Albert Heijn moet Aholds Europese ambitie invullen | RetailDetail

Albert Heijn moet Aholds Europese ambitie invullen

Albert Heijn moet Aholds Europese ambitie invullen

Albert Heijns transitie binnen Ahold, van puur Nederlands retailmerk naar een regionaal Europees groeimerk, is door Ahold nu ook van een organisatorische basis voorzien. De AH-directie maakt in de toekomst integraal onderdeel uit van Ahold Europe en komt onder rechtstreekse leiding te staan van bestuurslid Sander van der Laan.

Albert Heijn motor Europese groei

Van der Laan noemt het in een reactie “een versimpelde organisatie die is gericht op verdere groei van Albert Heijn.” Als chief executive officer van het nieuwe directieteam van Albert Heijn geeft Van der Laan leiding aan zes mededirecteuren: Cees van Vliet (winkels & distributie), Casper Meijer (merchandising), Albert Voogd (nieuwe markten), Chris Dik (financieel directeur), Luc de Baets (HR & Business Services) en een nader te benoemen directeur marketing & format.

 

Het merk Albert Heijn zal een cruciale rol gaan spelen in de groei van Ahold in Europa. De eerste stappen over de grens naar België en – na de zomer – Duitsland, zijn nog maar het begin van een ambitieuze expansiestrategie die het nieuwe team ten uitvoer zal leggen. “De regie en de aansturing van alle Albert Heijn-activiteiten zijn nu in handen van één team”, aldus Ahold in een persverklaring.

 

Duitse AH-expansie onvermijdelijk

In België is Albert Heijn volop bezig met de uitrol van de supermarktoperatie met franchisewinkels, eigen filialen en binnenkort in Antwerpen de eerste city-supermarkt. Wellicht zal AH to go volgen, waarmee Albert Heijn de Belgische een multi-formatoperatie verder uitbouwt.

 

In Duitsland is AH to go het format waarmee de groep de markt zal betreden. Niettemin vertegenwoordigen de gemakswinkels slechts een heel klein deel van de markt. Ahold zal er dus niet aan zal ontkomen om op een bepaald moment Albert Heijn-supermarkten te openen, wil het een structureel sterke positie in Duitsland opbouwen.

 

Nieuwe AH’s vooral ondernemerswinkels

Ook in Nederland is er volop groei voor Albert Heijn, getuige de gisteren aangekondigde overname van 78 C1000-winkels en 4 Jumbo-supermarkten. Met de overname van het pakket winkels betreedt de blauwe formule de lokale markt in 57 dorpen en steden waar nu nog geen Albert Heijn is.

 

Ahold betaalt Jumbo 290 miljoen euro in cash voor de winkels, die in 2011 goed waren voor een consumentenomzet van 800 miljoen euro. Van de in totaal 82 overgenomen winkels gaat het om 78 supermarkten die door zelfstandig ondernemers worden geëxploiteerd. De overige vier winkels zijn filialen.

 

Fricties met franchisers

In de prijs inbegrepen zijn de onroerend goed-posities van 78 van de 82 locaties. Dat is heel belangrijk voor Ahold, want juist vastgoed is een strategisch bezit dat de doorslag geeft in de relatie met de franchisenemers. Hierover zijn de laatste maanden intern met name behoorlijk wat fricties geweest tussen de Albert Heijn-organisatie en de franchisenemers.

 

Deze flinke uitbreiding van Albert Heijns franchisetak verstevigt meteen de positie van de AH-organisatie ten opzichte van de AH-franchisers. Zo slaat het nieuwe directieteam gelijk twee vliegen in één klap.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.