Albert Heijn bespaart miljoenen op logistiek

Albert Heijn bespaart miljoenen op logistiek

Eenvoud is één van de zes pilaren onder de nieuwe strategie van Ahold. Na een jaar heeft dit al geleid tot een besparing van veertien miljoen euro op de logistieke kosten bij Albert Heijn, maar meer is nog onderweg. Dat vertelde Aholds chief financial officer Jeff Carr vorige week tijdens de Ahold Capital Markets Days in Philadelphia.

Eén strategie, zes pijlers

Voor een select gezelschap van financieel analisten, die de prestaties van Ahold kritisch volgen voor beleggers, gaf het voltallige bestuur van Ahold tekst en uitleg bij de vorderingen die zijn gemaakt nu de nieuwe strategie ´Reshaping Retail at Ahold´ een jaar aan de gang is.

 

De zes pilaren onder de strategie ´Reshaping Retail at Ahold´ zijn onder te verdelen in drie pijlers die groei creëren (trouwere klanten, verbreding van het aanbod en geografische uitbreiding) en drie pijlers die groei mogelijk maken (eenvoud, verantwoordelijk ondernemen en mensen). Logistieke efficiëntie behoort daarbij tot de ‘enablers’, ofwel de pijlers die groei mogelijk maken.

 

Vollere trucks en minder lucht

Eenvoud houdt volgens Carr in dat Ahold zoveel mogelijk de systemen en operaties standaardiseert en vereenvoudigt, zonder concessies te doen aan de prestaties. “Zo zijn we erin geslaagd om de vullingsgraad van de trucks die de Albert Heijn-winkels beleveren in één jaar met vier procentpunten te verbeteren”, aldus Carr.

 

Daar waar de trucks die Albert Heijn bevoorraden in 2011 een vullingsgraad van 76 procent hadden – met andere woorden: ze vervoerden voor bijna één kwart lucht – is de gemiddelde vullingsgraad in de eerste drie kwartalen door nieuwe systemen en standaardisering verbeterd tot 80 procent. “Onze logistieke kosten bedragen in Nederland zo’n 140 miljoen euro”, zegt Carr. “Dit levert ons een kostenbesparing op van zo’n tien procent.”

 

Constante vereenvoudiging

Ahold is op die manier dus zo’n veertien miljoen euro goedkoper uit. Met een vullingsgraad van 80 procent is er evenwel nog één vijfde aan efficiëntie te winnen, ofte vele miljoenen euro’s aan potentiële efficiëntiewinst.


Volgens Carr is die efficiëntieslag niet eindig, maar gaat het hier om een constant proces van meer groei en lagere kosten, bijvoorbeeld door het gebruik van ander en minder verpakkingsmateriaal. Dat is immers allemaal goed voor het milieu (CO2-reductie) én het biedt zicht op de miljoenen euro’s aan verdere kostenreductie die nog in het verschiet liggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top