Broers Kippersluis werpen handdoek in de ring | RetailDetail

Broers Kippersluis werpen handdoek in de ring

Broers Kippersluis werpen handdoek in de ring

De broers Van Kippersluis werpen de handdoek in de ring in hun langlopende conflict met supermarktketen Jumbo en vastgoedondernemer Alfred Elzas. Ze sluiten op 11 augustus de deuren van hun eigen supermarkt in Utrecht.

Afsplitsing na overname Super de Boer

De zaak rond de broers Van Kippersluis trok nationaal de aandacht in Nederland. Enkele jaren geleden waren de broers, met ook nog een supermarkt in Amersfoort, het niet eens met de overname van Super de Boer door Jumbo. Bij de gesprekken over ombouw kwamen zij er niet uit met Jumbo, waarna ze besloten met een eigen supermarktformule te komen. Voor de levering van goederen meldden de broers zich bij grossier Boon uit Sliedrecht.

 

Jumbo voerde verschillende procedures om dit te voorkomen, maar werd steeds in het ongelijk gesteld. Jumbo is huurder van het pand en heeft de broers Van Kippersluis als onderhuurders. Het contract van Jumbo met de eigenaar van het pand, Alfred Elzas, blijkt nu het zwaard van Damocles voor de ondernemende broers. In de overeenkomst staat dat het pand bezet moet worden door een landelijk opererende formule. Super de Boer was dat, Jumbo of C1000 zou dat zijn geweest, maar Kippersluis Supermarkt is dat niet.

 

Dwangsom van 50.000 euro per dag

De rechter besloot derhalve dat de broers de winkel moesten ontruimen en hun schade eventueel op Jumbo kunnen verhalen. Dat leidde nog tot incidenten rond de winkel, toen de pandeigenaar probeerde de supermarkt direct te laten ontruimen. Een ploeg buurtbewoners bezette daarbij de winkel tijdelijk om hun supermarkt te behouden. De broers Van Kippersluis wilden in hoger beroep hun supermarkt zien te redden.

 

Een nieuwe zaak deed de broers echter nu van mening veranderen. Elzas eiste afgelopen week voor de rechtbank een dwangsom van 50.000 euro voor iedere dag dat de winkel er nog zit na 15 augustus. Daarop besloten de broers af te zien van het hogere beroep en zich te gaan richten op hun overgebleven supermarkt in Amersfoort.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.