Bols ziet winst flink stijgen | RetailDetail

Bols ziet winst flink stijgen

Bols ziet winst flink stijgen

Jenever- en likeurproducent Bols heeft er een positief jaar opzitten, met net geen vier miljoen euro winst in het gebroken boekjaar 2014/2015. Toch lag de omzet iets lager dan een jaar eerder.

Lagere omzet

Met een nettowinst van 3,8 miljoen euro doet het 440 jaar oude bedrijf het beduidend beter dan een jaar eerder, toen er sprake was van een nettowinst van 0,2 miljoen euro. In de cijfers van het voorbije jaar zijn wel de kosten voor de beursgang niet inbegrepen: als die wel in rekening worden genomen, is de nettowinst zowat stabiel ten opzichte van een jaar eerder.

 

Nochtans haalde Bols in het voorbije financiële jaar met 77,7 miljoen euro een lagere omzet dan een jaar eerder, als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten door de lagere waarde van de Japanse yen en de Russische roebel. In Europa verbeterden de marktomstandigheden wel, maar in de Verenigde Staten was er een omzetdaling en ook in Rusland blijft de situatie omwille van de economische crisis instabiel.

 

In de eerste maanden van het lopende boekjaar waren de resultaten tot nu toe in lijn met die van vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.