertelde Aholds chief financial officer Jeff Carr vorige week tijdens de Ahold Capital Markets Days in Philadelphia.

Eén strategie, zes pijlers

Voor een select gezelschap van financieel analisten, die de prestaties van Ahold kritisch volgen voor beleggers, gaf het voltallige bestuur van Ahold tekst en uitleg bij de vorderingen die zijn gemaakt nu de nieuwe strategie ´Reshaping Retail at Ahold´ een jaar aan de gang is.

 

De zes pilaren onder de strategie ´Reshaping Retail at Ahold´ zijn onder te verdelen in drie pijlers die groei creëren (trouwere klanten, verbreding van het aanbod en geografische uitbreiding) en drie pijlers die groei mogelijk maken (eenvoud, verantwoordelijk ondernemen en mensen). Logistieke efficiëntie behoort daarbij tot de ‘enablers’, ofwel de pijlers die groei mogelijk maken.

 

Vollere trucks en minder lucht

Eenvoud houdt volgens Carr in dat Ahold zoveel mogelijk de systemen en operaties standaardiseert en vereenvoudigt, zonder concessies te doen aan de prestaties. “Zo zijn we erin geslaagd om de vullingsgraad van de trucks die de Albert Heijn-winkels beleveren in één jaar met vier procentpunten te verbeteren”, aldus Carr.

 

Daar waar de trucks die Albert Heijn bevoorraden in 2011 een vullingsgraad van 76 procent hadden – met andere woorden: ze vervoerden voor bijna één kwart lucht – is de gemiddelde vullingsgraad in de eerste drie kwartalen door nieuwe systemen en standaardisering verbeterd tot 80 procent. “Onze logistieke kosten bedragen in Nederland zo’n 140 miljoen euro”, zegt Carr. “Dit levert ons een kostenbesparing op van zo’n tien procent.”

 

Constante vereenvoudiging

Ahold is op die manier dus zo’n veertien miljoen euro goedkoper uit. Met een vullingsgraad van 80 procent is er evenwel nog één vijfde aan efficiëntie te winnen, ofte vele miljoenen euro’s aan potentiële efficiëntiewinst.


Volgens Carr is die efficiëntieslag niet eindig, maar gaat het hier om een constant proces van meer groei en lagere kosten, bijvoorbeeld door het gebruik van ander en minder verpakkingsmateriaal. Dat is immers allemaal goed voor het milieu (CO2-reductie) én het biedt zicht op de miljoenen euro’s aan verdere kostenreductie die nog in het verschiet liggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top