Berlijnse supermarkt werkt zonder verpakkingen | RetailDetail

Berlijnse supermarkt werkt zonder verpakkingen

Berlijnse supermarkt werkt zonder verpakkingen

Een Duitse start-up met de naam Original Unverpackt opent binnenkort een supermarkt in Berlijn die zonder verpakkingen zal werken. Het wordt zo meteen de eerste van zijn soort in Duitsland.

Alles per gewicht

De start-up Original Unverpackt is een initiatief van twee Berlijnse vrouwen, die met de supermarkt paal en perk willen stellen aan het overvloedige gebruik van verpakkingen. Alle producten die in de winkel verkocht worden, worden opgeslagen in containers en verkocht per gewicht. Klanten kunnen zelf verpakkingen meebrengen of gebruik maken van de recycleerbare materialen die de winkel aanbiedt.

 

Omdat alles per gewicht wordt verkocht, gaat het concept ook voedselverspilling tegen. Klanten kunnen immers perfect zelf kiezen hoeveel ze van welk product willen, in plaats van gebonden te zijn aan de hoeveelheid die in een verpakking wordt aangeboden.

 

Het concept is niet nieuw: in 2007 opende in Engeland de supermarkt Unpackaged zijn deuren, maar in 2013 sloot het die opnieuw, omdat het concept niet rendabel was. Ook in Wenen hebben ze met Luzners een gelijkaardig concept, dat vooral gericht is op de ecologisch bewuste klant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.