Berloumi mag naam behouden

Berloumi mag naam behouden

Berloumi mag naam behouden
(c) De Zuivelarij

Berloumi, de Oost-Vlaamse variant van de Cypriotische halloumi-kaas, moet niet op zoek naar een nieuwe naam. Een Cypriotische belangenorganisatie dreigde met een miljoenenclaim, maar het Benelux Merkenbureau gaf de kaasmaker uit Berlare gelijk.

 

“Halloumi is kaassoort, geen merknaam”

De Zuivelarij, producent van de Berloumi, kreeg twee jaar geleden van de “Foundation for the Protection of the Cypriotic halloumi” de eis om de naam van zijn product te wijzigen omdat die te veel weg had van de Cypriotische ‘halloumi’. Ging het bedrijfje uit het Oost-Vlaamse Berlare daar niet op in, dan zou een miljoenenclaim volgen wegens misbruik van de naam.

 

Het Benelux Merkenbureau in Den Haag heeft de klacht van de Cyprioten nu echter afgewezen. “Halloumi is een kaassoort en geen merknaam”, luidt het in het vonnis. De Zuivelarij mag dus de naam ‘Berloumi’ ongehinderd gebruiken en kan zijn merknaam nu voor heel Europa beschermen.

 

De grillkaas, die een groeiende populariteit geniet als vegetarisch alternatief op de barbecue, wordt intussen in zo’n 400 winkels verkocht en ligt binnenkort ook in de rekken van de supermarkten. De Zuivelarij verwerkt dagelijks zo’n 500 liter melk tot grillkaas. Doel is op termijn een ton kaas per dag te produceren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.