Albert Heijn zet stappen naar gezondere supermarkt | RetailDetail

Albert Heijn zet stappen naar gezondere supermarkt

Albert Heijn zet stappen naar gezondere supermarkt

Albert Heijn installeert een Raad van Kinderen en plaatst in 100 winkels fruit en gezonde tussendoortjes bij de kassa. Het zijn twee initiatieven van AH om een gezondere supermarktketen te worden.

Kinderen denken mee

In de Raad van Kinderen denken dertig Zaanse kinderen mee met de AH-directie over strategische dilemma’s op het gebied van gezondheid. De eerste dialoog werd gehouden in een Albert Heijn aan de Helmholtzstraat in Amsterdam onder leiding van Prinses Laurentien en algemeen directeur Wouter Kolk van Albert Heijn.

 

De andere stap naar een gezondere supermarkt is dat in honderd AH-winkels bij de kassa de snoepmeubels op de kop zijn vervangen door presentaties met gezondere producten zoals fruit, fruitsalades en verantwoorde tussendoortjes. Een aantal van die winkels bevinden zich ook in Vlaanderen. Deze ‘gezondere kassa’s’ moeten klanten stimuleren om hun 'snoepzin' te stillen met een gezonder product en hen minder te verleiden om snoep te kopen.

 

”Gezondheid is een de kwaliteitsaspecten van Albert Heijn. Hierbij denk je aan productaanbod en samenstelling, maar ook aan de wijze waarop we verpakken, presenteren en aanprijzen. Hierbij helpen klanten, leveranciers en specialisten ons. Met de Raad van Kinderen is daar een groep experts aan toegevoegd. Deze gaat actief meedenken over hoe wij als supermarkt gezonde stappen kunnen zetten”, aldus algemeen directeur Wouter Kolk. De formule werkt hiervoor samen met de Missing Chapter Foundation, waarvan Prinses Laurentien oprichtster en directeur is. Deze organisatie brengt de dialoog tot stand tussen kinderen en besluitvormers over actuele en maatschappelijke vraagstukken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.