Albert Heijn breidt online verzorgingsgebied verder uit | RetailDetail

Albert Heijn breidt online verzorgingsgebied verder uit

Albert Heijn breidt online verzorgingsgebied verder uit

Gisterenmiddag heeft Albert Heijn opnieuw een afhaalpunt geopend, en wel voor het eerst bij een franchiser. Klanten kunnen nu bij AH-franchiser Ferry Boender in Zaltbommel hun online bestelde boodschappen ophalen. Albert Heijn breidt het online verzorgingsgebied almaar uit: ook de regio tussen Arnhem en Zutphen wordt nu door ah.nl bediend.

AH maakt vaart met online

Zaltbommel ligt in het verzorgingsgebied dat Ahold eerder dit jaar al aan de online operatie toevoegde. In april werd bekend dat 230.000 huishoudens in het rivierengebied ten noorden van Zaltbommel, het gebied rond Nijmegen en gebieden richting de Belgische grens ook online kunnen bestellen. In eerste instantie ging het om thuisbezorging, maar nu is ook het eerste ophaalpunt in het nieuwe werkterrein van AH.nl geopend.

 

Het lijkt erop dat Ahold vaart maakt met de uitbreiding van het verzorgingsgebied, want ook in Gelderse plaatsen ver buiten Nijmegen adverteert het met de mogelijkheid om online te bestellen. Zoals in abri's in Doesburg, een stadje aan de IJssel tussen Arnhem en Zutphen: 'Nu ook bij u in de buurt' communiceert Albert Heijn. "Daar is nu ook thuisbezorging mogelijk, maar er is nog geen Pick Up Point", zegt woordvoerster Rianne van der Sar.

 

Meer thuisbezorging, meer ophaalpunten

Over de vraag of in dit gebied binnenkort ook een afhaalpunt zal worden geopend, wil ze nog geen antwoord geven. "De thuisbezorgservice Albert.nl bereikt ongeveer 67 procent van de Nederlandse huishoudens", zegt Van der Sar. "We proberen continu de service naar onze klanten te verbeteren. Door een nieuwe en uitgebreidere assortimenten aan te bieden, maar ook door de opening van Pick Up Points."

 

Ook de vraag in hoeverre dit deel uitmaakt van een groter plan om het online verzorgingsgebied uit te breiden naar landelijke dimensies, wordt met 'geen commentaar' beantwoord, maar het is evident dat Ahold werkt aan een planmatige uitrol. Sinds Ahold eind 2012 aankondigde dat het online bezorging uitbreidde met delen van westelijk Gelderland, Noord-Holland en Flevoland is de online opmars van Albert Heijn gestaag gevorderd. "Door de opening vorig jaar van ons Homeshop Center in Almere hebben we meer capaciteit die we nu ook benutten", aldus Van der Sar.

 

Eigen initiatief AH-franchisers

Voor enkele AH-franchisers lijkt de online uitrol niet snel genoeg te gaan en zijn daarom zelf al eerder met initiatieven begonnen, zoals in het Brabantse Nuland en in Midden- en Noord-Limburg. Hun sites zien eruit alsof ze door de Albert Heijn centrale in Zaandam worden aangestuurd, maar dit is niet het geval: "Dat zijn websites van AH-ondernemers die daar zelf de verantwoordelijkheid voor dragen", zegt Van der Sar. "Ook zijn ze zelf logistiek verantwoordelijk voor de bezorging."

 

Toch is deze online vrijheid opmerkelijk. Ahold staat immers bekend om zijn harde franchise en strikte regels over de manier waarop de merken extern worden gecommuniceerd. Waarom is dit dan wel toegestaan? Van der Sar: "Op afspraken met individuele ondernemers kan ik niet ingaan. Die sites bestaan al langer en ze zijn zelf verantwoordelijk daarvoor. Ons beleid is erop gericht om met de franchisers samen te werken, zoals we nu ook laten zien in Zaltbommel."
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.