Albert Heijn versterkt band met LTO Nederland

Albert Heijn versterkt band met LTO Nederland

Albert Heijn gaat haar band met LTO Nederland, de belangenorganisatie voor boeren en tuinders, strakker aanhalen. Dat is het gevolg van een onderzoek dat werd uitgevoerd nadat er bij de boeren en tuinders ophef was ontstaan over een rondzendbrief van Albert Heijn.

Twee procent minder

In die brief kondigde de supermarktketen aan dat het leveranciers vanaf september twee procent minder zou betalen. Volgens het bedrijf profiteerden ook zij mee van de buitenlandse expansie van Albert Heijn en de twee procent mindering werd dan ook beschouwd als een bijdrage aan die expansie.

 

Minder bulk

Uit het onderzoek bleek dat steeds meer boeren en tuinders exclusief aan een keten leveren en dat supermarkten steeds minder kiezen voor bulkartikelen. Ze kiezen eerder voor producten voor een bepaalde doelgroep.

 

Daarom heeft AH uiteindelijk besloten om de leveranciers van verse producten meer te betrekken bij de ontwikkeling van producten. Het zal ook twee tot drie keer per jaar in gesprek gaan met LTO Nederland, om de stand van zaken van dichterbij te bekijken.

 

Directeur marketing en format van Albert Heijn Alfred Levi en LTO-voorzitter Albert Jan Maat zijn in ieder geval tevreden over de uitkomsten van het onderzoek, zo stellen ze in Het Financieele Dagblad. De export van de sector van LTO groeide in het laatste halfjaar trouwens met 7,4 procent, ongetwijfeld mede te danken aan de buitenlandse expansie van Albert Heijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top