Berloumi mag naam behouden

Berloumi mag naam behouden

Berloumi mag naam behouden
(c) De Zuivelarij

Berloumi, de Oost-Vlaamse variant van de Cypriotische halloumi-kaas, moet niet op zoek naar een nieuwe naam. Een Cypriotische belangenorganisatie dreigde met een miljoenenclaim, maar het Benelux Merkenbureau gaf de kaasmaker uit Berlare gelijk.

 

“Halloumi is kaassoort, geen merknaam”

De Zuivelarij, producent van de Berloumi, kreeg twee jaar geleden van de “Foundation for the Protection of the Cypriotic halloumi” de eis om de naam van zijn product te wijzigen omdat die te veel weg had van de Cypriotische ‘halloumi’. Ging het bedrijfje uit het Oost-Vlaamse Berlare daar niet op in, dan zou een miljoenenclaim volgen wegens misbruik van de naam.

 

Het Benelux Merkenbureau in Den Haag heeft de klacht van de Cyprioten nu echter afgewezen. “Halloumi is een kaassoort en geen merknaam”, luidt het in het vonnis. De Zuivelarij mag dus de naam ‘Berloumi’ ongehinderd gebruiken en kan zijn merknaam nu voor heel Europa beschermen.

 

De grillkaas, die een groeiende populariteit geniet als vegetarisch alternatief op de barbecue, wordt intussen in zo’n 400 winkels verkocht en ligt binnenkort ook in de rekken van de supermarkten. De Zuivelarij verwerkt dagelijks zo’n 500 liter melk tot grillkaas. Doel is op termijn een ton kaas per dag te produceren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.