Albert Heijn versterkt band met LTO Nederland

Albert Heijn versterkt band met LTO Nederland

Albert Heijn gaat haar band met LTO Nederland, de belangenorganisatie voor boeren en tuinders, strakker aanhalen. Dat is het gevolg van een onderzoek dat werd uitgevoerd nadat er bij de boeren en tuinders ophef was ontstaan over een rondzendbrief van Albert Heijn.

Twee procent minder

In die brief kondigde de supermarktketen aan dat het leveranciers vanaf september twee procent minder zou betalen. Volgens het bedrijf profiteerden ook zij mee van de buitenlandse expansie van Albert Heijn en de twee procent mindering werd dan ook beschouwd als een bijdrage aan die expansie.

 

Minder bulk

Uit het onderzoek bleek dat steeds meer boeren en tuinders exclusief aan een keten leveren en dat supermarkten steeds minder kiezen voor bulkartikelen. Ze kiezen eerder voor producten voor een bepaalde doelgroep.

 

Daarom heeft AH uiteindelijk besloten om de leveranciers van verse producten meer te betrekken bij de ontwikkeling van producten. Het zal ook twee tot drie keer per jaar in gesprek gaan met LTO Nederland, om de stand van zaken van dichterbij te bekijken.

 

Directeur marketing en format van Albert Heijn Alfred Levi en LTO-voorzitter Albert Jan Maat zijn in ieder geval tevreden over de uitkomsten van het onderzoek, zo stellen ze in Het Financieele Dagblad. De export van de sector van LTO groeide in het laatste halfjaar trouwens met 7,4 procent, ongetwijfeld mede te danken aan de buitenlandse expansie van Albert Heijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour volgende overnameprooi Amazon?

26/09/2017

Volgens groeiende geruchten aast Amazon na de overname van Whole Foods ook op Carrefour. Het aandeel van de Franse distributiegroep was alvast meteen het sterkst stijgende hoofdfonds op de beurs van Parijs.

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Back to top