Albert Heijn zet stappen naar gezondere supermarkt

Albert Heijn zet stappen naar gezondere supermarkt

Albert Heijn installeert een Raad van Kinderen en plaatst in 100 winkels fruit en gezonde tussendoortjes bij de kassa. Het zijn twee initiatieven van AH om een gezondere supermarktketen te worden.

Kinderen denken mee

In de Raad van Kinderen denken dertig Zaanse kinderen mee met de AH-directie over strategische dilemma’s op het gebied van gezondheid. De eerste dialoog werd gehouden in een Albert Heijn aan de Helmholtzstraat in Amsterdam onder leiding van Prinses Laurentien en algemeen directeur Wouter Kolk van Albert Heijn.

 

De andere stap naar een gezondere supermarkt is dat in honderd AH-winkels bij de kassa de snoepmeubels op de kop zijn vervangen door presentaties met gezondere producten zoals fruit, fruitsalades en verantwoorde tussendoortjes. Een aantal van die winkels bevinden zich ook in Vlaanderen. Deze ‘gezondere kassa’s’ moeten klanten stimuleren om hun 'snoepzin' te stillen met een gezonder product en hen minder te verleiden om snoep te kopen.

 

”Gezondheid is een de kwaliteitsaspecten van Albert Heijn. Hierbij denk je aan productaanbod en samenstelling, maar ook aan de wijze waarop we verpakken, presenteren en aanprijzen. Hierbij helpen klanten, leveranciers en specialisten ons. Met de Raad van Kinderen is daar een groep experts aan toegevoegd. Deze gaat actief meedenken over hoe wij als supermarkt gezonde stappen kunnen zetten”, aldus algemeen directeur Wouter Kolk. De formule werkt hiervoor samen met de Missing Chapter Foundation, waarvan Prinses Laurentien oprichtster en directeur is. Deze organisatie brengt de dialoog tot stand tussen kinderen en besluitvormers over actuele en maatschappelijke vraagstukken.

Tags: