Albert Heijn zet stappen naar gezondere supermarkt | RetailDetail

Albert Heijn zet stappen naar gezondere supermarkt

Albert Heijn zet stappen naar gezondere supermarkt

Albert Heijn installeert een Raad van Kinderen en plaatst in 100 winkels fruit en gezonde tussendoortjes bij de kassa. Het zijn twee initiatieven van AH om een gezondere supermarktketen te worden.

Kinderen denken mee

In de Raad van Kinderen denken dertig Zaanse kinderen mee met de AH-directie over strategische dilemma’s op het gebied van gezondheid. De eerste dialoog werd gehouden in een Albert Heijn aan de Helmholtzstraat in Amsterdam onder leiding van Prinses Laurentien en algemeen directeur Wouter Kolk van Albert Heijn.

 

De andere stap naar een gezondere supermarkt is dat in honderd AH-winkels bij de kassa de snoepmeubels op de kop zijn vervangen door presentaties met gezondere producten zoals fruit, fruitsalades en verantwoorde tussendoortjes. Een aantal van die winkels bevinden zich ook in Vlaanderen. Deze ‘gezondere kassa’s’ moeten klanten stimuleren om hun 'snoepzin' te stillen met een gezonder product en hen minder te verleiden om snoep te kopen.

 

”Gezondheid is een de kwaliteitsaspecten van Albert Heijn. Hierbij denk je aan productaanbod en samenstelling, maar ook aan de wijze waarop we verpakken, presenteren en aanprijzen. Hierbij helpen klanten, leveranciers en specialisten ons. Met de Raad van Kinderen is daar een groep experts aan toegevoegd. Deze gaat actief meedenken over hoe wij als supermarkt gezonde stappen kunnen zetten”, aldus algemeen directeur Wouter Kolk. De formule werkt hiervoor samen met de Missing Chapter Foundation, waarvan Prinses Laurentien oprichtster en directeur is. Deze organisatie brengt de dialoog tot stand tussen kinderen en besluitvormers over actuele en maatschappelijke vraagstukken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.