Biologische voeding blijft in opmars | RetailDetail

Biologische voeding blijft in opmars

Biologische voeding blijft in opmars

De consumptie van biologische voeding blijft groeien, zegt de nieuwe Monitor Duurzaam Voedsel. Alles samen heeft de Nederlandse consument in 2015 een bedrag van meer dan 1,3 miljard euro uitgegeven aan biologische voeding.

Supermarkt belangrijkste verkoopkanaal

Ten opzichte van 2014 is de omzet van biologische producten opnieuw gestegen met 10%, terwijl in de periode tussen 2010 en 2014 er jaarlijks ook al een stijging was waargenomen tot 20%. Dat blijkt uit een steekproef bij zeventig procent van de supermarkten, alle speciaalzaken voor duurzame voeding en de gehele buitenhuishoudelijke markt. Toch blijft het marktaandeel van biologische producten met 3% nog steeds relatief klein.

 

21% van de biologische voeding wordt verkocht in de categorie zuivel. Daarna volgen aardappelen, groente en fruit met 18% en houdbare producten, samengestelde maaltijden en overige met 17%. Het belangrijkste aankoopkanaal is nog steeds de supermarkt, maar ook de speciaalzaken zijn een belangrijk onderdeel van de markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.