Albert Heijn gaat uit dozen verkopen

Albert Heijn gaat uit dozen verkopen

Supermarktketen Albert Heijn gaat in navolging van discounters Aldi en Lidl dozen in de schappen van winkels zetten. Dit leidt volgens AH tot zowel lagere kosten in de winkels als mogelijk een hogere omzet.

Aldi en Tesco achterna

Het gaat zowel om huismerken als A-merkproducten, terwijl ook leveranciers van vers en diepvries op de nieuwe manier moeten gaan leveren. Van fabrikanten wordt verwacht dat deze gaan leveren in dozen die precies voldoen aan de eisen van Albert Heijn op het gebied van grootte en uitstraling. In totaal denkt AH twee jaar nodig te hebben voor de invoering van de nieuwe logistiek, maar de eerste dozen worden al op korte termijn verwacht.

 

De verkoop uit dozen was in Nederland tot nu toe voorbehouden aan prijsvechters als Aldi en Lidl. De methode biedt AH echter mogelijk een grote kostenbesparing op de winkelvloer. Vakkenvullers hoeven niet langer ieder product apart neer te zetten, maar kunnen dit voortaan doos na doos doen. Daardoor is er aanzienlijk minder tijd nodig om een schap te vullen. AH verwacht dat ook derving en breuk door de nieuwe manier van leveren zullen worden teruggedrongen, terwijl het mogelijk ook gaat leiden tot meerverkoop.

 

Volgens de marktleider onder de Nederlandse supermarkten wordt het systeem internationaal al door ketens als Tesco, Sainsbury's, Carrefour en Rimi gebruikt en zijn daar de resultaten goed.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top