Albert Heijn versterkt band met LTO Nederland | RetailDetail

Albert Heijn versterkt band met LTO Nederland

Albert Heijn versterkt band met LTO Nederland

Albert Heijn gaat haar band met LTO Nederland, de belangenorganisatie voor boeren en tuinders, strakker aanhalen. Dat is het gevolg van een onderzoek dat werd uitgevoerd nadat er bij de boeren en tuinders ophef was ontstaan over een rondzendbrief van Albert Heijn.

Twee procent minder

In die brief kondigde de supermarktketen aan dat het leveranciers vanaf september twee procent minder zou betalen. Volgens het bedrijf profiteerden ook zij mee van de buitenlandse expansie van Albert Heijn en de twee procent mindering werd dan ook beschouwd als een bijdrage aan die expansie.

 

Minder bulk

Uit het onderzoek bleek dat steeds meer boeren en tuinders exclusief aan een keten leveren en dat supermarkten steeds minder kiezen voor bulkartikelen. Ze kiezen eerder voor producten voor een bepaalde doelgroep.

 

Daarom heeft AH uiteindelijk besloten om de leveranciers van verse producten meer te betrekken bij de ontwikkeling van producten. Het zal ook twee tot drie keer per jaar in gesprek gaan met LTO Nederland, om de stand van zaken van dichterbij te bekijken.

 

Directeur marketing en format van Albert Heijn Alfred Levi en LTO-voorzitter Albert Jan Maat zijn in ieder geval tevreden over de uitkomsten van het onderzoek, zo stellen ze in Het Financieele Dagblad. De export van de sector van LTO groeide in het laatste halfjaar trouwens met 7,4 procent, ongetwijfeld mede te danken aan de buitenlandse expansie van Albert Heijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.