Albert Heijn breidt online verzorgingsgebied verder uit | RetailDetail

Albert Heijn breidt online verzorgingsgebied verder uit

Albert Heijn breidt online verzorgingsgebied verder uit

Gisterenmiddag heeft Albert Heijn opnieuw een afhaalpunt geopend, en wel voor het eerst bij een franchiser. Klanten kunnen nu bij AH-franchiser Ferry Boender in Zaltbommel hun online bestelde boodschappen ophalen. Albert Heijn breidt het online verzorgingsgebied almaar uit: ook de regio tussen Arnhem en Zutphen wordt nu door ah.nl bediend.

AH maakt vaart met online

Zaltbommel ligt in het verzorgingsgebied dat Ahold eerder dit jaar al aan de online operatie toevoegde. In april werd bekend dat 230.000 huishoudens in het rivierengebied ten noorden van Zaltbommel, het gebied rond Nijmegen en gebieden richting de Belgische grens ook online kunnen bestellen. In eerste instantie ging het om thuisbezorging, maar nu is ook het eerste ophaalpunt in het nieuwe werkterrein van AH.nl geopend.

 

Het lijkt erop dat Ahold vaart maakt met de uitbreiding van het verzorgingsgebied, want ook in Gelderse plaatsen ver buiten Nijmegen adverteert het met de mogelijkheid om online te bestellen. Zoals in abri's in Doesburg, een stadje aan de IJssel tussen Arnhem en Zutphen: 'Nu ook bij u in de buurt' communiceert Albert Heijn. "Daar is nu ook thuisbezorging mogelijk, maar er is nog geen Pick Up Point", zegt woordvoerster Rianne van der Sar.

 

Meer thuisbezorging, meer ophaalpunten

Over de vraag of in dit gebied binnenkort ook een afhaalpunt zal worden geopend, wil ze nog geen antwoord geven. "De thuisbezorgservice Albert.nl bereikt ongeveer 67 procent van de Nederlandse huishoudens", zegt Van der Sar. "We proberen continu de service naar onze klanten te verbeteren. Door een nieuwe en uitgebreidere assortimenten aan te bieden, maar ook door de opening van Pick Up Points."

 

Ook de vraag in hoeverre dit deel uitmaakt van een groter plan om het online verzorgingsgebied uit te breiden naar landelijke dimensies, wordt met 'geen commentaar' beantwoord, maar het is evident dat Ahold werkt aan een planmatige uitrol. Sinds Ahold eind 2012 aankondigde dat het online bezorging uitbreidde met delen van westelijk Gelderland, Noord-Holland en Flevoland is de online opmars van Albert Heijn gestaag gevorderd. "Door de opening vorig jaar van ons Homeshop Center in Almere hebben we meer capaciteit die we nu ook benutten", aldus Van der Sar.

 

Eigen initiatief AH-franchisers

Voor enkele AH-franchisers lijkt de online uitrol niet snel genoeg te gaan en zijn daarom zelf al eerder met initiatieven begonnen, zoals in het Brabantse Nuland en in Midden- en Noord-Limburg. Hun sites zien eruit alsof ze door de Albert Heijn centrale in Zaandam worden aangestuurd, maar dit is niet het geval: "Dat zijn websites van AH-ondernemers die daar zelf de verantwoordelijkheid voor dragen", zegt Van der Sar. "Ook zijn ze zelf logistiek verantwoordelijk voor de bezorging."

 

Toch is deze online vrijheid opmerkelijk. Ahold staat immers bekend om zijn harde franchise en strikte regels over de manier waarop de merken extern worden gecommuniceerd. Waarom is dit dan wel toegestaan? Van der Sar: "Op afspraken met individuele ondernemers kan ik niet ingaan. Die sites bestaan al langer en ze zijn zelf verantwoordelijk daarvoor. Ons beleid is erop gericht om met de franchisers samen te werken, zoals we nu ook laten zien in Zaltbommel."
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.