Broodschandaal treft Albert Heijn en Jumbo | RetailDetail

Broodschandaal treft Albert Heijn en Jumbo

Broodschandaal treft Albert Heijn en Jumbo
Bakkerijconcern Bakkersland zou de afgelopen twee jaar minimaal één keer een partij brood hebben teruggehaald omdat hier asbest in terecht was gekomen. In drie van de zestien ovens van de grootste broodleverancier van Nederland blijken de kankerverwekkende vezels te zijn vrijgekomen. Bakkersland levert onder meer aan Albert Heijn en Jumbo.

Verschillende incidenten met asbest in brood

De betreffende ovens zijn allemaal ongeveer veertig jaar oud en asbest wordt daar gebruikt als warmte-isolatie. Het televisieprogramma Zembla brengt vanavond een uitzending over verschillende incidenten met asbest in de bakkerijen in Wateringen, Waalwijk en Zwanenburg. In één geval werd het brood teruggehaald vanuit het distributiecentrum van een niet bij naam genoemde supermarktketen.

 

Bakkersland stelt in een weerwoord dat het nooit wetenschappelijk is aangetoond dat asbest eten ongezond is voor de mensheid. Het is vooral het inademen van de vezel dat kanker veroorzaakt. Asbestdeskundigen merken dan weer op dat daar zelden onderzoek naar is gedaan, waardoor het ook niet duidelijk is dat het niét slecht is voor de volksgezondheid. Bakkersland is bezig met de vervanging van de ovens, maar dit traject gaat twee jaar duren.

 

Deskundigen dringen er in de uitzending van Zembla op aan om per direct te stoppen met de productie in de asbestovens, maar de broodgigant beschuldigt Zembla ervan onrust te zaaien rond de productie van brood. Ook brancheorganisatie CBL heeft gereageerd en stelt dat de in de uitzending genoemde recall nooit heeft plaatsgevonden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.