Albert Heijn en Colruyt slachtoffer van frauduleuze Facebookactie

Albert Heijn en Colruyt slachtoffer van frauduleuze Facebookactie

Supermarktketens Albert Heijn en Colruyt hebben te maken gekregen met een scam-campagne op Facebook. Daar leken de supermarktketens een wel heel bijzondere reclamecampagne te voeren door vouchers van duizend euro weg te geven aan wie de ‘advertentie’ deelt. Het bericht dat razendsnel het sociale netwerk rondgaat, is echter niet echt: wie er op ingaat wordt opgelicht met een dure sms en krijgt een abonnement aangesmeerd.

De echte 'prijs': een duur abonnement

Door het 'succes' van de nep-campagne, die de sociaalnetwerksite vanochtend overspoelde, voelde de Belgische Colruyt-keten zich genoodzaakt om klacht in te dienen tegen het bedrijf dat de domeinnaam colruyt.us registreerde. Het is echter nog maar de vraag of die klacht veel zal uithalen, want volgens de eerste gegevens zit een Pakistaans bedrijf achter de fraude.

 

De 'Facebookactie' vraagt de pagina te delen, en daarna een bedankingsbericht te posten. Vervolgens komt de aap evenwel uit de mouw: de consument wordt gevraagd een SMS te sturen naar een verkort nummer, waarmee hij onbewust intekent op een duur abonnement, dat via de eigen mobiele operator wordt verrekend. Het bericht is zelfs voorzien van een valse teller, waarop men zogezegd ziet hoeveel vouchers nog beschikbaar zijn.

 

Een kleine tip om zo'n misbruik te herkennen: als een Belgische of Nederlandse retailer een bericht in een bedenkelijk Nederlands plaatst ("Colruyt geeft bonus vouchers verjaardag vieren"), is dat bericht maar zelden echt...

Tags: