Albert Heijn gaat uit dozen verkopen

Albert Heijn gaat uit dozen verkopen

Supermarktketen Albert Heijn gaat in navolging van discounters Aldi en Lidl dozen in de schappen van winkels zetten. Dit leidt volgens AH tot zowel lagere kosten in de winkels als mogelijk een hogere omzet.

Aldi en Tesco achterna

Het gaat zowel om huismerken als A-merkproducten, terwijl ook leveranciers van vers en diepvries op de nieuwe manier moeten gaan leveren. Van fabrikanten wordt verwacht dat deze gaan leveren in dozen die precies voldoen aan de eisen van Albert Heijn op het gebied van grootte en uitstraling. In totaal denkt AH twee jaar nodig te hebben voor de invoering van de nieuwe logistiek, maar de eerste dozen worden al op korte termijn verwacht.

 

De verkoop uit dozen was in Nederland tot nu toe voorbehouden aan prijsvechters als Aldi en Lidl. De methode biedt AH echter mogelijk een grote kostenbesparing op de winkelvloer. Vakkenvullers hoeven niet langer ieder product apart neer te zetten, maar kunnen dit voortaan doos na doos doen. Daardoor is er aanzienlijk minder tijd nodig om een schap te vullen. AH verwacht dat ook derving en breuk door de nieuwe manier van leveren zullen worden teruggedrongen, terwijl het mogelijk ook gaat leiden tot meerverkoop.

 

Volgens de marktleider onder de Nederlandse supermarkten wordt het systeem internationaal al door ketens als Tesco, Sainsbury's, Carrefour en Rimi gebruikt en zijn daar de resultaten goed.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top