Albert Heijn en Colruyt slachtoffer van frauduleuze Facebookactie

Albert Heijn en Colruyt slachtoffer van frauduleuze Facebookactie

Supermarktketens Albert Heijn en Colruyt hebben te maken gekregen met een scam-campagne op Facebook. Daar leken de supermarktketens een wel heel bijzondere reclamecampagne te voeren door vouchers van duizend euro weg te geven aan wie de ‘advertentie’ deelt. Het bericht dat razendsnel het sociale netwerk rondgaat, is echter niet echt: wie er op ingaat wordt opgelicht met een dure sms en krijgt een abonnement aangesmeerd.

De echte 'prijs': een duur abonnement

Door het 'succes' van de nep-campagne, die de sociaalnetwerksite vanochtend overspoelde, voelde de Belgische Colruyt-keten zich genoodzaakt om klacht in te dienen tegen het bedrijf dat de domeinnaam colruyt.us registreerde. Het is echter nog maar de vraag of die klacht veel zal uithalen, want volgens de eerste gegevens zit een Pakistaans bedrijf achter de fraude.

 

De 'Facebookactie' vraagt de pagina te delen, en daarna een bedankingsbericht te posten. Vervolgens komt de aap evenwel uit de mouw: de consument wordt gevraagd een SMS te sturen naar een verkort nummer, waarmee hij onbewust intekent op een duur abonnement, dat via de eigen mobiele operator wordt verrekend. Het bericht is zelfs voorzien van een valse teller, waarop men zogezegd ziet hoeveel vouchers nog beschikbaar zijn.

 

Een kleine tip om zo'n misbruik te herkennen: als een Belgische of Nederlandse retailer een bericht in een bedenkelijk Nederlands plaatst ("Colruyt geeft bonus vouchers verjaardag vieren"), is dat bericht maar zelden echt...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top