Alpro mag variatie op melk blijven | RetailDetail

Alpro mag "variatie op melk" blijven

Alpro mag "variatie op melk" blijven
Foto: emka74 / Shutterstock.com

Alpro mag zijn producten variaties op zuivel of melk blijven noemen. Dat besloot de rechtbank van ’s Hertogenbosch na het hoger beroep van Nederlandse Zuivelindustrie (NZO). 

 

"Variatie op zuivel" is niet verwarrend

De rechtbank vindt niet dat consumenten de plantaardige producten van Alpro kunnen verwarren met (dierlijke) melk of zuivelproducten. “Het gebruik van de woordcombinatie ‘(plantaardige) variatie op yoghurt’ is bedoeld om tot uitdrukking te brengen dat Alpro’s sojaproducten een plantaardig alternatief vormen voor het dierlijke melkproduct ‘yoghurt’”, klinkt de uitspraak.

 

Het verdict komt er nadat de brancheorganisatie Nederlandse Zuivelindustrie in 2014 in hoger beroep ging tegen een eerdere uitspraak van 2012. Daarin gaf de rechter Alpro de goedkeuring om afgeleide benamingen te gebruiken, maar wel enkel in combinatie met het woord plantaardig.

 

Alpro mag benamingen en verwijzingen als "variatie op zuivel" of "yoghurtvariatie" dus blijven gebruiken. Wat eerder, in eerste aanleg, wel al verboden werd, is het gebruik van het woord yoghurt en alle varianten daarop in publicaties en reclame-uitingen over de specifieke productlijn Mild & Creamy. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.